Situational-methodical task as a didactic factor in the formation of methodical competence of the future chemistry teacher
pdf (Ukrainian)

Keywords

situational and methodical task, methodical training, future chemistry teacher, higher education institution

How to Cite

Situational-methodical task as a didactic factor in the formation of methodical competence of the future chemistry teacher. (2023). Scientific Notes of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University Section Theory and Methods of Teaching Natural Sciences, 5, 53-59. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2023-5-53-59

Abstract

The article is devoted to the problem of using situational-methodical problems in the professional training of a chemistry teacher, and its purpose is to reveal the essence of the concept of «situational-methodical problem» and justify the feasibility of their use in the process of forming the methodological competence of future chemistry teachers.

The article proposes a definition of the concept of «situational-methodical task» by which we understand the designed model, which includes a set of certain conditions and circumstances of the pedagogical activity of a chemistry teacher, and necessarily contains a certain contradiction, the solution of which is aimed at students' assimilation of methodical knowledge, abilities and skills with the aim of formation of their readiness for future professional activity.

Examples of situational and methodical problems are given, which are used in the process of professional training of future chemistry teachers.

It was found that the solution of situational and methodological problems in the process of preparing future teachers to teach chemistry to students of general secondary education institutions will contribute to: organization, activation and motivation of students' educational and cognitive activities; implementation of a creative approach in the process of forming methodical knowledge and skills; formation of students' abilities to apply theoretical knowledge when solving certain professional situations; formation of students' abilities and skills in planning and organizing pedagogical activity in educational institutions, predicting its results and carrying out its evaluation, as well as self-evaluation of one's own activity; formation of future teachers' skills to analyze a pedagogical problem and find effective ways to solve it; prevention of methodical errors in future professional activity; implementation of the principle of professional orientation in the process of professional training by modeling a real educational situation.

pdf (Ukrainian)

References

Блажко О. А. Підготовка майбутніх учителів до профільного навчання хімії учнів загальноосвітніх навчальних закладів: теоретико-методичні засади: монографія. Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2018. 328 с.

Блажко О. А., Блажко А. В. Розв’язування ситуаційно-методичних задач як чинник особистісно-професійного розвитку майбутнього вчителя хімії профільної школи. Особистісно-професійний розвиток вчителя в умовах реалізації Концепції Нової української школи: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (14-16 червня 2018 р., м. Мелітополь, Україна) / Ред.-упоряд. Дубяга С. М., Чорна В. В., Яковенко І. О. Мелітополь: ФОП Однорог Т. В., 2018. С. 38-41.

Грабовий А. К. Теоретико-методичні засади вдосконалення експериментально-методичної підготовки майбутніх вчителів хімії. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2015. III (24). Issue: 48. С. 34-37.

Лукашова Н. І., Бушуєва Г. В., Кожема А. Г., Соболь Л. В. Використання методичних задач у формуванні професійно-методичної компетентності майбутніх учителів хімії. Хімічна та екологічна освіта: стан і перспективи розвитку: збірник наукових праць Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. (Вінниця, 30 листопада 2017 р.). Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2017. С. 75-77.

Лукащук М. М., Марушко Л. П., Янчук О. М., Кадикало Е. М. Розв’язування ситуаційно-методичних задач як один із підходів до вдосконалення методичної підготовки майбутніх учителів хімії. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021, № 79, Т. 2. С. 18-22. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.79.2.3

Самойленко П. В., Білоус О. В. Засоби діагностики якості психолого-педагогічної підготовки магістрів природничих наук (хімія) у педагогічному університеті: навч. посіб. Київ: Слово, 2013. 232 с.

Совгіра С. В., Браславська О. В. Підготовка майбутнього вчителя хімії до розв’язування ситуаційно-методичних задач. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: збірник наукових праць. Вінниця: ТОВ «Друк плюс», 2023. Вип. 67. С. 150–159. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-67-150-159

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Олег Блажко, Аліна Блажко