Дидактичні засади використання компетентнісно орієнтованих завдань у навчанні хімії учнів закладів загальної середньої освіти
pdf

Ключові слова

компетентнісно орієнтовані завдання, заклади загальної середньої освіти, хімія, Programme for International Student Assessmen

Як цитувати

Дидактичні засади використання компетентнісно орієнтованих завдань у навчанні хімії учнів закладів загальної середньої освіти. (2023). Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук, 4, 95-107. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2023-4-95-107

Анотація

Мета статті полягає у дидактичному обґрунтуванні компетентнісно орієнтованих завдань як засобу реалізації компетентністного підходу у навчанні учнів хімії в закладах загальної середньої освіти.

Використано загальнонаукові методи, що застосовуються на теоретичному та емпіричному рівнях дослідження – абстрагування, елементарно-теоретичний аналіз та синтез, структурно-генетичний аналіз та синтез, індукція та дедукція, моделювання, а також емпіричні методи – опитування.

Проведено порівняльний аналіз різних структур компетентнісно орієнтованих завдань, сформульовано їх структурні та функціональні особливості. З метою розвитку термінологічного апарату дидактики запропоновано: контекстну задачу (завдання) розглядати як навчальне завдання, фабула якого має різну тематику, але обов‟язково міститься лише у частині його умови; компетентнісно орієнтоване завдання – як навчальне завдання, фабула якого має різну тематику та може міститися або в його повній умові, або в його вимозі, або і там, і там одночасно.

Рекомендовано для конструювання компетентнісно орієнтованих завдань брати за основу таксономію навчальних цілей Б. Блума, когнітивні рівні якої можуть забезпечити формування усіх компонентів (знаннєвого, діяльнісного, ціннісного) предметної компетентності.

Компетентнісно орієнтовані завдання визначено одним із важливих дидактичних чинників організації освітнього процесу в сучасних умовах оскільки ці завдання дозволяють розвивати гносеологічний, праксеологічний та аксіологічний компоненти компетентності учнів, зокрема, у природничих науках і технологіях.

Розробка системи компетентнісно орієнтованих завдань та проектування методики їх впровадження в освітній процес залишається актуальним питанням вітчизняної педагогіки, особливо, з огляду на необхідність підготовки України до участі в порівняльному міжнародному дослідженні PISA-2025.

pdf

Посилання

Блажко А. В. Методика професійно орієнтованого навчання хімії учнів професійно- технічних навчальних закладів кулінарного профілю: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. / Ін-т вищої освіти НАПН України. Київ, 2015. 232 с.

Блажко А. В. Класифікація професійно орієнтованих завдань для навчання хімії учнів ПТНЗ кулінарного профілю. Підготовка майбутнього вчителя хімії до впровадження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти : збірник матеріалів Всеукраїнської науково- практичної Інтернет-конференції / за заг. ред. О. А. Блажка. Вінниця : ТОВ «Нілан-ЛТД», 2014. С. 103-107.

Величко Л. Використання контекстних завдань на основі синхроністичної таблиці. URL: https://lib.iitta.gov.ua/720722/1/%D0%92%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D1%87%D0%BA%D0%BE%20

%D0%9B.%D0%9F.%20%D1%96%D0%B7%20tezy_internet_konf_05_03_2020-1.pdf (дата звернення: 12.02.2023).

Величко Л., Вороненко Т. Вивчення хімії в загальноосвітніх навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році з урахуванням змін у навчальних програмах. Хімія: методичні рекомендації МОН України щодо організації навчального процесу в 2017/2018 навчальному році. Київ: УОВЦ «Оріон», 2017. С. 92-109.

Григорович О. В. Хімія: підруч. для 8 кл. закл. загал. серед. освіти. 2-ге вид., перероб. Харків : Вид-во «Ранок», 2021. 240 с.

Гриневич Л. Завдяки PISA-2018 ми зможемо порівняти нашу освітню систему з освітніми системами світу. URL: http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2016/06/30/%E2%80%9 Czavdyaki-pisa- 2018-mi-zmozhemo-porivnyati-nashu-osvitnyu-sistemu-osvitnimi-sistemami-svitu%E2% 80%9D/ (дата звернення: 12.02.2023).

Збірник завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнів у форматі PISA / Авторський колектив. За заг. ред. Професора О.М. Топузова. Укладач: Л.М. Калініна. Київ : Педагогічна думка, 2022. 124 с.

Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo- metodichnih-rekomendacij-pro-vikladannya-navchalnih-predmetiv-u-zakladah-zagalnoyi-serednoyi-osviti-u- 20212022-navchalnomu-roci (дата звернення: 12.02.2023).

Компетентнісно-орієнтовані завдання до уроків природничих дисциплін: Збірник матеріалів. Укладач:Л.М. Мосійчук. Рівне: НМЦ ПТО, 2017. 46 с.

Навчання хімії учнів основної школи: методичний посібник / Величко Л.П., Вороненко Т.І., Нетрибійчук О.С. Київ: «КОНВІ ПРІНТ», 2019. 192 с.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року (схвалена Указом Президента України від 25 червня 2013 року № 344/2013. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (дата звернення: 12.02.2023).

Пономарьова К. Компетентнісно орієнтовані завдання з української мови: особливості конструювання та застосування. URL: https://lib.iitta.gov.ua/714221/1/%D0%9F%D0%BE% D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%80%D1%8C%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%9A.%2 0%D0%86.%20%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82

%D0%BD%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%BE%20%D0%BE%D1%80.pdf (дата звернення: 15.02.2023).

Попель П.П., Крикля Л.С. Хімія: підруч. для 8 кл. закл. загал. серед. освіти. 2-ге вид., перероб. Київ: Видавничий центр «Академія», 2021. 232 с.

Про затвердження Плану заходів із реалізації у 2023 році міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 та міжнародного дослідження якості освіти PISA-2025: Наказ міністерства освіти і науки України від 20.02.2023 року № 178. URL: https://testportal.gov.ua//wp-content/uploads/2023/02/Nakaz_PISA_20_02_2023_178.pdf (дата звернення: 12.02.2023).

PISA-2022, PISA-2025: робимо все для майбутнього освіти. URL: https://testportal.gov.ua/ pisa-2022-pisa-2025-robymo-vse-dlya-majbutnogo-osvity/#more-28309 (дата звернення: 12.02.2023).

РІSА-2018 як індикатор стану загальної середньої освіти в Україні. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2020/03/pisa.pdf (дата звернення: 12.02.2023).

PISA-2018: основні результати та висновки. URL: http://pisa.testportal.gov.ua/wpcontent/uploads/2020/07/National_report_short_PISA_2018.pdf (дата звернення: 12.02.2023).

Савчин М.М. Хімія: підруч. для 8 кл. закл. загал. серед. освіти. 2-ге вид., перероб. Київ: Вид-во «Грамота», 2021. 209 с.

Уроки PISA-2018: методичні рекомендації / кол.авт. : Васильєва Д.В., Головко М.В., Жук Ю.О., Козленко О.Г., Ляшенко О.І., Науменко С.О., Новосьолова В.І. / Інститут педагогіки НАПН України. Київ : Педагогічна думка, 2020. 96 с.

Ярошенко О. Г. Хімія: підруч. для 8 кл. закл. загал. серед. освіти. 2-ге вид., перероб. Київ: УОВЦ «Оріон», 2021. 240 с.

Krathwohl D. R. A revision of Bloom ‘s taxonomy: an overview. Theory into Practice. 2002. Vol. 41. № 4. Р. 212–218.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2023 Аліна Блажко, Ольга Худоярова