Анотація
В статті розглядається актуальна педагогічна проблема компетентнісного підходу в підготовці майбутнього вчителя біології. Зумовлено це багатьма чинниками, але в їх ієрархії виділяємо зміну освітньої парадигми держави – на цій основі змінилися вимоги державних освітніх стандартів. Зазначаємо також, що формування педагогічної майстерності вчителя потребує цілісного, системного підходу до професійної компетентності. Акцентується увага на мотивації до активної професійної позиції на самовдосконалення.
На нинішньому етапі підготовки майбутнього вчителя біології мають змінитися освітні функції викладача, зокрема, тепер він має бути модератором в процесі здобуття знань.
Метою статті визначено аналіз стану впровадження компетентнісного підходу в системі професійної підготовки майбутнього вчителя біології.
Мету нашої статті ми реалізували через виконання таких завдань: аналізували літературні джерела, які дали можливість уточнити сутність основних понять, зокрема, компетентність, професійна компетентність, компетентнісний підхід; провели анкетне опитування, з допомогою якого визначили готовність здобувачів до самовдосконалення; аналіз стандартів, програм, методичного забезпечення освітнього процесу дав можливість визначити ефективні шляхи використання компетентнісного підходу у професійній підготовці майбутнього вчителя.
Доцільними для нашого дослідження були такі методи, як констатувальний експеримент, анкетне опитування, аналіз відповідного документозабезпечення.
В ході дослідження проаналізовано законодавчу базу вирішення цієї проблеми. Значна кількість науковців на теоретичному рівні визначила особливості компетентнісного підходу в підготовці здобувачів педагогічних спеціальностей. Було доведено, що компетентність вчителя біології має інтегровану структуру, складовими якої є загальні та спеціальні компетентності.
Саме на основі компетентнісного підходу освітня діяльність майбутнього вчителя біології набуває практико-перетворювального спрямування, зокрема, стає предметом ґрунтовного засвоєння.
Подальшого дослідження, обґрунтування та системного аналізу потребують проблеми методичного забезпечення упровадження компетентнісного підходу на різних етапах професійної підготовки майбутнього вчителя біології.
Посилання
Бондар В. Теорія і практика едукації педагогічних кадрів: традиційна та інноваційна парадигма. Освітній простір України. 2014. Вип. 2. С. 4-10.
Бондар С. Компетентність особистості інтегрований компонент навчальних досягнень учнів. Біологія і хімія в школі. 2003. № 2. С. 8-9.
Бутенко Н., Спринь О., Мороз Т. Готовність вчителя біології до роботи в інклюзивних класах. International scientific journal «Grail of Science». 2023. № 26. С. 390 -394. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.14.04.2023.071
Воробйова О. М. Нормативно-правове забезпечення компетентнісного підходу в підготовці вчителя біології. Імідж сучасного педагога. 2019. 6(189). С. 14-17. https://doi.org/10.34142/23128046.2019.47.02
Глузман О. В. Базові компетентності: сутність та значення в життєвому успіху особистості. Педагогіка і психологія. 2009. № 2. С. 51-61.
Рудницька К. В. Сутність поняття «компетентнісний підхід», «компетенція», «професійна компетентність» у світлі сучасної освітньої парадигми. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. Ужгород, 2016. Вип. 1. С. 241-244.
Савченко О. Я. Уміння вчитися як ключова компетентність загальної середньої освіти. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи / під заг. ред. О. В. Овчарук. Київ, 2004. С. 34-45.
Стандарт вищої освіти України першого (бакалаврського) рівня освіти, ступеня вищої освіти - бакалавр. Галузь знань - 01 Освіта / Педагогіка, спеціальність - 014 Середня освіта (за предметними спеціальностями). Київ, 2017.
Топузов О. М., Малихін О. В., Опалюк Т. Л. Педагогічна майстерність: розвиток професійно-педагогічної адаптивності та соціальної рефлексії майбутнього вчителя : навч. посіб. Київ : Педагогічна думка, 2018. С. 5-18.
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Авторське право (c) 2024 Nataliia Butenko, Oleksandr Spryn, Iryna Matseiko