Анотація
У статті обґрунтовано значимість використання дослідницької технології навчання в освітньому процесі з географії. Доведено, що ця технологія сприяє розвитку індивідуальних здібностей та дослідницької діяльності учнів/учениць, забезпечує вищий рівень їх пізнавальної самостійності, підвищення внутрішньої мотивації, сприяє підготовці учнівства до самоосвіти упродовж життя. Ґрунтовний аналіз наукових здобутків та емпіричних матеріалів засвідчує відсутність глибокого і цілісного дослідження методики використання дослідницької технології навчання, спрямованої на розвиток творчого потенціалу учнів у процесі вивчення географії в Новій українській школі. Метою статті є обґрунтування необхідності використання дослідницької технології навчання в освітньому процесі з географії; експериментальне з’ясування реального стану проблеми в практиці навчання; визначення методичних особливостей застосування дослідницької технології навчання на уроках географії та з’ясування проблем і перешкод щодо її впровадження на сучасному етапі розвитку географічної освіти. Упродовж дослідження використовувалися теоретичні методи (загальнонаукові методи дослідження реальної дійсності, порівняльно-історичний й структурний); емпіричні методи (анкетування, бесіда, інтерв’ювання); обсерваційний метод (спостереження, самоспостереження); праксиметричний метод (аналіз передового і масового педагогічного досвіду, результатів діяльності). Дослідно-експериментальна робота здійснювалася у закладах загальної середньої освіти м. Вінниці та м. Житомира. Розглянуто різні погляди науковців та респондентів на змістову сутність поняття «дослідницька технологія навчання» та її роль у забезпеченні ефективності освітнього процесу з географії. Здійснено аналіз результатів констатувального експерименту, в процесі якого з’ясовувався реальний стан проблеми в практиці навчання. Виявлено, що на сучасному етапі в освітньому процесі з географії дослідницька технологія навчання досить поширена. Проте не завжди вчителі враховують її методичні особливості, недоліки, використовують дослідницькі завдання епізодично. Основною проблемою є недостатня сформованість в учнів/учениць умінь та навичок самостійної роботи з джерелами географічної інформації; слабкий розвиток прийомів логічного мислення; не всі вони мають достатній рівень знань для того, щоб бути активними учасниками освітнього процесу. Констатовано, що дослідницька технологія асоціюється у сучасних учнів із творчістю, креативністю, самостійністю, критичним мисленням, розвитком комунікативних здібностей, відкриттям чогось нового, умінням обґрунтовувати власну позицію, впевненістю у собі, різноманіттям думок. Визначено методичні особливості застосування дослідницької технології навчання на уроках географії. Окреслено проблеми та перспективи застосування дослідницької технології навчання у процесі вивчення географії.
Посилання
Bekh, I. D. (2009). Teoretyko-prykladnyi sens kompetentnisnoho pidkhodu v pedahohitsi [Theoretical and practical significance of the competency-based approach in pedagogy] Pedahohika i psykholohiia – Pedagogy and Psychology, 2 (63), 26 – 31 [in Ukrainian].
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity (2022) [State Standard for Basic Secondary Education]. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 veresnia 2020 r. №898. (zi zminamy zghidno Postanovy KMU №978 vid 30.08.2022) – Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 898 of September 30, 2020. (as amended by Resolution of the Cabinet of Ministers No. 978 of August 30, 2022) URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16 (Last accessed 01.10.2025) [in Ukrainian].
Samoilenko, V. M., Topuzov, O. M., Vishnikina, L. P., & Dibrova, I. O. Dydaktyka heohrafii: monohrafiia (elektronna versiia) (2013) [Didactics of Geography: monograph (electronic version)]. Kyiv: Nika-Tsentr, 570 [in Ukrainian].
Maslova, N. M. (2019). Suchasni osvitni tekhnolohii u vykladanni heohrafii: navch.-metod. posibnyk [Modern Educational Technologies in Teaching Geography: teaching guide]. Kropyvnytskyi, 101 [in Ukrainian].
Osvitni tekhnolohii navchannia: navchalno-metodychnyi posibnyk / za zah. red. O.M. Piekhoty (2011). [Educational technologies for learning: teaching and methodological guide, edited by O.M. Piechota]. Kyiv : A.S.K., 256 [in Ukrainian].
Pometun, O. I. (2006). Tekhnolohii rozvytku krytychnoho myslennia uchniv [Technology for developing critical thinking in students]. Kyiv: Pleiada, 220 [in Ukrainian].
Yatsenko, V. (2024). Formuvannia doslidnytskykh kompetentnostei uchniv z heohrafii yak naukova problema [Forming students' research competencies in geography as a scientific problem] in: Proces edukacyjny w czasie wojny i powojennej odbudowy Ukrainy z integracją ze wspólnotą europejską: monografia / Instytut Pedagogiki NANP Ukrainy; edit. O. Topuzov, M. Holovko, Z. Sharlovych, K. Ladonia; [Wydanie elektroniczne]. Łomża-Kijów, 141 – 149 [in Ukrainian].
Chichekian, T., Shore, B. M., & Tabatabai, D. (2016). First-year teachers’ uphill struggle to implement inquiry instruction: Exploring the interplay among self-efficacy, conceptualizations, and classroom observations of inquiry enactment. SAGE Open, 6 (2), 1 – 19. https://doi.org/10.1177/2158244016649011 [in English].
Roberts, Margaret (2023). Geography through Enquiry (second edition). Geographical Association, 197 [in English].

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
