DEVELOPMENT OF STUDENTS' INFORMATION AND DIGITAL COMPETENCE INTHE PROCESS OF LEARNING CHEMISTRY: THEORETICAL ASPECT
PDF (Ukrainian)

Keywords

teaching chemistry, competency-based approach, information and digital competence, electronic educational resources, secondary education institutions

How to Cite

DEVELOPMENT OF STUDENTS’ INFORMATION AND DIGITAL COMPETENCE INTHE PROCESS OF LEARNING CHEMISTRY: THEORETICAL ASPECT. (2024). Scientific Notes of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University Section Theory and Methods of Teaching Natural Sciences, 6, 75-81. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2024-6-75-81

Abstract

The purpose of the article is to clarify the essence of the concept of «information and digital competence» and to reveal the main ways of developing information and digital competence in students of secondary education institutions in the process of teaching chemistry. The relevance of this study is due to such factors as: the growing role of digital technologies in chemical education; the need to update the content of education in accordance with the requirements of the modern information society; ensuring the integration of information and digital technologies in teaching chemistry; reforming education in Ukraine and implementing the concept of the New Ukrainian School, the development of students' digital literacy is defined as one of the key competencies. The theoretical analysis made it possible to find out that the information and digital competence of a student is the ability of an individual to effectively use information and communication technologies to process, analyze, systematize and generalize the information received. The article presents the subject content of information and digital competence and educational resources for its formation in the process of teaching chemistry, which are defined in the curriculum for secondary education institutions, which consists of skills, attitudes and educational resources. The main ways of developing students' information and digital competence in the process of teaching chemistry are identified and characterized, namely: the use of electronic educational resources; the use of virtual chemical laboratories; the use of digital laboratories; work with information sources; integration of students' project and research activities; training in information ethics; the use of multimedia teaching aids.

PDF (Ukrainian)

References

Грановська Т.Я. Формування пізнавальної самостійності в учнів при навчанні хімії з допомогою мобільних технологій: дис. ... канд. пед. наук : 13.00.09 ; Харківський нац. пед. ун-т ім. Г.С. Сковороди. Харків, 2020. 366 с.

Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws /show/2145-19Р

Запорожцева Ю.С. Інформаційно-цифрова компетентність як складник сучасного навчальновиховного процесу. Інноваційна педагогіка. Випуск 12. Т. 1. 2019. С.79-82.

Концепція Нової української школи. URL: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalnaserednya/ua-sch-2016/konczepcziya.html.

Макєєв С.Ю., Грановська Т.Я., Сидоренко О.В. Формування природничо-наукової компетентності засобами ІКТ на уроках хімії у старшій школі. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук. Вінниця: ВДПУ, 2021. № 1. С. 60-73.

Мідак Л.Я., Кузишин О.В., Базюк Л.В. Використання технологій доповненої реальності під час навчання шкільного курсу хімії 11 класу. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук. Вінниця: ВДПУ, 2021. № 1. С. 74-93.

Нетрибійчук О.С. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні хімії. Біологія і хімія в рідній школі. 2018. № 3. С.30-38.

Нечипуренко П. П. Інформаційно-комунікаційні технології як засіб формування дослідницьких компетентностей старшокласників у профільному навчанні хімії: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.10. Криворізький державний педагогічний університет, Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка». Кривий Ріг, 2017. 424 с.

Постанова Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 р. «Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти». URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannyaderzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898

Хімія 7–9 класи: навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-5-9-klas/onovlennya-12-2017/10- ximiya-7-9.doc

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Олег Блажко, Віктор Сніцаренко, Ольга Худоярова