INTERACTIVE CLASSES DURING CHEMISTRY LESSONS IN DISTANCE LEARNING
PDF (Ukrainian)

Keywords

interactive classes, group learning, small group, distance learning, online whiteboard

How to Cite

Semeryk, O., & Korshevniuk, T. (2025). INTERACTIVE CLASSES DURING CHEMISTRY LESSONS IN DISTANCE LEARNING. Scientific Notes of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University Section Theory and Methods of Teaching Natural Sciences, 9, 85-91. https://doi.org/10.31652/

Abstract

The article addresses the issues of organizing group learning in distance learning settings with the aim ofsubstantiating the features of organizing interactive classes as a type of educational classes and presenting examples oftheir content.The literature review demonstrated the use of short-term group work during online classes, which constrains thefull use of the didactic potential of group work.The article proposes a definition of an interactive class as a class in which students work in a small group onperforming oral and written tasks, checking them, and assessing collaborative activities. The structure of organizingeducational activities of small groups in interactive classes is presented. It combines the updating of previously acquiredknowledge and skills, their practical application in standard or modified situations during the collaborative performanceof educational tasks, reflection, and determination of the level of effectiveness of group learning for each participant andfor the group. The duration of the stages of interactive classes is justified.The methodological and informational-digital aspects of interactive classes are analyzed. The importance ofconsidering the psychological compatibility of small-group participants, the levels of their academic achievementssufficient for the effectiveness of the group, and the permanence of the composition throughout the academic year isemphasized. Examples and characteristics of online whiteboards that can be used to create a shared working space in adistance learning environment during the organization of interactive classes are provided. The requirements fordesigning teaching materials for interactive classes are described, and examples of interactive chemistry classes arepresented. It is demonstrated that group work in distance learning settings corresponds to the principles of interactivity,since it combines interpersonal interaction among students with the simultaneous use of digital tools for collaborativeactivity. The importance of organizing and conducting interactive classes for the development of іnformative andcommunicative competence, and subject-specific competence in chemistry in distance learning is highlighted.

PDF (Ukrainian)

References

Блажко О. А. Організація пізнавальної діяльності учнів основної школи з початковим рівнем досягнень у навчанні хімії: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2006. 195 с.

Власій О., Дудка О., Стефанишин М. Інтерактивні технології як засіб підвищення ефективності навчання. Гірська школа українських карпат. 2020. №23. С. 128–132. doi: https://doi.org/10.15330/msuc.2020.23.128-132.

Коробко Т. О., Сокальська Н. Л., Булгакова Т. М., Буката В. В., Ящук О. М. Активні та інтерактивні методи педагогічної взаємодії у системі дистанційного навчання. Вісник науки та освіти. 2024. №1(19). С. 937–949. doi: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-1(19)-937-949.

Коршевнюк Т. В. Навчання хімії у 8 класі закладів загальної середньої освіти. Загальна середня освіта України в умовах воєнного стану та відбудови: упроваджуємо новий зміст освіти у 8 класі : методичний порадник науковців Інституту педагогіки НАПН України до початку 2025–2026 навчального року: методичні рекомендації / за заг. ред. О. Топузова, Т. Засєкіної. Київ: Педагогічна думка, 2025. С. 82–94. URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2025/08/Zahalna-serednia-osvita-8-kl-1.pdf (дата звернення: 19.10.2025).

Пометун О. І. Інтерактивні методи навчання. Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Прес, 2021. С. 417–418.

Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти: затв. наказом М-ва охорони здоров’я України від 25.09.2020 р. № 2205 (в редакції наказу МОЗ від 10.01.2025 № 79). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1111-20#n237 (дата звернення: 20.10.2025).

Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року : Розпорядження КМУ від 14.12.2016 р. № 988-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text (дата звернення: 19.10.2025).

Тарасенко М. І. Онлайн-навчання: інтерактивні методи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. №77, Т.2. С. 49–53. doi: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.77-2.9.

Фамілярська Л. Групова робота онлайн у базовій освіті Нової української школи. Педагогічна Житомирщина : електрон. наук.-метод. журнал. 2024. №1 (33). URL: https://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2024/03/5. %D0%A4%D0%B0%D0%BC%D1%96%D0%BB%D1%8F%D1%80%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0.pdf (дата звернення: 17.10.2025).

Ярошенко О. Г. Віхи становлення наукової школи. Вінниця: Видавець ФОП Кушнір Ю.В., 2020. 292 с.

Ярошенко О. Г., Коршевнюк Т. В. Зошит із хімії : навчальний посібник для 7 кл. закладів загальної середньої освіти. Київ: УОВЦ «Оріон», 2024. 128 с.

Ярошенко О. Г., Коршевнюк Т. В., Семерик О. С. Зошит із хімії : навчальний посібник для 8 кл. закладів загальної середньої освіти. Київ: УОВЦ «Оріон», 2025. 144 с.

Cavinato A. G., Hunter R. A., Ott L. S. , & Robinson J. K . Promoting student interaction, engagement, and success in an online environment. Analytical and Bioanalytical Chemistry. 2021. Vol. 413. P. 1513–1520. doi: https://doi.org/10.1007/s00216-021-03178-x.

Ergulec F. Instructional strategies for forming online collaborative teams. International Journal on E-Learning. 2019. Vol. 18, No. 4. P. 349–372. doi: https://doi.org/10.70725/275221jwtxgm.

