Abstract
The article describes information and communication technologies for use in training a future teacher of geography. The theoretical consideration of this topic is reflected in the works of domestic and foreign authors who studied the specified issue in their works. The information systems used in the process of teaching geography are described. Professional training at a pedagogical university is characterized, which requires not only the familiarization of students of higher education with modern information technologies, but also is focused on the formation of the necessary qualities and competencies in them, which allow them to carry out professional educational activities. Activity at a high level. At the same time, opportunities are created for the automation of the necessary calculations, visualization of the studied phenomena and processes, modeling, as well as measurement and direct management of the activity of external objects of storage, analysis and presentation of information. Direct work on the process of forming the professional competences of future geography teachers in the conditions of a higher educational institution is based on the observance of important principles, one of which is the principle of humanization, which ensures the availability of free choice for each person, the level of information competence formation. It can be implemented due to the introduction of information technologies, which are an important component of information systems. The realities of the modern world, caused by the processes of informatization and globalization of modern civilization, pose new challenges and generate new contradictions in the functioning of the education system, therefore the role of information and communication technologies in the professional training of future geography teachers is one of the priorities. The relevance of the use of information and communication technologies and their components, which are the challenge of the present and the need of the future teacher of geography in his professional activity, is detailed.
References
Андреас Шлейхер. Найкращий клас у світі: як створити освітню систему 21-го століття / переклад з англ. Г. Лелів. Львів: Літопис, 2018. 296 с.
Безуглий В. В. Методика навчання фізичної географії України засобами комп‘ютерних технологій : автореф. дис канд. пед. наук: 13.00.02. Харків, 2003. 19 с.
Биков В., Буров О., Лупаренко Л., Пінчук О., Яцишин А. Концептуальні засади створення «Української електронної енциклопедії освіти». Фізико-математична освіта. 2022. Т. 36. № 4. С. 7–15.
Браславська О. В., Рожі І. Г. Географічні інформаційні системи у процесі навчання географії із застосуванням краєзнавчого матеріалу. Шості Сумські наукові читання: матеріали Всеукр. наук. конф. (15-17 жовт. 2021 р., Суми). Суми: СДПУ імені А. С. Макаренка. С. 21–23.
Браславська О. В. Особливості відкритого навчання в сучасній освіті. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. Умань: Візаві, 2020. Вип. 1. С. 30–38.
Браславська О. В., Озерова Л. А. Формування цифрової компетентності майбутніх педагогів у закладах вищої освіти. Проблеми підготовки сучасного вчителя. Умань: Візаві, 2022. Вип. 1(125). С. 126–136.
Булгаков В. П. Практика методів і засобів ІКТ та комп‘ютерно-орієнтованих технологій при вивченні курсу географії в загальноосвітній школі. Проблеми сучасного підручника. 2018. Вип. 21. С. 57–64.
ГІС. Словник з кібернетики. 2 е вид. Київ: Просвіта, 1989. 242 с.
Жалдак М. І. Проблеми інформатизації навчального процесу в середніх і вищих навчальних закладах. Комп‟ютер у школі та сім‟ї. 2013. № 3. С. 8–15.
Зеленська Л. Викладач як суб‘єкт інноваційних процесів у системі вищої освіти України. Інженерні та освітні технології. 2016. Вип. 4 (20). С. 63–68.
Карташова Л. А., Бахмат Н. В., Пліш І. В. Розвиток цифрової компетентності педагога в інформаційно-освітньому середовищі закладу загальної середньої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання. 2018. Т. 68. № 6. С. 193–205
Кобернік С. Г. Особливості використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі навчання географії в загальноосвітній школі. Комп‟ютер у школі та сім‟ї. 2015. № 2. С. 36–39.
Криловець М. Сучасні технології економіко-географічної підготовки майбутніх учителів географії. Проблеми підготовки сучасного вчителя. Умань: Візаві, 2010. № 2. С. 65–72.
Лапінський В. В., Пилипчук А. Ю., Шишкіна М. П. та ін. Засоби інформаційно- комунікаційних технологій єдиного інформаційного простору системи освіти України: монографія / за наук. ред. В. Ю. Бикова. Київ: Педагогічна думка, 2010. 160 с.
Лета В. В., Карабінюк М. М., Озимко Р. Р. та ін. Використання ГІС-технологій для формування предметних компетентностей студентів спеціальності Середня освіта (Географія). Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 45. С. 279–282.
Онишко Т. М. ІКТ у навчанні майбутніх учителів географії. Наукові записки Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. Київ: НПУ, 2013. Вип. 115. С. 156–162.
Покась Л., Браславська О. Інноваційна педагогічна технологія як засіб формування методичної компетентності для роботи майбутнього вчителя географії. Проблеми підготовки сучасного вчителя. Умань: Візаві, 2015. Вип. 11(1). С. 66–73.
Топузов М. О. Розробка змісту освітніх послуг інформаційних технологій у процесі реалізації організаційно-економічного механізму інформатизації вищої школи. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Київ: КНУ, 2013. № 4. С. 186–190.
Яшанов С. М. Концептуальні засади проектування системи інформатичної підготовки майбутніх учителів в умовах компетентнісного підходу. Міжнародний науковий форум: соціологія, психологія, педагогіка, менеджмент. Київ: КНУ, 2015. Вип. 17. С. 181–190.
Braslavska O., Rozhi I., Novhorodska Y. and oth. Information technologies in the formation of professional competence of future teachers. Ad alta-journal of interdisciplinary research, 2021. V. 11. Issue 1. P. 139–142.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Оксана Браславська, Інна Рожі