Урок як провідна дидактична одиниця структурування змісту методичної підготовки майбутніх учителів біології та основ здоровʹя в умовах змішаного навчання
pdf

Ключові слова

урок, структурування, змішане навчання, методична підготовка, методика навчання біології

Як цитувати

Урок як провідна дидактична одиниця структурування змісту методичної підготовки майбутніх учителів біології та основ здоровʹя в умовах змішаного навчання. (2024). Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук», 6, 141-150. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2024-6-141-150

Анотація

Поєднання різних форм організації освітнього процесу у ЗЗСО та перехідний етап упровадження модельних навчальних програм НУШ і завершення навчання за Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти – реалії шкільної практики, які висувають нові вимоги до якості методичної підготовки майбутніх вчителів біології та основ здоровʹя. Важлива умова її забезпечення – оновлення змісту методичної підготовки, її структурування та проєктування.
Мета статті полягає у розкритті особливостей структурування змісту методичної підготовки майбутніх учителів біології та основ здоровʹя в умовах змішаного навчання на основі виокремлення провідної дидактичної одиниці – уроку. Як методи дослідження використано комплексний аналіз науково-методичних джерел, аналіз шкільної практики навчання біології і практики підготовки майбутніх учителів біології та основ здоровʹя у ЗВО, синтез, порівняння, абстрагування.
Аналіз досвіду підготовки майбутніх учителів дає можливість констатувати, що використання технологій змішаного навчання здійснюється як у процесі фахової, так і методичної підготовки. Головним завданням викладача у змішаному навчанні є методичне проєктування освітньої компоненти як послідовності дій та досвіду, які здобувач отримає впродовж її опанування. Виокремлення дидактичних одиниць структурування змісту та на їх основі подальше проєктування процесу методичної підготовки є базовою теоретичною основою розробки сучасної системи методичної підготовки майбутніх вчителів біології та основ здоровʹя. Ключовими для вчителя залишаються методичні уміння проєктувати та проводити уроки. Відповідно до авторського підходу провідною дидактичною одиницею структурування визначено урок як основну форму навчання біології. Розкрито особливості структурування змісту лабораторних занять з методики навчання біології та здоровʹя людини в умовах змішаного навчання.

pdf

Посилання

Атаманчук М. Біологія 7 клас. Рептилії. https://www.youtube.com/watch?v=9M57ernuUa4

Балан П. Г., Котик Т. С. Біологія 6 клас. Зошит для практичних робіт, лабораторних досліджень і дослідницького практикуму (з інструкціями щодо виконання практичних дій на уроці та в позаурочний час). Київ : Генеза, 2015. 56с. https://www.geneza.ua/product/355

Біологія 6-9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. http://surl.li/euwf

Гусак П. М. Технологія засвоєння студентами дидактичної теорії. Луцьк : Вид-во ВДУ, 1996. 115 с.

Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392). http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF

Загальна методика навчання біології: навч. посіб./ за ред. І.В. Мороза. Київ: Либідь, 2006. 592 с.

Задорожна О. Практична робота №2 Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі. https://www.youtube.com/watch?v=6IR9QxasIG8

Застосування сторітелінгу як чинника формування ключових компетентностей учнів на уроках біології. Майстер-клас. https://youtu.be/4fgpO0W03uA (дата звернення: 23.03.2024).

Календарно-тематичне планування з біології. 7 клас. http://surl.li/ruhtr (дата звернення: 20.03.2024).

Методика навчання біології та здоровʹя людини: методичні рекомендації для організації змішаного навчання / О. А. Цуруль. Київ : УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. 75 с.

Методика навчання біології та природознавства : практикум / за ред. І. В. Мороза. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. 143 с.

