Abstract
The article defines the place of research activity in teaching biology in general secondary education, characterizes the components of research activity. The role and possibilities of research activity in the study of biology in the New Ukrainian School are shown. The purpose of the article was to find out the place of research activities during biology lessons in the context of STEM education and its place in school biology education. The following methods were used in the study: theoretical - processing of scientific sources, determining the place of research activity as a component of school biology education; empirical - observation, study of research results, which ensured the determination of the place of research activity in the study of biology at school. The study analyzed model biology programs and determined the place of research tasks in them. The advantages and disadvantages of using research tasks in the study of biology in general secondary education are clarified. It is substantiated that in STEM education, the student becomes not a customer of knowledge but a consumer, and the role of the teacher changes accordingly - he or she becomes a mentor, explaining how to use the potential of technology for their own needs and the needs of society. According to this system of education, the lesson is centered on a research and practical task that needs to be solved, not the teacher as it was before. It is clarified that the main role in teaching biology in general secondary education institutions, and, accordingly, in the training of students - future biology teachers, is played by the introduction of STEM education, which has a practical orientation and includes solving the problems of training an education applicant who is aware of his social responsibility, systematically improves personal and professional growth, and reaches new pedagogical heights.
References
Балан П. Г., Кулініч О. М., Юрченко Л. П. Модельна навчальна програма «Біологія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти: Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 06.09.2023 № 1090). https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2023/Model.navch.prohr.5-9.klas/Pryrodnycha.osvitnya.haluz.2023/08.09.2023/Biolohiya.7-9.klas.Balan.ta.in-08.09.2023.pdf
Балик Н. Р., Шмигер Г. П. Підходи та особливості сучасної STEM-освіти. Фізико-математична освіта: науковий журнал. 2017. Вип. 2 (12). С. 26–30.
Білик Н., Михайлик Л. Організація учнів профільних класів на наукову діяльність. Директор школи. 2006. № 23–24. С. 29–35.
Блажко О. А. Організація науково-дослідної діяльність студентів на кафедрі хімії та методики навчання хімії. Вища освіта України: Теоретичний та науково-методичний часопис. Київ. 2015. № 3. Додаток 1: Інтеграція вищої освіти і науки. С. 20–26.
Василашко І. П., Горбенко С. Л., Лозова О. В., Патрикеєва О. О. Методичні рекомендації щодо впровадження SТЕМ-освіти у загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладах України на 2017–2018 навчальний рік. Методист. 2017. №8. С. 38–43.
Коваль К. С. Формування дослідницьких умінь учнів на уроках біології та географії для розвитку компетентної та творчої особистості. Особливості організації дослідницької діяльності учнів у сучасному закладі освіти : матеріали обласної науково-практичної Інтернет-конференції / КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради». Черкаси, 2018. С.47–53.
Марченко О. Становлення інноваційної особистості педагога дослідника в умовах шкільного наукового товариства. Науковий вісник Чернівецького університету. Серія: Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. Чернівці : Рута, 2006. Вип. 295. С. 102–107.
Мороз П. В. Дослідницька діяльність учнів в процесі навчання історії України : метод. посіб. Київ : Педагогічна думка, 2012. 128 с.
Особливості організації дослідницької діяльності учнів у сучасному закладі освіти : матеріали обласної науково-практичної Інтернет-конференції / КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради». Черкаси, 2018. 103 с.
Рудишин, С. Нова українська школа: проблеми і перспективи підготовки вчителів-предметників. Біологія і хімія в рідній школі. 2018. №1, р. С. 38‒39.
Самойлов А. М., Тагліна О. В., Утєвська О. М. Модельна навчальна програма «Біологія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти: Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 01 грудня № 1466).
Соболь В. І Модельна навчальна програма «Біологія. 7–9 класи» для закладів загальної середньої освіти: Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (наказ Міністерства освіти і науки України від 24.07.2023 № 883).
Чурута Л. В. Значення інтеграції біології з іншими науками. Інтеграція знань з предметів природничо-математичного циклу: проблеми та шляхи їх вирішення : зб. матеріалів інтернет-семінару. Черкаси, 2012. С. 5–6.
STEM-освіта: стан впровадження та перспективи розвитку : матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 9–10 листопада 2017 року, м. Київ. Київ : ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти», 2017. 160 c.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Liliia Nikitchenko