Використання ментальних карт для розвитку пізнавальних стратегій учнів на уроках хімії
pdf

Ключові слова

ментальна карта, індивідуальна пізнавальна стратегія, мнемічна стратегія, когнітивна стратегія, соціальна стратегія

Як цитувати

Використання ментальних карт для розвитку пізнавальних стратегій учнів на уроках хімії. (2023). Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук», 4, 108-116. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2023-4-108-116

Анотація

У статті актуалізовано проблему використання ментальних карт в процесі цілеспрямованого розвитку індивідуальних пізнавальних стратегій учнів на навчальних заняттях з хімії. Виходячи з низки завдань, які перед педагогами ставить концепція Нової української школи, обґрунтовано необхідність індивідуалізації навчання для формування індивідуального пізнавального досвіду школярів та ключових компетентностей. З’ясовано, що індивідуальна пізнавальна стратегія – це організована, цілеспрямована і регульована послідовність визначених дій, які виконують учні під час навчальної діяльності, для того щоб навчання стало легшим, більш швидким та ефективним.

Метою статті є дослідження методичних прийомів використання ментальних карт як засобу розвитку індивідуальних пізнавальних стратегій учнів на уроках хімії.

Використано теоретичні методи дослідження – аналіз, синтез, моделювання, а також емпіричні методи – педагогічний експеримент для з’ясування ефективності використання ментальних карт у процесі розвитку основних пізнавальних стратегій учнів – мнемічних, когнітивних та соціальних. З’ясовано, що найбільший ефект інтелект-карти дають у процесі аналізу учнями хімічних явищ та об’єктів, а також розв’язування розрахункових задач.

На емпіричному рівні доведено позитивний вплив технології створення ментальних карт на формування пізнавального досвіду учнів, зокрема їх аналітичних та прогностичних умінь, а також як засобу міжгрупової комунікації. Обґрунтовано значення інтелект-карт для інтегрованого сприйняття навчального матеріалу, в забезпеченні взаємозв’язку між теоретичними та практичними навичками учнів. З’ясовано, що використання технології створення ментальних карт надає можливість учням моделювати індивідуальні пізнавальні стратегії в залежності від складності та практичної спрямованості навчального матеріалу з хімії. Наведено приклади ментальних карт, які орієнтовані на формування в учнів відповідних індивідуальних стратегій.

pdf

Посилання

Авдєєва О.Ю. Формування гностичних умінь учнів з хімії як педагогічна проблема.

Наукове забезпечення технологічного процесу ХХI сторіччя. Чернівці, 2020. Том 4. С. 86.

Бондаревська О.М. Реалізація положень компетентнісного підходу у процесі формування індивідуальних стратегій самостійної індивідуально-пізнавальної діяльності студентів. Вісник Дніпропетровського університету ім. Альфреда Нобеля. 2015. Вип. 2 (10). С.114-119.

Б‘юзен Т. Мапа думок. Львів: Видавництво Старого Лева, 2021. 224 с.

Гаркович О. Л. Підготовка вчителя до формування індивідуальної освітньої траєкторії школярів. VIII Менделеєвські читання: збірник наукових праць регіональної науково-практичної конференції з міжнародною участю. Полтава: ПП Шевченко Р.В., 2015. С. 62-66.

Гиря О. Використання ментальних карт на навчальних заняттях з хімії. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук. № 2. 2022. С. 45-55. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2022-2-45-55

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2023 Олексій Гиря