Abstract
The article is devoted to the problem of forming the key competence “entrepreneurship and financial literacy” by means of the school geography course in basic school. The authors analyze the sequence of implementation of this key competence in the educational process and the transformation of the category wording in domestic legislative and regulatory documents. The importance of the theoretical discourse on the content of the concept of “entrepreneurial competence” and the consideration of studies of the phenomenon in the social, psychological, pedagogical and content aspects is emphasized. The authors substantiate that in order to form entrepreneurial competence and financial literacy, it is important to clarify the peculiarities of the structure of this competence and determine the characteristics of the structural components. Based on the achievements of domestic and foreign scholars, the author's vision of the structure of entrepreneurship and financial literacy competence is proposed; the motivational, personal, cognitive and activity components are distinguished. In view of the problem under study, the characteristics of each structural component in the context of the content of the school geography course are proposed. The article analyzes the potential of the content of geography curricula/model programs in basic school as a theoretical basis for the formation of the key competence “entrepreneurship and financial literacy”. Particular attention is paid to the courses of economic and social geography in the 9th grade. Emphasis is placed on the importance of ensuring the integration of geography and economics content in the educational process to promote understanding of economic processes, forming students' readiness for entrepreneurship, developing critical thinking, responsibility and initiative. The authors draw attention to the changes in the methodology of competency-based teaching of geography and the importance of introducing methods that will help motivate students to succeed, willingness to act at risk, the ability to solve actual problems using practical tasks and situations, the ability to build interpersonal relationships, and responsibility for the implementation of a common cause.
References
Білова Ю. А. Поняття та структура підприємницької компетентності майбутніх фахівців економічного профілю. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. 2013. Вип. 7. С. 15–17.
Гуменюк І. М. Формування підприємницької компетентності майбутніх фахівців педагогічного профілю. Педагогічна освіта: теорія і практика : Збірник наукових праць. Вип. 26. Ч.1. Кам’янець-Подільський, 2019. С. 52–57.
Державний стандарт базової середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 р. No 898. URL: https://www.kmu.gov.ua/
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. No 1392. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011- %D0%BF#Text
Завгородня Т. Формування підприємницької компетентності здобувачів загальної середньої освіти: зарубіжний досвід. Гірська школа українських Карпат. 2020. No 22. С. 189–193.
Коберник О. М. Теоретико-методичні засади компетентнісного підходу в технологічній освіті. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2014. Вип. 37. С. 85–91.
Концепція економічної освіти в гімназії та ліцеї України / авт. колектив ; за ред. Т. Г. Назаренко. Київ : Пед. думка, 2020. 38 с. URL: https://undip.org.ua/library/kontseptsiia-ekonomichnoi- osvity-v-himnazii-ta-litsei-ukrainy/
Модельна навчальна програма «Географія. 6–9 клас» для закладів загальної середньої освіти / С. П. Запотоцький, Г. І. Карпюк, Р. В. Гладковський, А. І. Довгань та ін. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model. navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Prirod.osv.galuz/Heohrafiya/Heohrafiya.6-9-kl.Zapototskyy.ta.in. 06.05.2022.pdf
Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. Географія. 6–9 класи (наказ МОН України від 03 серпня 2022 р. No 698). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/ zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2022/ 08/15/navchalna.programa-2022.geography-6-9.pdf
Назаренко Т. Г. Дидактичні можливості підручника економіки для формування в учнів ліцею підприємницької компетентності. Проблеми сучасного підручника. 2019. Вип. 23. С. 184-191.
Назаренко Т. Г. Методика формування в учнів ліцею економічних понять на уроках географії. Український педагогічний журнал. 2018. No 4. С. 77–85.
Назаренко Г. А. Підприємницька компетентність як компонент культури демократизму учнівської молоді. Вісн. Черкас. нац.. ун-ту ім. Б. Хмельницького. Серія: Педагогічні науки. 2020. Вип. 2. С. 243–248.
Надтока В., Надтока О. Реалізація змістової лінії «підприємливість та економічна грамотність» у географічному курсі «Господарство: Україна і світ». Проблеми сучасного підручника. 2019. No 22. С. 164–176.
Унгурян І., Куриш Н. Формування ключової компетентності підприємливості та ініціативності у навчально-виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. 2016. Вип. 2. С. 99–102.
Прищепа С. М. Формування підприємницької компетентності учнів у сучасній школі: зарубіжний досвід. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. No 75. Т. 2. С. 75–78.
Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : розпорядження Кабіненту міністрів України від 14 грудня 2016 р. No 988-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/249613934
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Надія Ткачук, Оксана Новосад