STEM, STEAM ЧИ STREAM-ОСВІТА: ВИБІР ЗА ВАМИ!
PDF

Ключові слова

новітні освітні технології, природничі науки, проектна діяльність, екологічні проекти

Як цитувати

STEM, STEAM ЧИ STREAM-ОСВІТА: ВИБІР ЗА ВАМИ!. (2024). Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук», 7, 86-96. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2024-7-86-96

Анотація

У статті розглядається актуальна проблема вдосконалення системи педагогічної освіти, а саме новий напрям – STEM-STEAM-STREAM-освіта. Мета дослідження полягає в окресленні витоків проблемогенезу, проведенні аналізу сутності та змісту STEM-освіти, виявленні основних проблем та суперечностей, визначенні основних засобів їх реалізації. Теоретико-методологічною основою дослідження склали синергетичний, системний, компетентнісно-орієнтований та діяльнісний підходи. На основі теоретичного аналізу проблеми та анкетування студентів закладів вищої педагогічної освіти зроблено висновок про доцільність поєднання STEM- STEAM-STREAM-освіти. Це дозволить одночасно розвивати ліву і праву півкулі головного мозку, що сприятиме його цілісному функціонуванню. З метою формування у майбутніх учителів природничих дисциплін ключових і предметних компетентностей визначено засоби STEM-STEAM-STREAM-освіти. Тобто реалізація екологічних проектів у процесі навчання. Охарактеризовано сутність та методологію реалізації наступних проектів: «Пластикова пляшка – цінність минулого чи марна річ сьогодення?», «Збережемо ялинку разом», «Знищення природи», «Екогодівниця для наших пернатих», «Чисті яри – чиста совість». На основі аналізу результатів рефлексії власної діяльності студентів, визначено перелік компетентностей, формуванню яких найбільше сприяє досліджувана проектна діяльність. Встановлено, що виконання екологічних проектів позитивно впливає на розвиток складових інноваційної компетентності студентів вищих педагогічних закладів освіти (уміння застосовувати наукові методи пізнання в навчальному процесі, вміння використовувати інновації у професійній діяльності, здатність до застосовування різних підходів до вирішення проблем у педагогічній діяльності). Перспективи подальшого вивчення полягають у дослідженні проблеми підготовки майбутніх учителів природничих дисциплін до моделювання навчальної діяльності з використанням STEAM-технологій та їх значення в методиці формування моделі біоетичної поведінки школярів на основі концепція сталого розвитку.

PDF

Посилання

Babiichuk, S. (2018). STEM-education in the USA: problems and prospects. Pedagogical journal Volyn, no, 1 (8), pp. 12-17.

Balyk, N & Shmyher, H. (2017) Approaches and peculiarities of modern STEM-education. Physical and Mathematical Education, no, 2 (12), pp. 26-30.

Besedin, B. & Smoliakov, O. (2018). Learning technologies of 21st century: STEM-education. Humanization of the educational process, no, 1 (87), pp. 76-84.

Hloba, O. (2021). Introducing the newest technologies into the educational process in the teaching of chemistry and biology in educational institutions. Scientific Bulletin of the Izmail State University of Humanities. Section Pedagogical Sciences, no, 56, pp. 73–81.

Karbovanets, O., Kuruts, N., Holub, N. & Maiorosh, A. (2008) Project method as a modern pedagogical teaching technology in educational establishments of various levels. http://archive.nbuv.gov.ua/portal/natural/Nvuu/Ped/2008_15/karbovanets42.pdf.

Kosohova, O. The method of projects in the practice of modern school. Kh.: Ranok Publishing House. (2011).

Krasinov, F. Well. Complex research experience. To help the teacher of the 1st stage school. M.: State. ed. (1922).

Kuzmenko, O. (2017). STEM education concept and areas of focus. Naukovі zapysky, vyp. 9, Ser. «Problemy metodyky fіz.- mat. і tekhnol. osvіty. Chas. KDPU. pp. 188–190.

Kyian, T. (2011). Project and research activities in extracurricular activities in biology. Biology, no, 2, pp. 17-20

Moroz, I., Stepanyuk, A., Honchar, O. et al. (2006). General methodology of Biology teaching: manual. K.: Lybid, pp. 25–38.

Polikhun, N., Slipukhina, I., & Chernetskyi, I. Pedagogical technology STEM as a means of reforming the educational system of Ukraine. Education and development of gifted personality, no. 3, pp. 5-9 (2017).

Stepanyuk, A. (2012). Formation of holistic knowledge of schoolchildren about wildlife. 2nd ed. Ternopil: Vektor.

Stryzhak, O., Slipukhina І., Polikhun N., & Chernetckiy I. (2017). STEM-education: main definitions. Information technologies and learning tools, no 62 (6), pp. 16-32

Ten advantages of STEM-education. Retrieved from: https://sites.google.com/site/karacunino79/stem-osvita-proekt-majbutnogo/10-perevag-stem-osviti.

The concept of development of science and mathematical education (STEM-education) Government portal. Retrieved from: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennya-koncepciyi-rozvitku- a960r.

The concept of development of pedagogical education. Retrieved from: https://mon.gov.ua/ storage/app/uploads/public/5b7/bb2/dcc/5b7bb2dcc424a809787929.pdf. Accessed 29 December 2021.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2024 Alla Stepanyuk, Ludmyla Mironets, Tetiana Olendr, Mykola Zhyhadlo