Abstract
The author substantiates the need to introduce case-learning technology in the higher education institutions due to the education orientation on the formation of competencies, skills and abilities of mental and practical activities, the development of lifelong learning, processing a huge flow of information, ability to think critically and choose an optimal solution in different situations. The article describes methods of case technology application while training students of a speciality "Biology", and
also teaching disciplines of fundamental training of the future natural cycle subjects teachers.
The structure of case technology is analyzed and generalized. It includes: 1) situation-case; 2) assignment for working with the case; 3) information material of applications (scientific articles, methodical recommendations, the Internet resources,
illustrative material, list of additional sources of information, etc.). The following stages of work during case study are singled out: 1) description of the situation, acquaintance with case materials; 2) work on the case in small groups; 3) presentation and examination of the small groups work results; 4) completion of work on the case, discussion, choice of the solutions to the problem, reflection on joint activities.
References
Грицай Н. Б. Інноваційні технології навчання біології: навчальний посібник. Рівне: Тз ОВ «Дока центр», 2017. 184 с.
Долгоруков А. Метод case-study как современная технология профессионально-ориентированного обучения. URL:
https://evolkov.net/case/case.study.html (дата звернення: 17.05.2021)
Ковальова С.М. Кейс-метод у системі професійної підготовки майбутніх вчителів у Великій Британії: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Житомир, 2012. 20 с.
Ковальчук Г.О. Активізація навчання в економічній освіті: навчальний посібник, 2-ге вид., допов. Київ: КНЕУ, 2003. 298 с.
Осадченко І. Дидактичні вимоги та методика формування кейсів у контексті підготовки майбутніх учителів початкової школи. Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки. Кіровоград: КДПУ, 2012. Вип. 107. Ч.2. с. 58-69.
Осіна Н.А. Кейс-метод як спосіб формування життєвих компетентностей учнів. Запоріжжя, 2018
URL: https://naurok.com.ua/keys-metod-yaksposib-formuvannya-zhittevih-kompetentnostey-uchniv-13118.html (дата звернення: 17.05.2021)
Романюк Р.К. Підготовка вчителя біології профільної школи: теорія і практика: монографія. Житомир: ПП «Євро-Волинь», 2021. 424 с.
Ситуаційна методика навчання: теорія і практика / упоряд.: О. Сидоренко, В. Чуба. Київ: Центр інновацій та розвитку, 2001. 256 с.
Ситуационный анализ или анатомия кейс-метода / Ю. Сурмин, А. Сидоренко, В. Лобода и др.; под. ред. Ю.П. Сурмина. Киев: Центр инноваций и развития, 2002. 287 с.
Софронов Р.П., Сидорова Л.В. Кейс-технологии в обучении биологии в школе. Вестник БГУ. 2015. № 15. С. 64-67
Шапран Ю.П. Використання кейс-стаді як технології інтерактивного навчання майбутнього вчителя. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченко. 2012. № 22 (257). ч. VII. С. 180-186
Шимутина Е. Кейс-технология в учебном процессе. Народное образование. 2009. №2. С. 172-179
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Руслана Романюк, Галина Киричук, Людмила Константиненко, Олеся Павлюченко, Світлана Шевчук