Модельні навчальні програми для 5-9 класів нової української школи. Біологія 7-9 кл. http://surl.li/aacbo

Петрова Е. Растеж и развитие на растенията. http://surl.li/rwelo

Покритонасінні рослини. Класи Дводольні та Однодольні. https://www.youtube.com/watch?v=mg5YTvmKmgU

Практична робота № 3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. http://interactive.ranok.com.ua /course/serednya-ta-starsha-shkola/bologya-7-klas

Рекомендації щодо впровадження змішаного навчання у закладах фахової передвищої та вищої освіти / заг. ред. Є. Стадний, Є. Ніколаєв. http://surl.li/exep

Середенко С. Г. Біологія. Тварини. Дидактичний матеріал. Картки для 8 класу. Навчальна книга - Богдан 64 с. http://surl.li/ruhka

Скрайбінг «Історія картоплі». http://surl.li/rwelk

Скрайбінг «Комахоїдні рослини». http://surl.li/rwell

Створення та використання вікторини Kahoot! для урізноманітнення онлайн-уроків. Майстер-клас. URL: http://surl.li/ruhwx

Сторітелінг «Історія про Карасика або весняні турботи риб». http://surl.li/ruhnm

Сторітелінг «Чи може гуска вийти сухою з води?». https://www.youtube.com/watch?v=-xDmtyAHuvI

Трускавецька І. Технології змішаного навчання як інноваційна форма організації готовності майбутніх учителів біології та основ здоров’я в закладах вищої освіти. Наука і освіта. 2023. № 2. С. 77-82.

Устінова В. Відбір та структурування змісту навчальної інформації. Педагогіка вищої та середної школи. 2015. Вип. 44. С. 276-281.

Утєвська О. М. Біологія. Шкільний визначник рослин. Картки. 7 клас. URL: http://surl.li/rweoh (дата звернення: 23.03.2024).

Цуруль О. А. Збірник завдань для самостійної роботи студентів з методики навчання біології: метод. посіб. Київ : НПУ, 2010. 61 с.

Шакун В. Вивчаємо покритонасінні. Дидактичні матеріали. https://www.facebook.com/100001937348679/videos/5223928331015027/

Як створити вікторину Kahoot. Майстер-клас. http://surl.li/ruhwj

Як створювати вправи LearningApps. Майстер-клас. https://www.youtube.com/ watch?v=BVbzpt5k53Q

Harahap F., Nasution N.E.A. & Manurung B. The Effect of Blended Learning on Student’s Learning Achievement and Science Process Skills in Plant Tissue Culture Course. International Journal of Instruction. 2019, 12(1), 521-538.

Kritzinger A., Lemmens J.C. & Potgieter M. Effectiveness of the blended design of a firstyear biology course. International Journal of Science Education. 2021, 1–19. https://doi.org/ 10.1080/09500693.2021.1950942

LearningApps. https://learningapps.org/index.php?category=8&s=

Mintii I.S. Blended learning for teacher training: benefits, challenges, and recommendations. Educational Dimension [Online]. 2023, 9, pp. 1–12. https://doi.org/10.31812/ed.581

Stepanyuk A. The use of blended learning in the formation of professional-methodological competence of future natural sciences teachers / A. Stepanyuk, H. Zhyrska, N. Mishchuk // Modern Technologies in the Education System : monograph 26. Series of monographs Faculty of Architecture, Civil Engineering and Applied Arts Katowice School of Technology. Katowicach : Copyright by Wyższa Szkoła Techniczna, 2019. P. 313-332.

Yesmakhanova Z., Zhussipova G., Abjapparovna K., Sumatokhin S., Saparova Z. & Assilbekova B. Formation of digital competencies of future teachers of biology in a blended learning environment. World Journal on Educational Technology: Current Issues. 2022. 14(5), 1612–1621. https://doi.org/10.18844/wjet.v14i5.8123.

Yoo H., Kim D. & Lee Y.M. Adaptations in anatomy education during COVID-19. Journal of Korean medical science. 2021. 36(1), https://doi.org/10.3346/jkms.2021.36.e13

клас. Біологія. Різноманітність покритонасінних. Дводольні. Ч. 1. https://www.youtube.com/watch?v=uo7dEy2eQm0&t=688s.

клас. Біологія. Кільчасті черви. Лабораторне дослідження: зовнішня будова та рух кільчастих червів Ч. 1. http://surl.li/ruige

клас. Біологія. Молюски. Лабораторне дослідження: будова черепашки (мушлі) молюсків. Ч. 1. http://surl.li/ruifv

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2024 Olha Tsurul