Анотація
Процес розвитку освітньої галузі передбачає розроблення та розвиток окремої теорії соціально-педагогічної діяльності вчителя-предметника. Це забезпечується через залучення наявних соціально-педагогічних знань та практичного досвіду до наукового змісту, із впровадженням досвіду вчених-фахівців в галузі професійної діяльності сумісно із соціальними педагогами-практиками. Особливу увагу варто приділити формуванню організаторських здібностей майбутніх педагогів, що визначається, зокрема, рівнем самостійності, розвитком ініціативності та сприяє підвищенню адаптаційного потенціалу здобувачів освіти. У зв’язку з цим важливим завданням професійної освіти є визначення основних стратегій підготовки майбутніх фахівців – учителів біології та основ здоров’я до ефективного провадження соціально-педагогічної діяльності в закладах загальної середньої освіти.
Мета статті. Проаналізувати умови підготовки майбутніх педагогів до соціально- педагогічної діяльності в закладах загальної середньої освіти.
Методи дослідження. При здійсненні дослідження використано комплекс наступних методів: теоретичні – аналіз, синтез, узагальнення, систематизація, конкретизація, порівняння, теоретичного моделювання; емпіричні – спостереження, бесіди, аналіз результатів діяльності студентів.
Результати дослідження. Процес підготовки майбутніх учителів біології та основ здоров’я до соціально-педагогічної діяльності необхідно розглядати як складний інтегративний феномен, що існує як соціальне, педагогічне та психологічне явище. Традиційні підходи до професійної підготовки майбутніх фахівців-педагогів з біології та основ здоров’я не завжди забезпечують належний рівень формування спрямованості особистості на соціально- педагогічну діяльність, її мотивації до успіху. Установлено три основні педагогічні умови, які забезпечують реалізацію пропонованої системи підготовки: створення відповідного освітнього середовища; впровадження в навчальний процес спеціально розробленого навчально-методичного забезпечення; систематичний моніторинг стану формування готовності майбутніх вчителів біології та основ здоров’я до соціально-педагогічної діяльності.
Посилання
Безпалько О. В. Соціальна педагогіка: схеми, таблиці, коментарі : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 208 с.
Будник О. Б. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів до соціально-педагогічної діяльності : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2015. 552 с.
Будник О. Соціально-педагогічна діяльність учителя: філософський аспект. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, 2013. Vol. 3. C. 42–46.
Васянович Г. П. Вибрані твори : в 5.ти т. Т. 4 : Психологія і педагогіка : лекції. Львів : Сполом, 2010. 420 с.
Гончаренко С. У. Методологія. Енциклопедія освіти. Київ : Юрінком Інтер, 2008. С. 498–500.
Звєрєва І. Д. Сучасні парадигми соціальної педагогіки. Педагогічна і психологічна науки в Україні : збірник наукових праць до 15-річчя АПН України у 5 томах. Т. 1. Теорія та історія педагогіки. Київ : Педагогічна думка, 2007. С. 87–95.
Зязюн І. Педагогічна психологія чи психологічна педагогіка?! Естетика і етика педагогічної дії : збірник наукових праць. Вип. 3. Київ–Полтава, 2012. С. 20–37.
Іванців О. Я. Підготовка студентів біологічних факультетів університетів до педагогічної діяльності в процесі вивчення фахових дисциплін : автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2000. 18 с.
Капська А. Й., Безпалько О. В., Вайнола Р. Х. Актуальні проблеми соціально-педагогічної роботи : модульний курс дистанційного навчання. Київ, 2002. 164 с.
Лавриченко Н. М. Педагогіка соціалізації: європейські абриси. Київ : ВіРА ІНСАЙТ, 2000. 444 с.
Мехед Д. Б., Мехед О. Б., Швидкий А. Л. Роль інформаційно-комунікаційних технологій у мотивації навчальної діяльності студентів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Збірник наукових праць. Київ-Вінниця : Планер, 2012. Вип. 31. С. 417–422.
Мехед О. Б., Рябченко С. В., Гарига М. М. Основні компоненти соціально-педагогічної діяльності вчителя біології та основ здоров‘я. Витоки педагогічної майстерності. Полтава, 2021. Випуск 27. С. 176-180.
Носко М., Мехед О. Науково-дослідницька робота студентів як складова частина підготовки до соціально-педагогічної діяльності. Наука і освіта. 2022. №2. С. 39-43. DOI:https://doi.org/10.24195/2414-4665-2022-2-6
Носко М. О., Мехед О. Б. Система критеріального оцінювання підготовки майбутніх учителів до соціально-педагогічної діяльності в закладах освіти. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Чернігів : НУЧК, 2022. Вип. 18 (174) С. 33-38.
Роменець В. А. Психологія творчості : навчальний посібник. Київ : Либідь, 2004. 288 с.
Харченко С. Я. Соціалізація дітей і молоді в контексті соціально-педагогічної діяльності. Педагогічна і психологічна науки в Україні : збірник наукових праць до 15-річчя АПН України. Т. 1. Теорія та історія педагогіки. Київ : Педагогічна думка, 2007. С. 339–349.
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Авторське право (c) 2023 Микола Носко, Ольга Мехед