Творчі завдання як засіб формування природничо-наукової грамотності учнів
pdf

Ключові слова

урок, пізнавальні уміння, основна школа, фізична географія, вчитель, учень, природничо-наукова грамотність, творчі завдання, засоби навчання, педагогічні умови

Як цитувати

Творчі завдання як засіб формування природничо-наукової грамотності учнів. (2023). Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук, 1, 34-48. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2021-1-34-48

Анотація

У статті проаналізовано та дослідженно дефініцій «творче завдання». Проведено аналіз наукових досліджень та публікацій з проблематики застосування творчих задань у процесі навчання в основній школі. Визначено педагогічні умови формування пізнавальних умінь учнів 6-8 класів на уроках фізичної географії із застосуванням творчих завдань як засобів навчання. Описано та наведенно приклади застосування педагогічних умов для формування природничо-наукової грамотності учнів в сучасній українській школі. Наведено приклади творчих завданнь причинно-наслідкового та пізнавального характеру для учнів 6-8 класів. Висвітлено значення природничо- географічної грамотності учнів в основній школі. Проаналізовано особливості творчих завдань та їх вплив на формування пізнавальних умінь учнів 6-8 класів на уроках фізичної географії. Встановлено їх застосування в навчальному процесі сучасної української школи. Визначено застосування творчих завдань як засобу формування природничо-географічної грамотності здобувачів освіти в основній школі. Запропоновано та представлено приклади розв’язання завдань творчого формування природничо-наукової грамотності школярів. Проглянуто навчальну програму з фізичної географії в основній школі та виявленно місце для застосування творчих завдань як засобу формування природничо-наукової грамотності здобувачів освіти в умовах навчання в сучасній українській школі. Встановлено, що проведений аналіз навчальних програм з географії вказує на те, що формування природничо-наукової грамотності учнів на уроках закладене у змісті державних вимог до рівня загальноосвітньої підготовки школярів. Установлено, що від пізнавальних умінь учнів під час вивчення шкільного курсу фізичної географії залежать результати знань, їх підготовка до роботи в сучасних умовах, до творчої діяльності. Підкреслено особливості формування природничо-наукової грамотності учнів, засобами творчих завдань з природничо-наукових дисциплін, які передбачають застосування наукових знань у контексті реальних життєвих ситуацій.

pdf

Посилання

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р., № 1392. 106 с.

URL: .http//old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/state_standards/

Закон України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007–2015 роки». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Закон України «Про повну загальну середню освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Національна програма «Освіта» України ХХІ століття. Київ: Радуга, 1994. С. 50-61

Павелков Р.В. Загальна психологія: [підручник]. Київ, 2004. 506 с.

Паламарчук В. Ф. Школа учит мыслить. Изд. 2-е, доп. и перераб. Москва: Просвещение, 1987. 208 с.

Результати дослідження PISA 2018 року. URL: https://nus.org.ua/news/rezultaty-pisa-2018-v-ukrayiny-trohy-girshi-pokaznyky-za-seredni-krayin-oesr/

Сокорева C.И. Формирование у студентов учебных умений и навыков. – Педагогика высшей школы: Респ.межвед.сб., 1984, вып. 8. С. 65-71

Ross G. Jacques Delors and European Integration. Cambridge, 1995. Р. 25

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2021 Лілія Покась, Юлія Стаднюк