ASSESSMENT OF THE PRACTICAL STATE OF  IMPLEMENTATION OF STEM TECHNOLOGIES IN CHEMISTRY LESSONS IN GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS
PDF (Ukrainian)

Keywords

chemistry, teaching chemistry, STEM education, STEM-oriented approach, STEM technologies, general secondary education institutions

How to Cite

ASSESSMENT OF THE PRACTICAL STATE OF  IMPLEMENTATION OF STEM TECHNOLOGIES IN CHEMISTRY LESSONS IN GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS. (2025). Scientific Notes of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University Section Theory and Methods of Teaching Natural Sciences, 6, 96-102. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2024-6-96-102

Abstract

The purpose of the article is to reveal the main results of the study of the practical state of implementation of STEM technologies in teaching chemistry in secondary education institutions, to characterize the main elements of STEM teaching and analyze their impact on increasing the level of students'  academic achievements, to identify the main obstacles that teachers of secondary education institutions faced in implementing these technologies in the educational process. When writing the article, the following research methods were used: questionnaires, analysis of scientific literature, generalization of pedagogical experience. Based on the analysis of literary sources, it was found that some aspects of the application of STEM technologies in teaching chemistry are disclosed in the publications of domestic scientists and practicing teachers. However, these studies are of a practical nature and do not reveal the theoretical and methodological principles of implementing a STEM-oriented approach in teaching chemistry to students of secondary education institutions. Based on the results of the study, it was concluded that modern chemistry teachers, regardless of location and teaching experience, use STEM-oriented approaches to teaching students, however, the number of teachers who use them on a regular basis is insignificant. According to the results of the study, a contradiction was identified between the assessment of the impact of STEM education on increasing the level of student academic achievement and the inconsistency of the material and technical support of educational institutions with the needs of the New Ukrainian School, the lack of methodologically sound materials for the implementation of these technologies and approaches, the lack of an adequate level of teacher training and the lack of motivation of participants in the educational process.

PDF (Ukrainian)

References

Бардадим О. Домашній хімічний експеримент. Педагогічний вісник. 2019. № 1. С. 56-59. URL: https://eprints.cdu.edu.ua/4515/1/1_2019_2-5.pdf

Гончаренко С.У. Педагогічні дослідження: методологічні поради молодим науковцям. Вінниця: ДОВ «Вінниця», 2008. 278 с.

Дідик О., Шаповал Я., Сергєєв О. Упровадження STEM-технологій у навчальний процес з хімії. 2023. URL: https://cprvmr.edu.vn.ua/event-27

Іваха Т., Блажко А. Дослідження практичного стану реалізації професійно орієнтованого навчання хімії в ПТНЗ кулінарного профілю. Гуманізація навчального процесу: збірник наукових праць [За заг. ред. проф. В.І. Сипченка]. Вип. LVII. Слов’янськ: СДПУ, 2011. С.10-20.

Концепія розвитку STEM-освіти до 2027 року. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/uryad-uhvalivkoncepciyu-rozvitku-stem-osviti-do-2027-roku

Мідак Л., Говзан Ю. Використання віртуальної хімічної лабораторії на уроках хімії в закладах загальної середньої освіти. Тенденції і проблеми розвитку сучасної хімічної освіти: збірник наукових праць ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції / За заг. ред. Л.Я. Мідак; ДВНЗ «Прикарпатський нац. універ. ім. В. Стефаника». Івано-Франківcьк: Супрун В.П., 2020. С. 64-67.

Ощаповська Н. Використання 3D моделювання та 3D-друку при вивченні хімії. Х Міжнародна конференція «Сучасні тенденції навчання хімії». 2024. URL: https://chem.lnu.edu.ua/wpcontent/uploads/2024/03/41_O06_Oshchapovska.pdf

Статівка А. Констатувальний експеримент у системі методів лінгводидактичного та методичного досліджень. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. 2021. № 38, С. 189-204.

Халавка Ю., Короп А., Капарчук К., Андрійчук Ю., Канак А., Вербовецька А. Мобільні лабораторії для популяризації STEM-освіти. Х Міжнародна конференція «Сучасні тенденції навчання хімії». 2024. URL: https://chem.lnu.edu.ua/wpcontent/uploads/2024/03/20_K06_KHalavka.pdf

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Олексій Сергєєв