TRAINING OF FUTURE DOCTORS OF PHILOSOPHY IN THE EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC PROGRAM «THEORY AND METHODS OF TEACHING CHEMISTRY»
PDF (Ukrainian)

Keywords

Doctor of Philosophy, theory and methods of teaching chemistry, didactics, educational and scientific program, competence approach, educational environment, higher education institution

How to Cite

TRAINING OF FUTURE DOCTORS OF PHILOSOPHY IN THE EDUCATIONAL AND SCIENTIFIC PROGRAM «THEORY AND METHODS OF TEACHING CHEMISTRY». (2024). Scientific Notes of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University Section Theory and Methods of Teaching Natural Sciences, 7, 39-48. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2024-7-39-48

Abstract

The article reveals the issue of training doctors of philosophy as an important condition for the development of the scientific and educational potential of modern society. The purpose of the article is to focus on the objective need to train Doctors of Philosophy in the subject specialty 014.06 Secondary Education (Chemistry) to ensure further development of the field of theory and methods of teaching chemistry and to reveal the content and structure of the educational and scientific programme «Theory and Methods of Teaching Chemistry», which is designed to ensure it. The statistical analysis of the provision of educational and scientific institutions of our country with highly qualified specialists in the theory and methodology of teaching chemistry demonstrates the objective need to train Doctors of Philosophy in the subject specialty 014.06 Secondary Education (Chemistry) of the field of knowledge 01 Education / Pedagogy both to ensure the quality of educational services at all levels of higher education and to promote the development of the scientific field of the theory and methodology of teaching chemistry as a whole. The article describes the educational and scientific programme «Theory and Methods of Teaching Chemistry» in the subject speciality 014.06 Secondary Education (Chemistry), field of knowledge 01 Education / Pedagogy, which is implemented at theVinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University . The purpose of the educational and research programme is to train specialists at the third (educational and research) level of higher education (eighth qualification level according to the National Qualifications Framework) who are able to formulate and solve complex scientific and practical problems in the field of theory and methods of teaching chemistry, organise and carry out research and educational activities. The programme defines the integral, general and special competences and formulates the learning outcomes to be demonstrated by a Doctor of Philosophy in the subject speciality 014.06 Secondary Education (Chemistry). The content of the educational and scientific components of the programme «Theory and Methods of Teaching Chemistry» is also revealed and the educational components that ensure the achievement of the programme learning outcomes are described.

PDF (Ukrainian)

References

Антонова О. Є. Концептуальні засади розробки освітньо-наукової програми підготовки докторів філософії за спеціальністю 011 «Науки про освіту» в Житомирському державному університеті імені Івана Франка. Інноваційний розвиток вищої освіти: глобальний, європейський та національний виміри змін: матеріали VІ Міжнародної науково-практичної конференції (23–24 квітня 2020 року, м. Суми). Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. - С. 59-64.

Безносюк Н. С. Методика професійно орієнтованого навчання хімії майбутніх учителів трудового навчання та технологій: автореф. дис. ... к. пед. н.: 13.00.02 - теорія і методика навчання (з галузей знань); Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України. 2021. 24 с.

Волкова Н. П. Концепція освітньо-наукової програми підготовки науково-педагогічних кадрів в аспірантурі зі спеціальності 015 «Професійна освіта». Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія : Педагогіка і психологія. 2016. No 1. С. 177–183.

Лабінська О. М. Реалізація екологічної складової у навчанні хімії учнів основної школи Словацької Республіки: автореф. дис. ... к. пед. н.: 13.00.02 - Теорія і методика навчання (з галузей знань); Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України. 2021. 22 с.

Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти. https://mon.gov.ua/static- objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/rekomendatsii-1648.pdf

Освітньо-наукової програми «Викладання і навчання у вищій освіті». URL: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2022/04/Osvitnya_6_programa_ONP_ VN_2021_ID_IV.pdf

Освітньо-наукова програма підготовки докторів філософії у галузі освіти за спеціальністю 014 «Середня освіта». URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/05/Osvitno-naukova-prohrama _014_2022.pdf

Освітньо-наукова програма «Середня освіта (математика)» URL: https://drive.google.com /file/d/1E-KJTPBPYuOVIPk5QdwziWT9ZK5ZasFM/view

Порядок підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у закладах вищої освіти (наукових установах). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/261-2016- %D0%BF#Text

Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ z1013-24#Text

Положення про освітню (освітньо-професійну, освітньо-наукову, освітньо-творчу) програму у Вінницькому державному педагогічному університеті імені Михайла Коцюбинського. URL: https://vspu.edu.ua/content/position/nnpol14.pdf

Пшенична О. С. Компетентнісна парадигма підготовки здобувачів ступеня доктора філософії в галузі освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2017. Вип. 56–57 (109–110). С. 343-349.

Семеног Олена, Томашевська Ірина Підготовка докторів філософії у галузі 01 «Освіта / Педагогіка»: український досвід у вимірах євроінтеграційних пріоритетів. URL: http://baltijapublishing. lv/omp/index.php/bp/catalog/download/ 172/4984/10443-1?inline=1

Ушмарова В. Підготовка докторів філософії за освітньо-науковою програмою «Професійна освіта»: історія становлення, унікальність і стратегії розвитку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. No 8. С. 221-231.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Олег Блажко, Аліна Блажко, Надія Чайченко, Ольга Худоярова