РЕАЛІЗАЦІЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ФІЗИКИ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
pdf

Ключові слова

фізика, природничі науки, екологічна освіта, здобувач освіти, навчання фізики, міжпредметні зв’язки

Як цитувати

РЕАЛІЗАЦІЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ ФІЗИКИ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. (2022). Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук, 2, 33-44. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2022-2-33-44

Анотація

У статті розглянуто необхідність та доцільність реалізації екологічноїcосвіти в закладах загальної середньої освіти під час вивчення не лише фізики, але й решти природничих наук.

Описано результати аналізу наукових джерел щодо проблем екологічної освіти та виховання, зокрема дослідження загальнопедагогічних аспектів проблеми екологічної освіти, концептуальних основ формування екологічного
мислення, теоретико-методологічних основ екологічного виховання, ціннісних аспектів екологічного виховання, питання екологічного виховання у процесі вивчення предметів природничого циклу та екологізації шкільного курсу фізики.
Обґрунтовано необхідність продовження досліджень механізмів реалізації екологічної освіти під час проведення різних етапів навчальних занять з фізики в закладах загальної середньої освіти та, що особливо важливо, в закладах
професійної (професійно-технічної) освіти.

Виокремлено низку дидактичних умов для формування екологічних знань, з-поміж яких: необхідність урахування вікових особливостей мисленнєвих процесів, взаємозв'язку пам'яті, уваги і успішності здобувачів освіти для формування у них міцних, глибоких і системних знань з основ наук; формування системності знань здобувачів освіти; здійснення освітньої діяльності і спілкування в природному середовищі тощо.

Підтверджено, що зміст навчального матеріалу шкільного курсу фізики забезпечує екологічну освіту під час навчання в закладах загальної середньої освіти, дає можливість ознайомити школярів з низкою ідей, які обґрунтовують фізико-технічну природу сучасної екологічної кризи, та розглянути шляхи її подолання.

Наведено приклади вивчення окремих питань екологічної проблематики на заняттях з фізики в закладах загальної середньої освіти.

Охарактеризовано форми організації навчально-пізнавальної діяльності здобувачі освіти для реалізації екологічної освіти під час вивчення фізики.

pdf

Посилання

Гарюк О. Д. Екологічне виховання учнів під час вивчення фізики. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. 2018. Вип. 153. С. 24-27.

Гладун Т. Формування екологічної свідомості та екологічне виховання студентів-фізиків. Фізика та астрономія в рідній школі, 2018. №4. С. 20-22.

Гузь В. В. Дидактичні умови формування екологічної культури старшокласників у процесі навчання предметів природничо-наукового циклу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.09 «Теорія навчання». Київ, 2011. 22 с.

Куриленко Н. В. Умови формування екологічної компетентності учнів основної школи у процесі навчання фізики. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. 2015. Вип.7. Ч. 2. С.172-182.

Куриленко Н. В. Формування екологічної компетентності учнів основної школи у процесі навчання фізики: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія і методика навчання (фізика)». Київ, 2015. 22 с.

Методика навчання фізики у старшій школі / за ред. В.Ф. Савченко. Видавничий центр «Академія», 2011. 294 с.

Моклюк М. О., Моклюк O. О., Сільвейстр А. М. Організації екологічної освіти учнів на уроках фізики в ЗЗСО. Збірник наукових праць Міжнародної науково-практичної конференції «Сучасна освіта і наука: проблеми, перспективи, інновації» / Відповідальний редактор проф. Т.Ю. Дудка. Київ, 2021. С. 240-244.

Шарко В. Д. Екологічне виховання учнів під час вивчення фізики: Посібник для вчителя. Київ: Радянська школа, 1990. 207 с.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2022 Микола Моклюк, Ольга Моклюк, Анатолій Сільвейстр