Abstract
The article emphasises the relevance of introduction and didactic potential of the dual form of higher education.
The purpose of the article is to identify and substantiate the main conditions that will ensure the productive use of the dual form of higher education in domestic higher education institutions. The study uses the methods of comparison, analysis, synthesis, generalisation, formalisation, induction, and deduction.
In substantiating the conditions for introducing dual learning, the tasks of the dual form of professional undergraduate and graduate education, formulated in the Regulation on the dual form of professional undergraduate and graduate education, served as a guide.
The study describes the main conditions for the application of the dual form of higher education: publicity of training in the dual form of higher education, availability of modern material and technical base and qualified human resources of the employer, modernisation of the content and methods of teaching higher education students, organisational and managerial regulation of the subjects` activities of the dual educational process, constructive communication of the subjects of dual education. They relate to such components of the dual form of higher education as a two-component educational environment, training content, three-subjectivity of dual learning, teaching and learning with the use of the dual form of higher education.
The multivectorality of the main conditions for the implementation of the dual form of higher education is focused on the content and organization of the educational process, on the functional responsibilities of each subject of the partnership triangle, and on the communication of the subjects of dual education.
It is concluded that adherence to the set of conditions substantiated in the study modernizes the educational process and also meets the needs of the labor market for qualified specialists with higher education.
References
Бугайчук В., Давліканова О., Лилик І. та ін. Онтологія дуальної освіти: досвід Німеччини та України: практичний посібник. Київ: ТОВ «Вістка», 2022. 240 с. https://mon.gov.ua/ storage/app/media/news/2023/03/10/Ontologi.book-6.03.23.pdf
Великий тлумачний словник сучасної української мови : 250000 / уклад. та голов. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь: Перун, 2005. VIII. 1728 с. https://archive.org/details/velykyislovnyk
Габенко І. М. Аспекти організації підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти. Теорія і методика професійної освіти: електрон. наук. фахове вид. 2019. Т. 1. Вип. 11. http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/11/part_1/24.pdf]/
Давліканова О. Б. Розвиток менеджменту дуальної вищої освіти в Україні: дис. …д-ра філософії: 073. Суми, 2021. 322 с. https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/ 84101/5/diss_Davlikanova.pdf
Іщенко Т. Д., Чайковська А. Б. Про результати другого року запровадження пілотного проєкту у закладах вищої та фахової передвищої освіти України. Дуальна форма здобуття освіти: успіхи та проблеми другого року запровадження пілотного проєкту у закладах фахової передвищої та вищої освіти України : збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції (Київ,18 листопада 2021 р.). Київ: Науково-методичний центр ВФПО, 2021. С. 4-8. https://nmc-vfpo.com/wp-content/uploads/2021/12/materialm-konferencziyi-tezy-18-11-2021.pdf
Мілл У. Дуальне навчання: досвід Німеччини. Маркетинг в Україні. 2016. №6. С. 53‒62. https://www.academia.edu/41953902
Момот Н. Розбудова навчального процесу в умовах воєнного часу через дуальну освіту. Вчені записки Університету «КРОК». 2022. №3 (67). С. 103 – 113.
Положення про дуальну форму здобуття фахової передвищої та вищої освіти: затв. наказом М- ва освіти і науки України від 13.04.2023 №426. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0929-23#Text
Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 №1556-VII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1556-18?find=1&text
Про освіту: Закон України від 05.09.2017 №2145-VIII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Про схвалення Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 19.09.2018 №660-р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018-%D1%80#Text
Черкашин С. В. Дуальна освіта в Німеччині як спосіб поглиблення практичної спрямованості вищої освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Т. 2. Вип. 84. С. 116-121. https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/36884
Ярошенко О. Теоретичні основи підготовки фахівців за дуальною формою здобуття вищої освіти. Теоретичні основи та провідний зарубіжний досвід взаємодії вищої освіти та ринку праці в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення України : препринт (аналітичні матеріали) / Ю. Скиба, О. Жабенко, В. Ковтунець, О. Отич, Л. Червона, Г. Чорнойван, О. Ярошенко; за ред. Ю. Скиби. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2023. С. 78 – 102. https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2024/02/Vzayemodiya-VO-ta-rynku-pratsi_IVO-2023-142p.pdf
Deissinger T. The German dual vocational education and training system as ‘good practice’? Local Economy. 2015. № 30(5). Р. 557-567. https://doi.org/10.1177/0269094215589311
Graf L. Work-based higher education programmes in Germany and the US: Comparingmulti-actorcorporatist governance in higher education. Policy and Society. 2017. Vol. 36, Is. 1. P. 89–108. https://doi.org/10.1080/14494035.2017.1278872
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Yaroshenko Olha