РОЗВИТОК ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ХІМІЇ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ
PDF

Ключові слова

навчання хімії, компетентнісний підхід, інформаційно-цифрова компетентність, електронні освітні ресурси, заклади загальної середньої освіти

Як цитувати

РОЗВИТОК ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ХІМІЇ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ. (2024). Scientific Notes of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University Section Theory and Methods of Teaching Natural Sciences, 6, 75-81. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2024-6-75-81

Анотація

Мета статті полягає у з’ясуванні сутності поняття «інформаційно-цифрова компетентність» та розкритті основних шляхів розвитку інформаційно-цифрової компетентності в учнів закладів загальної середньої освіти у процесі навчання хімії. Актуальність даного дослідження зумовлена потребою в оновленні змісту освіти відповідно до вимог сучасного інформаційного суспільства; зростанням ролі цифрових технологій у хімічній освіті й необхідністю забезпечення інтеграції інформаційно-цифрових технологій у навчання хімії; реформуванням освіти в Україні та реалізацією концепції Нової української школи, де розвиток цифрової грамотності учнів визначено як одну з ключових компетентностей. Здійснений теоретичний аналіз дав можливість з’ясувати, що інформаційно-цифрова компетентність – це здатність та готовність особистості ефективно, відповідально та безпечно використовувати засоби інформаційно-комунікаційних технологій для пошуку, створення, обміну, обробки, аналізу, систематизації та узагальнення інформації. У статті наведено предметний зміст інформаційно-цифрової компетентності та навчальні ресурси для її формування в процесі навчання хімії, які визначені в навчальній програмі для закладів загальної середньої освіти. Визначено та охарактеризовано основні шляхи розвитку інформаційно-цифрової компетентності учнів у процесі навчання хімії, а саме: використання електронних освітніх ресурсів; застосування віртуальних хімічних лабораторій; використання цифрових лабораторій; робота з інформаційними джерелами; інтеграція проєктної та дослідницької діяльності учнів; навчання дотриманню інформаційної етики; використання мультимедійних засобів навчання.

PDF

Посилання

Грановська Т.Я. Формування пізнавальної самостійності в учнів при навчанні хімії з допомогою мобільних технологій: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.09 ; Харківський нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди. Харків, 2020. 366 с.

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws /show/2145-19Р

Запорожцева Ю.С. Інформаційно-цифрова компетентність як складник сучасного навчальновиховного процесу. Інноваційна педагогіка. Випуск 12. Т. 1. 2019. С.79-82.

Концепція Нової української школи. URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalnaserednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html.

Макєєв С.Ю., Грановська Т.Я., Сидоренко О.В. Формування природничо-наукової компетентності засобами ІКТ на уроках хімії у старшій школі. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук. Вінниця: ВДПУ, 2021. № 1. С. 60-73.

Мідак Л.Я., Кузишин О.В., Базюк Л.В. Використання технологій доповненої реальності під час навчання шкільного курсу хімії 11 класу. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук. Вінниця: ВДПУ, 2021. № 1. С. 74-93.

Нетрибійчук О.С. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні хімії. Біологія і хімія в рідній школі. 2018. № 3. С.30-38.

Нечипуренко П. П. Інформаційно-комунікаційні технології як засіб формування дослідницьких компетентностей старшокласників у профільному навчанні хімії: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.10. Криворізький державний педагогічний університет, Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». Кривий Ріг, 2017. 424 с.

Постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 р. «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти». URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannyaderzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898

Хімія 7–9 класи: навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/10- ximiya-7-9.doc

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2024 Олег Блажко, Віктор Сніцаренко, Ольга Худоярова