Біологічний експеримент у теорії і методиці шкільної біологічної освіти
pdf

Ключові слова

біологічний експеримент у школі, шкільний курс біології, заклади загальної середньої освіти, учні

Як цитувати

Біологічний експеримент у теорії і методиці шкільної біологічної освіти. (2023). Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук, 4, 29-36. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2023-4-29-36

Анотація

У статті йдеться про організацію навчального процесу на уроках біології з використанням біологічного експерименту. Сучасне суспільство вступило в новий етап розвитку, на якому найважливішим завданням системи освіти є формування особистості – найвищої цінності нації, її інтелектуального, культурного та всебічно розвиненого потенціалу. Основа концепції Нової української школи полягає в діяльнісному підході – тобто учні частіше щось роблять замість того, щоб просто сидіти за партами і слухати вчителя. Тому метою статті є розкриття значення та можливості біологічного експерименту в теорії та методиці шкільної біологічної освіти.

Застосування біологічного експерименту дозволяє вчителеві відобразити навколишній світ, викликати й активізувати відчуття, допомогти у формуванні біологічних уявлень, сприяти формуванню біологічних понять, дати можливість практично перевірити істинність біологічних знань. Метою біологічного експерименту є вплив на досліджуваний об‟єкт для отримання такої інформації, яка без цього впливу була б неможлива для спостереження, вивчення чи сприйняття. У статті визначено особливості біологічного експерименту, зокрема те, що він дозволяє за короткий проміжок часу наочно пояснити учням новий матеріал, допомогти в розумінні нового біологічного терміну, поняття, теорії, що є важливим для підвищення успішності навчання та економії часу на уроці.

Проаналізовано питання впливу біологічного експерименту на формування предметної компетентності учнів, описано вимоги, які ставляться до шкільного біологічного експерименту, етапи проведення та засоби і методи, які варто використовувати на кожному етапі уроку. З'ясовано, що експеримент дозволяє поєднувати набутий теоретичний матеріал з практичною діяльність в урочний або позаурочний час шляхом перетворення знань в дії. Загалом, формування дослідницьких умінь за допомогою систематичного біологічного експерименту дозволяє ґрунтовно засвоїти біологічні знання, підвищити якість освіти в цілому.

pdf

Посилання

Анічкіна О.В. Формування вмінь проведення хімічного експерименту в школі майбутніми вчителями природничих дисциплін: автореф. дис. … кандидата пед. наук : 13.00.02. Ін-т педагогіки НАПН України. Київ, 2016. 20 с.

Барна М. М., Барна, М. М., Барна Л. С., Яцук Г. Ф. Навчальні заняття з біології: можливі варіанти Тернопіль: Астон, 2005. 140 с.

Бібик Н.М. Переваги і ризики запровадження компетентністного підходу в шкільній освіті. Український педагогічний журнал. 2015. №1. С. 47-69.

Закон України «Про інноваційну діяльність». Відомості Верховної Ради України. 2002. № 36. С. 266.

Коршевнюк Т. Зміст шкільної біологічної освіти в контексті біологічної науки. Біологія і хімія в рідній школі. 2015. № 1. С.38-42.

Матяш Н. Концептуальні засади проектування навчання біології в основній школі. Біологія і хімія в рідній школі. 2014. № 5. С. 31.

Матяш Н.Ю., Коршевнюк Т.В., Рибалко Л.М., Козленко О.Г Навчання біології учнів основної школи. Методичний посібник. Київ: КОНВІ ПРІНТ, 2019. 208 с.

Матяш Н. Ю. Фундаменталізація шкільної біологічної освіти-основа формування педагогічної компетентності учнів. Український педагогічний журнал. 2018. №1. С. 54-60.

Сидорович М. М. Теоретичні знання в змісті шкільного курсу біології. Монографія . Херсон : Видавництво ХДУ, 2008. 404 с.

Шамрай С.М., Задорожний К.М. Біологічні експерименти. Х. Вид. група «Основа», Серія «Бібліотека журналу «Біологія» Вип.12. 2003. 96 с.

Childs P. E. Improving Chemical Education: Turning Research into Effective Practice. Education Research and Practice. 2009. Vol. 10, № 3. Р. 189-203.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2023 Лілія Нікітченко