Анотація
У статті йдеться про організацію дистанційної освіти на уроках біології, яка є сьогодні єдиним способом отримання учнями потрібних знань. Організація освітнього процесу засобами дистанційної освіти ґрунтується на використанні як кращих традиційних методів навчання, так і нових інформаційних та телекомунікаційних технологій, а також на принципах
самостійного навчання учнів. Онлайн-навчання в школі пропонує учням широкий вибір навчальних роликів, створених як у форматі традиційних уроків, так і у вигляді невеликих науково-популярних фільмів. Подібні інструменти істотно розширюють можливості навчання біології, пропонують принципово новий підхід до отримання знань узагалі. Наразі дистанційне навчання стало невід’ємною складовою частиною процесу навчання в закладах загальної
середньої освіти. Звичайно, дистанційне навчання не може повністю замінити процес традиційного навчання на уроках у школі, однак дистанційні технології цілком здатні бути зручними та ефективними інструментами для викладання
біології в школі.
У статті описано сервіси, які під час дистанційного навчання допомагали урізноманітнити уроки біології. Також описана модель формування компетентностей учнів на уроках біології з використанням дистанційних технологій навчання. При побудові моделі брались до уваги найсуттєвіші властивості і взаємозв’язки процесу навчання учнів на уроках біології у закладах загальної середньої освіти за допомогою технологій дистанційного навчання. Модель підготовки школярів технологіями дистанційного навчання сконструйовано на основі таких компонентів: мета, принципи, змістові блоки, практичні блоки, компоненти готовності та відповідні їм критеріальні показники, рівні сформованості компетенцій учнів
та результат. Запропонована модель базується на ідеї комплексного підходу до процесу навчання учнів на уроках біології в дистанційному режимі і реалізується шляхом раціонального поєднання наявного педагогічного досвіду
вчителя з інноваційними та інформаційними технологіями, які спрямовані на формування компетентностей учнів у процесі освітньої діяльності у закладах загальної середньої освіти.
Посилання
Андрущенко В.П. Засоби дистанційного електронного навчання і педагогічні технології. Вісник академії дистанційної освіти. 2004. № 2. С. 2-5.
Биков В.Ю., Кухаренко В.М., Сиротенко Н.Г., Рибалко О.В., Богачков Ю.М. Технологія розробки дистанційного курсу: навчальний посібник / За ред. В.Ю. Бикова, В.М. Кухаренка. Київ: Міленіум, 2008. 324 с.
Думанський Н.О. Класи сучасних технологій дистанційної освіти. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». 2008. № 26 (610). С. 119-125.
Коберник І. Організація дистанційного навчання в школі. Методичні рекомендації. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20osvita2020.pdf
Ляховська К.В., Довгалюк А.С., Нікітченко Л.О. Сучасний урок біології в сучасних класах. Materialy XV Mezinarodni vedecko-prakticka konference «dny vedy – 2019», Volume 9: Pedagogika vedy. Praha : Publishing House «Education and Science», 2019. p. 8-11.
Морзе Н.В. Критерії якості електронних навчальних курсів, розроблених на базі платформ дистанційного навчання. Інформаційні технології в освіті. 2009. № 4. С. 63-75
Нікітченко Л.О., Горобець А.В., Опушко Н.Р., Левчук Н.В. Упровадження засобів дистанційного навчання в процесі вивчення природничих дисциплін. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методи навчання в підготовці фахівців: методологія,теорія, досвід, проблеми. 2020. Вип. 57. С. 48-54.
Про затвердження Концепції розвитку дистанційної освіти в Україні : Постанова МОН України від 20 груд. 2000 р. URL: http://www.osvita.org.ua/distance/pravo/00.html
Про затвердження Положення про дистанційне навчання : Наказ Міністерства освіти і науки України від 25. 04. 2013 р. № 466. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Авторське право (c) 2022 Лілія Нікітченко, Наталія Баюрко