Анотація
У статті обґрунтовано потребу в упровадженні технології кейснавчання в закладах вищої освіти у зв’язку орієнтацією освіти на формування компетентностей, умінь і навичок розумової і практичної діяльності, на розвиток здатності до навчання протягом життя, обробки величезного потоку інформації, здатності критично мислити, вибирати оптимальне
рішення в різних ситуаціях. Описано методики застосування кейс-технології при підготовці здобувачів освіти спеціальності «Біологія», а також при викладанні дисциплін фундаментальної підготовки майбутніх вчителів предметів природничого циклу. Проаналізовано і узагальнено структуру кейстехнології, яка включає в себе: 1) ситуацію-випадок; 2) завдання для роботи з кейсом; 3) інформаційний матеріал додатків (наукові статті, методичні рекомендації, Інтернет-ресурси, ілюстративний матеріал, перелік додаткових джерел інформації тощо). Виокремлено такі етапи роботи під час кейснавчання: 1) опис ситуації, ознайомлення з матеріалами кейсу; 2) робота над кейсом в малих групах; 3) презентація та експертиза результатів роботи малих груп; 4) завершення роботи над кейсом, дискусія, вибір варіантів вирішення проблеми, рефлексія спільної діяльності.
Наведено приклади завдань для кейс-навчання під час вивчення методичних дисциплін, спрямованих на підготовку майбутніх учителів предметів природничого циклу та ситуаційні задачі, котрі ефективно застосовувати при вивчення фахових біологічних дисциплін (біохімії, гістології, фізіології тварин і людини, паразитології, мікробіології з основами вірусології, лабораторних досліджень та ін.).
Посилання
Грицай Н. Б. Інноваційні технології навчання біології: навчальний посібник. Рівне: Тз ОВ «Дока центр», 2017. 184 с.
Долгоруков А. Метод case-study как современная технология профессионально-ориентированного обучения. URL:
https://evolkov.net/case/case.study.html (дата звернення: 17.05.2021)
Ковальова С.М. Кейс-метод у системі професійної підготовки майбутніх вчителів у Великій Британії: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Житомир, 2012. 20 с.
Ковальчук Г.О. Активізація навчання в економічній освіті: навчальний посібник, 2-ге вид., допов. Київ: КНЕУ, 2003. 298 с.
Осадченко І. Дидактичні вимоги та методика формування кейсів у контексті підготовки майбутніх учителів початкової школи. Наукові записки КДПУ. Серія: Педагогічні науки. Кіровоград: КДПУ, 2012. Вип. 107. Ч.2. с. 58-69.
Осіна Н.А. Кейс-метод як спосіб формування життєвих компетентностей учнів. Запоріжжя, 2018
URL: https://naurok.com.ua/keys-metod-yaksposib-formuvannya-zhittevih-kompetentnostey-uchniv-13118.html (дата звернення: 17.05.2021)
Романюк Р.К. Підготовка вчителя біології профільної школи: теорія і практика: монографія. Житомир: ПП «Євро-Волинь», 2021. 424 с.
Ситуаційна методика навчання: теорія і практика / упоряд.: О. Сидоренко, В. Чуба. Київ: Центр інновацій та розвитку, 2001. 256 с.
Ситуационный анализ или анатомия кейс-метода / Ю. Сурмин, А. Сидоренко, В. Лобода и др.; под. ред. Ю.П. Сурмина. Киев: Центр инноваций и развития, 2002. 287 с.
Софронов Р.П., Сидорова Л.В. Кейс-технологии в обучении биологии в школе. Вестник БГУ. 2015. № 15. С. 64-67
Шапран Ю.П. Використання кейс-стаді як технології інтерактивного навчання майбутнього вчителя. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченко. 2012. № 22 (257). ч. VII. С. 180-186
Шимутина Е. Кейс-технология в учебном процессе. Народное образование. 2009. №2. С. 172-179
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Авторське право (c) 2021 Руслана Романюк, Галина Киричук, Людмила Константиненко, Олеся Павлюченко, Світлана Шевчук