ГРУПОВА РОБОТА ЯК ЧИННИК РОЗВИТКУ SOFT SKILLS І СЕРЕДОВИЩЕ ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ У ЗАГАЛЬНІЙ СЕРЕДНІЙ ТА ВИЩІЙ ОСВІТІ
PDF

Ключові слова

групова робота, м’які навички, формувальне оцінювання, педагогічна рефлексія, майбутній учитель, хімічна освіта, взаємооцінювання, освітнє середовище

Як цитувати

Прибора, Н., & Прибора, О. (2025). ГРУПОВА РОБОТА ЯК ЧИННИК РОЗВИТКУ SOFT SKILLS І СЕРЕДОВИЩЕ ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ У ЗАГАЛЬНІЙ СЕРЕДНІЙ ТА ВИЩІЙ ОСВІТІ. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук, 9, 54-61. https://doi.org/10.31652/

Анотація

У статті досліджено потенціал групової роботи як чинника розвитку м’яких навичок (soft skills) майбутніх учителів хімії у закладах вищої освіти, а також можливості впровадження формувального оцінювання (ФО) як системного інструменту педагогічної підтримки. Метою дослідження було з’ясу вати дидактичні можливості групової навчальної діяльності для розвитку soft skills здобувачів освіти та обґрунтувати значущість формувального оцінювання у професійній підготовці учителів хімії. Методологічною основою дослідження слугували порівняльний аналіз освітніх практик загальної середньої та вищої школи, анкетне опитування студентів семи ЗВО України (n=75), а також якісний аналіз досвіду застосування ФО у Ліцеї «Домінанта» та в Українському державному університеті імені Михайла Драгоманова. Результати засвідчили вкрай низький рівень застосування формувального оцінювання у вищій освіті, натомість окреслили приклади успішного впровадження окремих його елементів у практиці підготовки майбутніх учителів. Наведено приклади реалізації таких прийомів, як взаємооцінювання, самооцінювання, чек-листи, зворотний зв’язок, формування рефлексивного «портфоліо зростання». Обґрунтовано, що формувальне оцінювання виконує низку важливих функцій у груповій роботі: діагностичну, мотиваційну, коригувальну, рефлексивну, комунікативну та прогностичну. На основі отриманих результатів запропоновано рекомендації для закладів вищої освіти щодо поетапного впровадження формувального оцінювання як інструменту розвитку професійних компетентностей та емоційного інтелекту. Досвід свідчить, що інтеграція формувального оцінювання у підготовку майбутніх учителів хімії сприяє результативності впровадження групової роботи, формуванню педагогічної рефлексії, підвищенню якості навчання та гармонійному поєднанню предметних і метапредметних компетентностей.

PDF

Посилання

Black, P., & Wiliam, D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 5–31. https://doi.org/10.1007/s11092-008-9068-5

European Higher Education Area (EHEA). (2015). Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). Brussels, Belgium. [Online]. Available: https://enqa.eu/wp-content/uploads/2015/11/ESG_2015.pdf

Nicol, D., & Macfarlane‐Dick, D. (2006). Formative assessment and self‐regulated learning: A model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31(2), 199–218. https://doi.org/10.1080/03075070600572090

OECD. (2018). The Future of Education and Skills: Education 2030. URL: https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2018/06/the-future-of-education-and-skills_5424dd26/54ac7020-en.pdf

Sadler, D. R. (1989). Formative assessment and the design of instructional systems. Instructional Science, 18, 119–144. https://doi.org/10.1007/BF00117714

Voitkiv, H. & Lishchynskyy I. (2021) Formative assessment as a means of forming the pupil’s learning trajectory. ScienceRise: Pedagogical Education. 6(45). С. 8-12. DOI: https://doi.org/10.15587/2519-4984.2021.247725

World Economic Forum. (2020). The Future of Jobs Report 2020. URL: https://www.weforum.org/publications/the-future-of-jobs-report-2020/

Yaroshenko, O., Korshevniuk, T., & Vashchenko, L. (2024). Formative assessment as a factor in modernizing the teaching of natural science subjects. Neperevna profesiina osvita: teoriia i praktyka, (1), 56–73. http://nbuv.gov.ua/UJRN/NPO_2024_1_7

Yaroshenko, O. & Semeryk O. (2025) Using group work during chemistry classes in secondary education institutions. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.14748830

Yaroshenko, О. G., Blazhko, O. A., Blazhko, A. V., & Korshevniuk, T. V. (2020). Group learning activities as a condition of implementing a competence-based approach to students’ inorganic chemistry teaching at university. Bulletin of the Karaganda University. Chemistry Series, 2(98), 122–131. https://doi.org/10.31489/2020CH2/122-131

Innovatsii v otsiniuvanni navchalnykh doslidzhen uchniv u shkilnii osviti krain Yevropeiskoho Soiuzu [Innovations in the assessment of students' educational research in EU schools]. (n.d.). URL: http://pps.udpu.edu.ua/article/view/18073 [in Ukrainian].

Metodychni rekomendatsii shchodo otsiniuvannia rezultatіv navchannia uchniv 1–4-kh klasiv zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Methodical recommendations for assessing students' learning outcomes in grades 1–4 of general secondary education]. (2021). Nakaz MON Ukrainy vid 13 lypnia 2021 r. № 813. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0813729-21#Text [in Ukrainian].

Morse, N. V., Barna, O. V., & Vember, V. P. (2013). Formuvalne otsiniuvannia: vid teorii do praktyky [Formative assessment: From theory to practice]. Informatyka ta informatsiini tekhnolohii v navchalnykh zakladakh, (6), 45–57 [in Ukrainian].

Pometun, O. I., & Pyrozhenko, L. A. (2004). Suchasnyi urok. Interaktyvni tekhnolohii navchannia: Naukovo-metodychnyi posibnyk [Modern lesson. Interactive learning technologies: Scientific-methodical manual]. Kyiv: A.S.K. [in Ukrainian].

Prybora, N. A., Shafarenko, L. V., & Zhukova, D. S. (2023). Zahalna khimiia: laboratornyi praktykum-zoshyt [General Chemistry: Laboratory workbook]. Kyiv: Vydavnytstvo Ukrainskoho derzhavnoho universytetu imeni Mykhaila Drahomanova [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia rekomendatsii shchodo otsiniuvannia rezultatіv navchannia [On approval of recommendations on assessment of learning outcomes]. (2024). Nakaz MON Ukrainy vid 02 serpnia 2024 r. № 1093. https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-rekomendatsii-shchodo-otsiniuvannia-rezultativ-navchannia [in Ukrainian].

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.