Можливості вивчення теми «Будова атома. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів» як засіб проєктування індивідуальної освітньої траєкторії студента під час педагогічної практики
pdf

Ключові слова

педагогічна практика, навчальна програма з хімії, індивідуальна освітня траєкторія, науково-методичні підходи до вивчення теми, метод графів

Як цитувати

Можливості вивчення теми «Будова атома. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів» як засіб проєктування індивідуальної освітньої траєкторії студента під час педагогічної практики. (2023). Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук, 1, 94-111. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2021-1-94-111

Анотація

Метою дослідження є з’ясування особливостей методичних підходів вивчення періодичного закону в шкільному курсі хімії та вибудовування ІОТ студента для її реалізації під час педагогічної практики. Визначено основні завдання: проаналізувати навчальні програми з хімії з погляду використання відповідного науково-методичного підходу вивчення періодичного закону, періодичної системи та будови атома; обґрунтувати послідовність навчального матеріалу теми за логічного наукового-методичного підходу; запропонувати варіанти проєктування та реалізації ІОТ під час педагогічної практики. У ході роботи застосовувалися методи аналізу, синтезу, узагальнення, аналогії, а також гіпотетико-дедуктивний метод.

Показано, що у методиці навчання хімії визнаними є три науково- методичні підходи вивчення періодичного закону, періодичної системи хімічних елементів та будови атома: історичний, логічний, історико-логічний. Виявлено, що у сучасній навчальній програмі з хімії проєктується вивчення навчального матеріалу з теми «Будова атома. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів» без урахування зазначених науково-методичних підходів. У ході структурування навчального матеріалу теми «Будова атома. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів» нами встановлено послідовність змісту згідно з логічним науково-методичним підходом. Проєктування ІОТ студента на період педагогічної практики передбачає урахування низки суб’єктивних та об’єктивних факторів, що зумовлюють вибір науково-методичного підходу вивчення теми «Будова атома. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів». Вирішальними серед них є рівень пізнавальних можливостей студента та учнів, рівень розвитку професійно-педагогічної мотивації студента. Визначені етапи реалізації ІОТ студента (прогностичний, діагностувальний, проєктувальний, мобілізаційний, процесуально-діяльнісний, оцінювально-рефлексивний, коригувальний) розглядаються у контексті можливостей вивчення конкретної теми. У перспективі планується реалізація під час педагогічної практики спроєктованих індивідуально-освітніх траєкторій студентів з подальшою перевіркою їх ефективності.

pdf

Посилання

Білоус О. В. Розвиток здатності майбутніх учителів до аналізу навчального матеріалу з неорганічної хімії. Проблеми загальної та педагогічної психології: збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / за ред. С.Д. Максименка. К.: 2003, т. V, ч. 4. С. 31–39

Білоус О. В., Самойленко П. В. Проєктування індивідуальної освітньої траєкторії студента у ході педагогічної практики. Актуальні питання природничо-математичної освіти : збірник наукових праць. 2020. Вип. 1(15). С. 83–91

Лукашова Н.І. Методика вивчення періодичного закону Д. І. Менделєєва, періодичної системи хімічних елементів і будови: навч.- метод. посібник. Ніжин: Вид-во НДУ ім. М. Гоголя, 2007. 87 с.

Лукашова Н. І., Буринська Н. М. Еволюція методики вивчення періодичного закону. Біологія і хімія в рідній школі. 2014. № 4. С. 41–45

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів : Хімія, 7–9 кл. 2012. 26 с.

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів : Хімія, 5–9 кл. 2017. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Хімія 7–11 класи. Київ: Ірпінь, 2005. 32 с.

Програми середньої загальноосвітніх школи: Хімія 8–11 класи. Київ: Рад. шк., 1990. 39 с.

Програми середньої загальноосвітніх школи: Хімія 8–11 класи. Київ: Рад. шк., 1994. 40 с.

Програми середньої загальноосвітніх школи: Хімія 8–11-ті класи.

Хімія. Біологія. 2001. № 49. 32 с.

Рудзітіс Г. Е., Фельдман Ф. Г. Хімія 8. Неорганічна хімія: підручник для 8 класу середньої школи. Київ: Рад. шк., 1990. 167 с.

Самойленко П.В. Науково-методичні підходи та технології вивчення періодичного закону, періодичної системи Д.І. Менделєєва і будови атома у 8 класі. Сучасні тенденції навчання хімії : тези доповідей ІV науково-методичної конференції (14 квітня 2018 р., м. Львів). Львів: ЛНУ імені І. Франка, 2018. С. 17

Сатбалдина С.Т. Об организации собственной деятельности учащихся на уроке. Химия в школе. 1988. № 2. С. 33–38

Сохор А.М. Логическая структура учебного материала. Вопросы дидактического анализа / под ред. М.А. Данилова. Москва: Педагогика, 1974. 192 с.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2021 Павло Самойленко, К. Семененко, Ольга Білоус