Abstract
In the article are analyzed and researched definitions of "creative task". The analysis of scientific researches and publications on problems of application of creative tasks in the course of training in the basic school is carried out. The pedagogical conditions of formation of cognitive skills of pupils of 6-8 classes at lessons of physical geography with application of creative tasks as means of training are defined. In the context of modern Ukrainian socio-economic reforms in Ukraine related to the state course for European integration, there are changes in the system of general secondary education and teaching methods. The application of pedagogical conditions in the educational process of a modern Ukrainian school is established. Examples of solving creative tasks as a means of forming students' natural science literacy are proposed and presented. The combination of theoretical and practical human abilities contributes to critical thinking, their adaptation to change, showing mental flexibility, problem solving, responsibility for their own actions, teamwork, much attention is paid to working with information sources, digital literacy and more.
References
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р., № 1392. 106 с.
URL: .http//old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/state_standards/
Закон України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007–2015 роки». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Закон України «Про повну загальну середню освіту». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Національна програма «Освіта» України ХХІ століття. Київ: Радуга, 1994. С. 50-61
Павелков Р.В. Загальна психологія: [підручник]. Київ, 2004. 506 с.
Паламарчук В. Ф. Школа учит мыслить. Изд. 2-е, доп. и перераб. Москва: Просвещение, 1987. 208 с.
Результати дослідження PISA 2018 року. URL: https://nus.org.ua/news/rezultaty-pisa-2018-v-ukrayiny-trohy-girshi-pokaznyky-za-seredni-krayin-oesr/
Сокорева C.И. Формирование у студентов учебных умений и навыков. – Педагогика высшей школы: Респ.межвед.сб., 1984, вып. 8. С. 65-71
Ross G. Jacques Delors and European Integration. Cambridge, 1995. Р. 25
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Лілія Покась, Юлія Стаднюк