Анотація
Статтю присвячено проблемі формування ключової компетентності «підприємливість та фінансова грамотність» засобами шкільного курсу географії в базовій школі. Авторами проаналізовано послідовність впровадження означеної ключової компетентності в освітній процес та трансформацію формулювання категорії у вітчизняних законодавчо-нормативних документах. Означено вагомість теоретичного дискурсу щодо змісту поняття «підприємницька компетентність» та врахування досліджень явища в соціальному, психолого-педагогічному та змістовому аспекті. Автори обґрунтовують, що для формування компетентності підприємливості та фінансової грамотності важливо з’ясувати особливості структури цієї компетентності та визначити характеристики структурних компонентів. Спираючись на напрацювання вітчизняних та зарубіжних науковців, запропоновано авторське бачення структури компетентності підприємливості та фінансової грамотності; виокремлено мотиваційно- особистісний, когнітивний та діяльнісний компонент. Зважаючи на досліджувану проблему запропоновані характеристики кожного структурного компонента в контексті змісту шкільного курсу географії . У статті проаналізовано потенціал змісту навчальних/модельних програм з географії у базовій школі, як теоретичної основи для формування ключової компетентності «підприємливість та фінансова грамотність». Особливу увагу зосереджено на курсах економічної та соціальної географії у 9 класі. Акцент зроблено на важливості забезпечення в освітньому процесі інтеграції змісту географії та економіки для сприяння розуміння економічних процесів, формування готовності в учнів до підприємницької діяльності, розвитку критичного мислення, відповідальності та ініціативи. Автори звертають увагу на змінах в методиці компетентнісного навчання географії та важливості запровадження методів, які сприятимуть мотивації в учнів на досягнення успіху, готовності діяти в умовах ризику, уміння розв’язувати актуальні завдання з використанням практичних завдань та ситуацій, уміння будувати міжособистісні взаємовідносини, відповідальність за виконання спільної справи.
Посилання
Білова Ю. А. Поняття та структура підприємницької компетентності майбутніх фахівців економічного профілю. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. 2013. Вип. 7. С. 15–17.
Гуменюк І. М. Формування підприємницької компетентності майбутніх фахівців педагогічного профілю. Педагогічна освіта: теорія і практика : Збірник наукових праць. Вип. 26. Ч.1. Кам’янець-Подільський, 2019. С. 52–57.
Державний стандарт базової середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 р. No 898. URL: https://www.kmu.gov.ua/
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. No 1392. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011- %D0%BF#Text
Завгородня Т. Формування підприємницької компетентності здобувачів загальної середньої освіти: зарубіжний досвід. Гірська школа українських Карпат. 2020. No 22. С. 189–193.
Коберник О. М. Теоретико-методичні засади компетентнісного підходу в технологічній освіті. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2014. Вип. 37. С. 85–91.
Концепція економічної освіти в гімназії та ліцеї України / авт. колектив ; за ред. Т. Г. Назаренко. Київ : Пед. думка, 2020. 38 с. URL: https://undip.org.ua/library/kontseptsiia-ekonomichnoi- osvity-v-himnazii-ta-litsei-ukrainy/
Модельна навчальна програма «Географія. 6–9 клас» для закладів загальної середньої освіти / С. П. Запотоцький, Г. І. Карпюк, Р. В. Гладковський, А. І. Довгань та ін. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07/Model. navch.prohr.5-9.klas.NUSH-poetap.z.2022/Prirod.osv.galuz/Heohrafiya/Heohrafiya.6-9-kl.Zapototskyy.ta.in. 06.05.2022.pdf
Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. Географія. 6–9 класи (наказ МОН України від 03 серпня 2022 р. No 698). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/ zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/2022/ 08/15/navchalna.programa-2022.geography-6-9.pdf
Назаренко Т. Г. Дидактичні можливості підручника економіки для формування в учнів ліцею підприємницької компетентності. Проблеми сучасного підручника. 2019. Вип. 23. С. 184-191.
Назаренко Т. Г. Методика формування в учнів ліцею економічних понять на уроках географії. Український педагогічний журнал. 2018. No 4. С. 77–85.
Назаренко Г. А. Підприємницька компетентність як компонент культури демократизму учнівської молоді. Вісн. Черкас. нац.. ун-ту ім. Б. Хмельницького. Серія: Педагогічні науки. 2020. Вип. 2. С. 243–248.
Надтока В., Надтока О. Реалізація змістової лінії «підприємливість та економічна грамотність» у географічному курсі «Господарство: Україна і світ». Проблеми сучасного підручника. 2019. No 22. С. 164–176.
Унгурян І., Куриш Н. Формування ключової компетентності підприємливості та ініціативності у навчально-виховному процесі загальноосвітнього навчального закладу. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. 2016. Вип. 2. С. 99–102.
Прищепа С. М. Формування підприємницької компетентності учнів у сучасній школі: зарубіжний досвід. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. No 75. Т. 2. С. 75–78.
Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року : розпорядження Кабіненту міністрів України від 14 грудня 2016 р. No 988-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/249613934
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Авторське право (c) 2024 Надія Ткачук, Оксана Новосад