Анотація
У статті наголошено на актуальності запровадження й дидактичному потенціалі дуальної форми здобуття вищої освіти.
Мета статті полягає у виявленні й обґрунтуванні основних умов, що забезпечать вітчизняним закладам вищої освіти продуктивне застосування дуальної форми її здобуття. У дослідженні використано методи порівняння, аналізу, синтезу, узагальнення, формалізації, індукції, дедукції.
В обґрунтуванні умов запровадження дуального навчання орієнтиром слугували завдання дуальної форми здобуття фахової передвищої та вищої освіти, сформульовані у Положенні про дуальну форму здобуття фахової передвищої та вищої освіти.
У дослідженні схарактеризовано основні умови застосування дуальної форми здобуття вищої освіти: гласність підготовки за дуальною формою здобуття вищої освіти, наявність сучасної матеріально-технічної бази та кваліфікований кадровий потенціал підприємства-роботодавця, модернізація змісту та методів навчання здобувачів вищої освіти, організаційно-управлінська урегульованість діяльності суб’єктів дуального освітнього процесу, конструктивна комунікація суб’єктів дуального навчання. Вони стосуються таких складників дуальної форми здобуття вищої освіти, як двокомпонентне освітнє середовище, зміст підготовки, трисуб’єктність дуального навчання, викладання і навчання із застосуванням дуальної форми здобуття вищої освіти.
Різновекторність основних умов запровадження дуальної форми здобуття вищої освіти полягає у спрямованості їх на зміст й організацію освітнього процесу, на функціонал обов’язків кожного суб’єкта трикутника партнерства та комунікацію суб’єктів дуального навчання.
Зроблено висновок, що дотримання обґрунтованої у дослідженні сукупності умов осучаснює освітній процес, а також задовольняє потреби ринку праці у кваліфікованих фахівцях з вищою освітою.
Посилання
Бугайчук В., Давліканова О., Лилик І. та ін. Онтологія дуальної освіти: досвід Німеччини та України: практичний посібник. Київ: ТОВ «Вістка», 2022. 240 с. https://mon.gov.ua/ storage/app/media/news/2023/03/10/Ontologi.book-6.03.23.pdf
Великий тлумачний словник сучасної української мови : 250000 / уклад. та голов. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь: Перун, 2005. VIII. 1728 с. https://archive.org/details/velykyislovnyk
Габенко І. М. Аспекти організації підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти. Теорія і методика професійної освіти: електрон. наук. фахове вид. 2019. Т. 1. Вип. 11. http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/11/part_1/24.pdf]/
Давліканова О. Б. Розвиток менеджменту дуальної вищої освіти в Україні: дис. …д-ра філософії: 073. Суми, 2021. 322 с. https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/ 84101/5/diss_Davlikanova.pdf
Іщенко Т. Д., Чайковська А. Б. Про результати другого року запровадження пілотного проєкту у закладах вищої та фахової передвищої освіти України. Дуальна форма здобуття освіти: успіхи та проблеми другого року запровадження пілотного проєкту у закладах фахової передвищої та вищої освіти України : збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції (Київ,18 листопада 2021 р.). Київ: Науково-методичний центр ВФПО, 2021. С. 4-8. https://nmc-vfpo.com/wp-content/uploads/2021/12/materialm-konferencziyi-tezy-18-11-2021.pdf
Мілл У. Дуальне навчання: досвід Німеччини. Маркетинг в Україні. 2016. №6. С. 53‒62. https://www.academia.edu/41953902
Момот Н. Розбудова навчального процесу в умовах воєнного часу через дуальну освіту. Вчені записки Університету «КРОК». 2022. №3 (67). С. 103 – 113.
Положення про дуальну форму здобуття фахової передвищої та вищої освіти: затв. наказом М- ва освіти і науки України від 13.04.2023 №426. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0929-23#Text
Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 №1556-VII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/1556-18?find=1&text
Про освіту: Закон України від 05.09.2017 №2145-VIII. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Про схвалення Концепції підготовки фахівців за дуальною формою здобуття освіти: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 19.09.2018 №660-р. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/660-2018-%D1%80#Text
Черкашин С. В. Дуальна освіта в Німеччині як спосіб поглиблення практичної спрямованості вищої освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. Т. 2. Вип. 84. С. 116-121. https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/36884
Ярошенко О. Теоретичні основи підготовки фахівців за дуальною формою здобуття вищої освіти. Теоретичні основи та провідний зарубіжний досвід взаємодії вищої освіти та ринку праці в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення України : препринт (аналітичні матеріали) / Ю. Скиба, О. Жабенко, В. Ковтунець, О. Отич, Л. Червона, Г. Чорнойван, О. Ярошенко; за ред. Ю. Скиби. Київ : Інститут вищої освіти НАПН України, 2023. С. 78 – 102. https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2024/02/Vzayemodiya-VO-ta-rynku-pratsi_IVO-2023-142p.pdf
Deissinger T. The German dual vocational education and training system as ‘good practice’? Local Economy. 2015. № 30(5). Р. 557-567. https://doi.org/10.1177/0269094215589311
Graf L. Work-based higher education programmes in Germany and the US: Comparingmulti-actorcorporatist governance in higher education. Policy and Society. 2017. Vol. 36, Is. 1. P. 89–108. https://doi.org/10.1080/14494035.2017.1278872
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Авторське право (c) 2024 Yaroshenko Olha