ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ДОКТОРІВ ФІЛОСОФІЇ ЗА ОСВІТНЬО-НАУКОВОЮ ПРОГРАМОЮ «ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ХІМІЇ»
PDF

Ключові слова

доктор філософії, теорія та методика навчання хімії, дидактика, освітньо-наукова програма, компетентнісний підхід, освітнє середовище, заклад вищої освіти

Як цитувати

ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ДОКТОРІВ ФІЛОСОФІЇ ЗА ОСВІТНЬО-НАУКОВОЮ ПРОГРАМОЮ «ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ХІМІЇ». (2024). Scientific Notes of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University Section Theory and Methods of Teaching Natural Sciences, 7, 39-48. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2024-7-39-48

Анотація

У статті розкривається питання підготовки докторів філософії як важливої умови розвитку науково- освітнього потенціалу сучасного суспільства. Мета статті – акцентувати увагу на об’єктивній необхідності у підготовці докторів філософії з предметної спеціальності 014.06 Середня освіта (Хімія) для забезпечення подальшого розвитку галузі теорії та методики навчання хімії та у розкритті змісту й структури освітньо-наукової програми «Теорія та методика навчання хімії», що покликана її забезпечити. Здійснений статистичний аналіз забезпеченості освітніх та наукових установ нашої держави фахівцями вищої кваліфікації з теорії та методики навчання хімії засвідчує об’єктивну необхідність підготовки докторів філософії з предметної спеціальності 014.06 Середня освіта (Хімія) галузі знань 01 Освіта / Педагогіка як для забезпечення якості надання освітніх послуг на усіх рівнях вищої освіти, так і для сприяння розвитку наукової галузі теорії та методики навчання хімії в цілому. У статті наведено характеристику освітньо-наукової програми «Теорія та методика навчання хімії» з предметної спеціальності 014.06 Середня освіта (Хімія) галузі знань 01 Освіта / Педагогіка, що реалізується у Вінницькому державному педагогічному університеті імені Михайла Коцюбинського. Метою освітньо-наукової програми визначено підготовку фахівців на третьому (освітньо-науковому) рівні вищої освіти (восьмий кваліфікаційний рівень за Національною рамкою кваліфікацій), здатних формулювати і розв’язувати комплексні наукові й практичні проблеми в галузі теорії та методики навчання хімії, організовувати та здійснювати науково-дослідну та освітню діяльність. У програмі визначено інтегральну, загальні та спеціальні компетентності та сформульовано результати навчання, які повинен демонструвати доктор філософії предметної спеціальності 014.06 Середня освіта (Хімія). Також розкрито зміст освітньої та наукової складових програми «Теорія та методика навчання хімії» й охарактеризовано освітні компоненти, які забезпечують досягнення програмних результатів навчання.

PDF

Посилання

Антонова О. Є. Концептуальні засади розробки освітньо-наукової програми підготовки докторів філософії за спеціальністю 011 «Науки про освіту» в Житомирському державному університеті імені Івана Франка. Інноваційний розвиток вищої освіти: глобальний, європейський та національний виміри змін: матеріали VІ Міжнародної науково-практичної конференції (23–24 квітня 2020 року, м. Суми). Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2020. - С. 59-64.

Безносюк Н. С. Методика професійно орієнтованого навчання хімії майбутніх учителів трудового навчання та технологій: автореф. дис. ... к. пед. н.: 13.00.02 - теорія і методика навчання (з галузей знань); Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України. 2021. 24 с.

Волкова Н. П. Концепція освітньо-наукової програми підготовки науково-педагогічних кадрів в аспірантурі зі спеціальності 015 «Професійна освіта». Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія : Педагогіка і психологія. 2016. No 1. С. 177–183.

Лабінська О. М. Реалізація екологічної складової у навчанні хімії учнів основної школи Словацької Республіки: автореф. дис. ... к. пед. н.: 13.00.02 - Теорія і методика навчання (з галузей знань); Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України. 2021. 22 с.

Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти. https://mon.gov.ua/static- objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/rekomendatsii-1648.pdf

Освітньо-наукової програми «Викладання і навчання у вищій освіті». URL: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2022/04/Osvitnya_6_programa_ONP_ VN_2021_ID_IV.pdf

Освітньо-наукова програма підготовки докторів філософії у галузі освіти за спеціальністю 014 «Середня освіта». URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2023/05/Osvitno-naukova-prohrama _014_2022.pdf

Освітньо-наукова програма «Середня освіта (математика)» URL: https://drive.google.com /file/d/1E-KJTPBPYuOVIPk5QdwziWT9ZK5ZasFM/view

Порядок підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у закладах вищої освіти (наукових установах). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/261-2016- %D0%BF#Text

Положення про акредитацію освітніх програм, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ z1013-24#Text

Положення про освітню (освітньо-професійну, освітньо-наукову, освітньо-творчу) програму у Вінницькому державному педагогічному університеті імені Михайла Коцюбинського. URL: https://vspu.edu.ua/content/position/nnpol14.pdf

Пшенична О. С. Компетентнісна парадигма підготовки здобувачів ступеня доктора філософії в галузі освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2017. Вип. 56–57 (109–110). С. 343-349.

Семеног Олена, Томашевська Ірина Підготовка докторів філософії у галузі 01 «Освіта / Педагогіка»: український досвід у вимірах євроінтеграційних пріоритетів. URL: http://baltijapublishing. lv/omp/index.php/bp/catalog/download/ 172/4984/10443-1?inline=1

Ушмарова В. Підготовка докторів філософії за освітньо-науковою програмою «Професійна освіта»: історія становлення, унікальність і стратегії розвитку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. No 8. С. 221-231.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2024 Олег Блажко, Аліна Блажко, Надія Чайченко, Ольга Худоярова