ПРИНЦИПИ НАВЧАННЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ ЇХ РЕАЛІЗАЦІЇ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
PDF

Ключові слова

принципи навчання, підготовка вчителів біології, дослідницька діяльність, заклади вищої освіти, заклади загальної середньої освіти

Як цитувати

ПРИНЦИПИ НАВЧАННЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ ЇХ РЕАЛІЗАЦІЇ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ БІОЛОГІЇ ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. (2024). Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук», 7, 67-76. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2024-7-67-76

Анотація

Стаття присвячена актуальному питанню підготовки майбутніх учителів біології до організації дослідницької діяльності учнів у контексті переходу до Нової української школи. В статті йдеться про аналіз сучасних принципів навчання, які забезпечують ефективну підготовку майбутніх учителів біології до організації дослідницької діяльності під час навчання біології. Розглядаються особливості реалізації цих принципів у навчальному процесі та їхній вплив на формування у майбутніх педагогів компетентностей, необхідних для створення умов для успішної дослідницької роботи школярів. Мета статті полягає в аналізі та характеристиці сучасних принципів навчання, які є основою для підготовки майбутніх учителів біології, а також висвітленні дидактичних особливостей реалізації в освітньому процесі тих принципів навчання, що необхідні під час підготовки майбутніх учителів до організації дослідницької діяльності учнів під час навчання біології. В ході дослідження були використані такі методи: теоретичні – детальне вивчення наукової літератури для визначення ролі дослідницької діяльності в загальному контексті біологічної освіти та обґрунтування необхідності виділення принципів підготовки майбутніх учителів до організації дослідницької діяльності; емпіричні – спостереження за навчальним процесом та аналіз результатів дослідницьких робіт здобувачів освіти для оцінки реального стану досліджуваної проблеми у закладах вищої освіти. В результаті дослідження визначено, що для ефективної підготовки майбутніх учителів до організації дослідницької діяльності учнів варто застосовувати комплексний підхід, що базується на таких дидактичних принципах як: принцип діяльнісного підходу, принцип особистісно орієнтованого підходу, принцип науковості, принцип системності та послідовності, принцип практичної спрямованості, принцип креативності, принцип співпраці, принцип рефлексії, принцип інтерактивності, принцип інтегративності навчання.

PDF

Посилання

Блажко О. А. Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх учителів до профільного навчання хімії учнів загальноосвітніх навчальних закладів : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.02 – теорія та методика навчання (хімія). Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. Інститут педагогіки НАПН України. Київ, 2019.

Буренко В. М. Принципи навчання. Завуч. 2002. No 19, липень. С. 23.

Грицай Н. Б. Методика навчання біології : навч. посіб. для студентів вищих навчальних закладів. Львів : Новий Світ-2000, 2020. 272 с.

Грицай Н. Б. Основні принципи методичної підготовки майбутніх учителів біології. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми : СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2014. No 3(37). С. 105–112.

Загальна методика навчання біології : навч. посіб. / Мороз І.В. та ін. – Львів : Либідь, 2006. 564 с.

Зязюн І. Гуманістична стратегія теорії і практики навчального процесу. Рідна школа. 2000. No8. С. 8–13.

Кравченко І. К. Д. Ушинський про основні принципи та зміст навчання у закладах освіти. Педагогічні науки. Полтава. 2022. No79. С.147–150.

Кузьмінський А. І. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. Київ : Знання, 2005. 486 с.

Кузьмінський А. І., Омеляненко. В. Л. Педагогіка : підручник. Київ : Знання, 2007. 447 с.

Левашова В. М. Сутність сучасної методики навчання біології. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика (Харків, 11 квітня 2017 р.) : матеріали ІІ міжнародної науково-практичної конференції. Харків. : ХНПУ, 2017. Вип. 2. С. 153–156.

Лекції з педагогіки вищої школи: навч. посіб. / за ред. В.І. Лозової. Харків: ОВС, 2006. 496 с.

Рудишин С. Нова українська школа: проблеми і перспективи підготовки вчителів- предметників. Біологія і хімія в рідній школі. 2018. No 1. С. 38‒39.

Фіцула М. М. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. Київ : Академвидав, 2006. 352 с.

Шапран Ю. П., Довгопола Л. І. Практичний аспект професійної підготовки вчителів біології : монографія. Переяслав : ФОП Домбровська Я. М., 2020. 198 с.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2024 Лілія Нікітченко