Дослідницька діяльність як невід’ємна складова шкільної біологічної освіти
pdf

Ключові слова

дослідницька діяльність, навчання біології, заклади загальної середньої освіти, підготовка вчителів біології

Як цитувати

Дослідницька діяльність як невід’ємна складова шкільної біологічної освіти. (2024). Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук», 6, 24-33. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2024-6-24-33

Анотація

У статті визначено місце дослідницької діяльності під час навчання біології в закладах загальної середньої освіти, охарактеризовано складові дослідницької діяльності. Показана роль і можливості дослідницької діяльності під час вивчення біології у Новій українській школі.
Метою статті було з’ясування місця дослідницької діяльності під час уроків біології у контексті STEM-освіти та її місця у шкільній біологічній освіті.
В ході дослідження були використані такі методи: теоретичні (опрацювання наукових джерел, визначення місця дослідницької діяльності як складової шкільної біологічної освіти) та емпіричні (спостереження, вивчення результатів дослідження), які забезпечили визначення місця дослідницької діяльності під час вивчення біології в закладах загальної середньої освіти. В результаті дослідження проаналізовано модельні програми з біології, з’ясовано місце в них завдань дослідницького спрямування та уточнено переваги та недоліки використання дослідницьких завдань під час вивчення біології у закладах загальної середньої освіти. Обґрунтовано, що під час STEM-освіти учень стає не замовником знань, а їх споживачем. Відповідно змінюється і роль вчителя – він стає наставником, що надає пояснення, яким чином використовувати потенціал технологій для власних потреб та потреб суспільства. Відповідно до такої системи освіти в центрі уроку знаходиться дослідницько-практичне завдання, яке потребує вирішення, а не вчитель, як це було раніше. Уточнено, що основну роль під час навчання біології в закладах загальної середньої освіти та для підготовки здобувачів освіти, майбутніх учителів біології, відіграє впровадження STEM-освіти, що має практичне спрямування і включає розв’язання проблем підготовки здобувача освіти, який усвідомлює свою соціальну відповідальність щодо систематичного вдосконалення особистісного й професійного зростання.

pdf

Посилання

Балан П. Г., Кулініч О. М., Юрченко Л. П. Модельна навчальна програма «Біологія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти: Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 06.09.2023 № 1090). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Pryrodnycha.osvitnya.haluz.2023/08.09.2023/Biolohiya.7-9.klas.Balan.ta.in-08.09.2023.pdf

Балик Н. Р., Шмигер Г. П. Підходи та особливості сучасної STEM-освіти. Фізико-математична освіта: науковий журнал. 2017. Вип. 2 (12). С. 26–30.

Білик Н., Михайлик Л. Організація учнів профільних класів на наукову діяльність. Директор школи. 2006. № 23–24. С. 29–35.

Блажко О. А. Організація науково-дослідної діяльність студентів на кафедрі хімії та методики навчання хімії. Вища освіта України: Теоретичний та науково-методичний часопис. Київ. 2015. № 3. Додаток 1: Інтеграція вищої освіти і науки. С. 20–26.

Василашко І. П., Горбенко С. Л., Лозова О. В., Патрикеєва О. О. Методичні рекомендації щодо впровадження SТЕМ-освіти у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах України на 2017–2018 навчальний рік. Методист. 2017. №8. С. 38–43.

Коваль К. С. Формування дослідницьких умінь учнів на уроках біології та географії для розвитку компетентної та творчої особистості. Особливості організації дослідницької діяльності учнів у сучасному закладі освіти : матеріали обласної науково-практичної Інтернет-конференції / КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради». Черкаси, 2018. С.47–53.

Марченко О. Становлення інноваційної особистості педагога дослідника в умовах шкільного наукового товариства. Науковий вісник Чернівецького університету. Серія: Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. Чернівці : Рута, 2006. Вип. 295. С. 102–107.

Мороз П. В. Дослідницька діяльність учнів в процесі навчання історії України : метод. посіб. Київ : Педагогічна думка, 2012. 128 с.

Особливості організації дослідницької діяльності учнів у сучасному закладі освіти : матеріали обласної науково-практичної Інтернет-конференції / КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради». Черкаси, 2018. 103 с.

Рудишин, С. Нова українська школа: проблеми і перспективи підготовки вчителів-предметників. Біологія і хімія в рідній школі. 2018. №1, р. С. 38‒39.

Самойлов А. М., Тагліна О. В., Утєвська О. М. Модельна навчальна програма «Біологія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти: Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 01 грудня № 1466).

Соболь В. І Модельна навчальна програма «Біологія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти: Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 24.07.2023 № 883).

Чурута Л. В. Значення інтеграції біології з іншими науками. Інтеграція знань з предметів природничо-математичного циклу: проблеми та шляхи їх вирішення : зб. матеріалів інтернет-семінару. Черкаси, 2012. С. 5–6.

STEM-освіта: стан впровадження та перспективи розвитку : матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 9–10 листопада 2017 року, м. Київ. Київ : ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», 2017. 160 c.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2024 Liliia Nikitchenko