Oyarzun B., Martin F. A systematic review of research on online learner collaboration from 2012–21: collaboration technologies, design, facilitation, and outcomes. Online Learning Journal. 2023. Vol. 27, No. 1. P. 71–106. doi: https://doi.org/10.24059/olj.v27i1.3407.

Read D., Barnes S. M., Hughes O., Ivanova I., Sessions A., & Wilson P. J. Supporting student collaboration in online breakout rooms through interactive group activities. New Directions in the Teaching of Natural Sciences. 2022. Vol. 17. No. 1. doi: https://doi.org/10.29311/ndtps.v0i17.3946.

Blazhko, O. A. (2006) . Orhanizatsiia piznavalnoi diialnosti uchniv osnovnoi shkoly z pochatkovym rivnem dosiahnen u navchanni khimii. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Vlasii, O., Dudka, O., Stefanyshyn, M. (2020). Interaktyvni tekhnolohii yak zasib pidvyshchennia efektyvnosti navchannia. Hirska shkola ukrainskykh karpat – Mountain school of Ukrainian Carpathians, 23, 128–132. doi: https://doi.org/10.15330/msuc.2020.23.128-132 [in Ukrainian].

Korobko, T. O., Sokalska, N. L., Bulhakova, T. M., Bukata, V. V., Yashchuk, O. M. (2024). Aktyvni ta interaktyvni metody pedahohichnoi vzaiemodii u systemi dystantsiinoho navchannia. Visnyk nauky ta osvity – Bulletin of Science and Education, 1(19), 937–949. doi: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-1(19)-937-949 [in Ukrainian].

Korshevniuk, T. V. (2025). Navchannia khimii u 8 klasi zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Zahalna serednia osvita Ukrainy v umovakh voiennoho stanu ta vidbudovy: uprovadzhuiemo novyi zmist osvity u 8 klasi: metodychnyi poradnyk naukovtsiv Instytutu pedahohiky NAPN Ukrainy do pochatku 2025–2026 navchalnoho roku: metodychni rekomendatsii / za zah. red. O. Topuzova, T. Zasiekinoi. Kyiv: Pedahohichna dumka, 82–94. URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2025/08/Zahalna-serednia-osvita-8-kl-1.pdf [in Ukrainian].

Pometun, O. I. (2021). Interaktyvni metody navchannia. Entsyklopediia osvity - Encyclopedia of Education / hol. red. V. H. Kremen. Kyiv : Yurinkom Pres, 417–418 [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Sanitarnoho rehlamentu dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity: zatv. nakazom M-va okhorony zdorov’ia Ukrainy vid 25.09.2020 r. № 2205 (v redaktsii nakazu MOZ vid 10.01.2025 № 79). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1111-20#n237 [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity “Nova ukrainska shkola” na period do 2029 roku: Rozporiadzhennia KMU vid 14.12.2016 r. № 988-r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Tarasenko, M. I. (2021). Onlain-navchannia: interaktyvni metody. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh – Pedagogy of creative personality formation in higher and general academic schools, 77, part 2, 9–53. doi: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.77-2.9 [in Ukrainian].

Familiarska, L. (2024). Hrupova robota onlain u bazovii osviti Novoi ukrainskoi shkoly. Pedahohichna Zhytomyrshchyna – Pedagogical Zhytomyr region, 1(33). URL: https://imso.zippo.net.ua/wp-content/uploads/2024/03/5.-%D0%A4%D0%B0%D0%BC%D1%96%D0%BB%D1%8F%D1%80%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0.pdf [in Ukrainian].

Yaroshenko, O. H. (2020). Vikhy stanovlennia naukovoi shkoly. Vinnytsia: Vydavets FOP Kushnir Yu.V. [in Ukrainian].

Yaroshenko, O. H., Korshevniuk, T. V. (2024). Zoshyt iz khimii: navchalnyi posibnyk dlia 7 kl. zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: UOVTs «Orion» [in Ukrainian].

Yaroshenko, O. H., Korshevniuk, T. V., Semeryk, O. S. (2025). Zoshyt iz khimii: navchalnyi posibnyk dlia 8 kl. zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: UOVTs «Orion» [in Ukrainian].

Cavinato, A. G., Hunter, R. A., Ott, L. S. , & Robinson, J. K. (2021). Promoting student interaction, engagement, and success in an online environment. Analytical and Bioanalytical Chemistry. Vol. 413, 1513–1520. doi: https://doi.org/10.1007/s00216-021-03178-x.

Ergulec, F. (2019). Instructional strategies for forming online collaborative teams. International Journal on E-Learning. Vol. 18, 4, 349–372. doi: https://doi.org/10.70725/275221jwtxgm.

Oyarzun, B., & Martin, F. (2023). A systematic review of research on online learner collaboration from 2012–21: collaboration technologies, design, facilitation, and outcomes. Online Learning Journal. Vol. 27, 1, 71–106. doi: https://doi.org/10.24059/olj.v27i1.3407.

Read, D., Barnes, S. M., Hughes, O., Ivanova, I., Sessions, A., & Wilson, P. J. (2022). Supporting student collaboration in online breakout rooms through interactive group activities. New Directions in the Teaching of Natural Sciences. Vol. 17, 1. doi: https://doi.org/10.29311/ndtps.v0i17.3946.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.