STUDYING THE GENERAL EDUCATIONAL COURSE OF CHEMISTRY IN MEDICAL INSTITUTIONS OF VOCATIONAL HIGHER EDUCATION AS A PEDAGOGICAL PROBLEM
PDF (Ukrainian)

Keywords

general education course in chemistry, subject competence in chemistry, professionally oriented teaching, institutions of professional pre-higher education

How to Cite

STUDYING THE GENERAL EDUCATIONAL COURSE OF CHEMISTRY IN MEDICAL INSTITUTIONS OF VOCATIONAL HIGHER EDUCATION AS A PEDAGOGICAL PROBLEM. (2025). Scientific Notes of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University Section Theory and Methods of Teaching Natural Sciences, 6, 89-95. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2024-6-89-95

Abstract

In the course of the research, theoretical methods of scientific research were used as analysis, comparison and generalization. Analysis of dissertation research by domestic scientists has shown the multi-vector nature of approaches to solving methodological problems of teaching chemistry in medical institutions of professional pre-higher education. The models of integrative-differentiated, professionally oriented and innovative teaching proposed by scientists demonstrate significant potential in improving the quality of students' chemical training. An important achievement is the creation of effective pedagogical conditions, the development of educational and methodological materials and the integration of modern information technologies that provide motivation for independent learning, increase the level of professional competence and contribute to the formation of a holistic system of knowledge. However, the analyzed dissertation studies do not reveal the problem of forming subject competence in chemistry in medical college students in the process of studying the general education course in chemistry, which is precisely what explains its relevance and prospects for further scientific research. Taking into account the analysis of dissertation studies and modern requirements for the organization of general education training of students of medical institutions of professional pre-higher education, as well as the didactic significance of the subject "Chemistry" for the formation of professional competence of a future medical worker, it was determined that the main promising direction of our own scientific research on the formation of subject competence in chemistry in students is the implementation of professionally oriented teaching of the general education course in chemistry

PDF (Ukrainian)

References

Блажко А.В. Методика професійно орієнтованого навчання хімії учнів професійно-технічних навчальних закладів кулінарного профілю: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. / Ін-т вищої освіти НАПН України. Київ, 2015. 232 с.

Дольнікова Л. В. Інтегративно-диференційований підхід до структурування змісту природничих дисциплін у медичних коледжах: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Тернопіль, 2001. 20 с.

Лукащук М. М. Дидактичні умови використання нових інформаційних технологій в навчанні біології і хімії в медичних коледжах: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Вінниця, 2007. 20 с.

Люшук К. Ю. Дидактичні засади застосування інноваційних педагогічних технологій у процесі вивчення науково-природничих дисциплін у медичних коледжах: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.09. Луцьк, 2005. 22 с.

Клименко С. О. Формування предметної компетентності з біонеорганічної хімії у студентів вищих медичних навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2014. 287 с.

Ковальчук І. С. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців фармації в процесі вивчення хімічних дисциплін засобами інноваційних технологій: дис. … доктора філософії: 015 Професійна освіта. Житомир, 2023. 331 с.

Копетчук В. А. Професійна спрямованість навчання предметів природничо-математичного циклу в медичному коледжі: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2009. 21 с.

Ніколаєва І. М. Формування компетентності в хімії майбутніх бакалаврів технології медичної діагностики та лікування: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Житомир, 2018. 20 с.

Сліпчук В. Л. Професійна спрямованість навчання природничих дисциплін у медичному ліцеї: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2011. 20 с.

Цехмістер Я. В. Теорія і практика допрофесійної підготовки учнів у ліцеях медичного профілю при вищих навчальних закладах: автореф. дис. … доктора пед. наук: 13.00.04. Київ, 2002. 50 с.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Ігор Ільченко