Практичні роботи як засіб реалізації діяльнісного підходу під час навчання біології в старшій школі на профільному рівні
pdf

Ключові слова

діяльнісний підхід, профільний рівень, предметна компетентність, очікувані результати навчання, уміння і навички, біологія та екологія

Як цитувати

Практичні роботи як засіб реалізації діяльнісного підходу під час навчання біології в старшій школі на профільному рівні. (2024). Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук, 6, 9-16. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2024-6-9-16

Анотація

В статті розглянуто проблему формування предметної компетентності під час застосування діяльнісного підходу до вивчення біології в старшій школі. Мета даної статті полягає у виявленні та обґрунтуванні конкретних прикладів застосування діяльнісного підходу під час виконання практичних робіт з біології в 10 класі старшої школи на профільному рівні. Показано, що сучасний етап є підготовчим до впровадження реформи освіти в Україні (Нова українська школа) в старшій школі. Методи дослідження: теоретичні (аналіз і синтез, узагальнення, порівняння та ін.), які були застосовані з метою виявлення особливостей використання практичних робіт на уроках біології в старшій школі; емпіричні (педагогічне спостереження) – для остаточного формулювання висновків і перспектив подальших досліджень. Вказано, що практичні роботи з біології, передбачені в шкільній програмі для 10-11 класів на профільному рівні, дають широкі можливості для формування у здобувачів освіти умінь і навичок, необхідних для життя в сучасному суспільстві. В статті визначено теми конкретних практичних робіт із загального їх переліку в шкільній програмі в темах «Вступ» та «Біорізноманіття». Показано можливі шляхи та методологію їх виконання для ефективного формування предметної компетентності з біології. Здійснення визначених практичних робіт передбачає аналітичну діяльність здобувачів освіти, виявлення ними важливих компонентів в загальному масиві інформації біологічної тематики, застосування різних джерел та засобів для отримання інформації з наступною критичною оцінкою їх достовірності. Рекомендовано до застосування ряду сучасних мобільних додатків, що спрощують процес визначення рослин - Plant Identifier & Care, Planti: Plant Care, Lovely: plants care journal тощо. В статті зазначено, що проведення практичної роботи «Розрахунок основних статистичних показників для порівняння мінливості біологічних об’єктів» - це основа формування навичок критичного мислення та застосування методу наукового пізнання, що визначено в шкільній програмі як очікувані результати навчання. Підкреслено доцільність використання групового методу навчання під час виконання практичних робіт не лише для ефективної реалізації діяльнісного підходу, а для формування у здобувачів освіти комунікативної компетентності. Наведені в статті приклади та методологія виконання визначених практичних робіт допоможуть вчителям ефективно використовувати діяльнісний підхід для досягнення очікуваних результатів навчання біології в учнів старшої школи на профільному рівні.

pdf

Посилання

Біологія і екологія 10-11 класи. Профільний рівень Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv

Бондар М. І., Жирська Г. Я. Реалізація діяльнісного підходу у формуванні предметної компетентності з біології учнів основної школи. Тернопільські біологічні читання – Ternopil Bioscience – 2019 : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф., присвяченої 80-річчю від дня народження д.б.н., проф. Явоненка О. Ф. та 75-річчю від дня народження д.б.н., проф. Яковенка Б. В. (4-5 листопада 2019 р., Тернопіль). Тернопіль : Вектор, 2019. С. 72–75.

Голембйовська Л. М., Жирська Г. Я. Реалізація діяльнісного підходу до формування природничо-наукової картини світу старшокласників. Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук у контексті вимог Нової української школи : матеріали Міжнарод. наук.-практ. конф. (14 травня 2020 р., м. Тернопіль). Тернопіль. 2020. С. 261-264.

Державний стандарт базової середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 898. https://cutt.ly/pXEmODJ

Засєкіна Т. М., Тишковець М. Д. Формування ключових компетентностей засобами підручника. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. пр. 2019. Вип. 22. С. 86–96.

Коршевнюк Т. В. До проблеми розвитку компетентностей учнів в освітньому процесі з біології. Біологія і хімія в рідній школі. 2019. № 5. С. 2–7.

Матяш Н. Ю. Відображення компетентнісного підходу до вивчення людини в авторських підручниках з біології. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. пр. Київ: Пед. думка, 2017. Вип. 18. С. 88-94.

Матяш Н. Реалізація варіативного складника профільного навчання біології здобувачів освіти в контексті компетентнісного підходу. Педагогічна освіта: теорія і практика: зб. наук. пр. 2019. Вип. 27 (2-2019). С. 146–152.

Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text

Рибалко Л. М. Авторська концепція підручників з біології на засадах компетентнісного підходу до навчання. Проблеми сучасного підручника: зб. наук. пр. Київ: Пед. думка, 2017. Вип. 18. С. 192–200.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2024 Микола Москаленко, Людмила Міронець