Анотація
Впровадження НУШ та STEM - освіти у середній ланці формує запит на вчителя, здатного розвивати дослідницьку компетентність учнів. Оскільки біологія, як ключова STEM - дисципліна, потребує інтеграції знань через практичні та експериментальні дослідження, дослідницька діяльність стає наскрізною у навчальному процесі. Це актуалізує необхідність якісної підготовки педагогів, які вміють ефективно організовувати цю діяльність, перетворюючи уроки на простір для пошуку та відкриттів. У статті розглянуто практичний стан підготовки майбутніх учителів біології (МУБ) до організації дослідницької діяльності здобувачів базової середньої освіти. Актуальність дослідження зумовлена вимогами Концепції НУШ та розвитком STEM - освіти, які визначають дослідницьку компетентність як наскрізну для формування сучасного фахівця. Аналіз літератури засвідчив, що, попри ґрунтовну теоретичну базу та значний інтерес до формування дослідницьких умінь, комплексна проблема готовності вчителя біології саме до організації цієї діяльності не була предметом спеціального вивчення. Мета статті – розкрити результати аналізу практичного стану підготовки педагогів. Дослідження реалізовано в межах констатувального етапу педагогічного експерименту (2020 – 2021 рр.) із використанням анкетування, тестування та статистичного аналізу. Вибірка включала здобувачів освіти кількох закладів вищої освіти. Отримані дані свідчать про існування суперечності між сучасними вимогами до вчителя та незадовільним практичним станом його підготовки. Більшість МУБ відчувають потребу в професійному становленні через дослідницьку діяльність, але не знають, як це реалізувати. Серед чинників, що впливають на готовність, респондентів визначили нестачу практичних умінь, а помилково надають пріоритет фаховим дисциплінам над методичними та психолого - педагогічними для розвитку організаційних навичок. Висновки підтверджують, що проблема належним чином не розв’язана, а МУБ потребують практико - орієнтованого формування навичок організації дослідницької роботи.
Посилання
Балашова С. П. Формування дослідницьких умінь студентів педагогічного коледжу в процесі вивчення природознавчих дисциплін : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. Харків, 2000. 20 с.
Буднік С. Навчально - дослідницькі уміння: сутнісно - структурний аналіз. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Професійна освіта. 2013. № 7. С. 130 – 133.
Мехед О. Б. Підготовка майбутніх учителів біології та основ здоров’я до здійснення соціально - педагогічної діяльності як важлива умова виховання здорової молоді. Актуальні питання біологічної науки : Матеріали VIІ Міжнародної заочної науково - практичної конференції. Ніжин : НДУ імені Миколи Гоголя, 2021. С. 209 – 212.
Миколайко В. В. Теоретичні та методичні засади підготовки майбутніх учителів фізики до формування дослідницької компетентності учнів : автореф. дис. ... д - ра пед. наук : 13.00.02. Київ, 2024. 40 с.
Миргородська О. Л. Формування дослідницьких умінь майбутніх учителів географії у процесі професійної підготовки : автореф. дис . … канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2008. 20 с.
Міхно О. П. Організація дослідницької діяльності старшокласників у процесі вивчення української літератури : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2010. 25 с.
Мосейчук А. Р. Формування дослідницької компетентності майбутніх фельдшерів у процесі вивчення біологічних дисциплін : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04. Одеса, 2017. 20 с.
Москалюк Н. В. Зміст і форми підготовки майбутніх вчителів природничих дисциплін до дослідницької діяльності. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка . Серія: Педагогіка. 2011. № 5. С. 40 – 45.
П’ятницька - Позднякова I. С. Організація навчально - дослідницької діяльності студентів у вищій школі. Педагогічні науки. 2002. Вип. 11. С. 96 – 101.
Тимошенко О. В. Формування дослідницьких умінь у процесі навчання вищої математики студентів біологічних спеціальностей : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2011. 20 с.

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
