Анотація
Поєднання різних форм організації освітнього процесу у ЗЗСО та перехідний етап упровадження модельних навчальних програм НУШ і завершення навчання за Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти – реалії шкільної практики, які висувають нові вимоги до якості методичної підготовки майбутніх вчителів біології та основ здоровʹя. Важлива умова її забезпечення – оновлення змісту методичної підготовки, її структурування та проєктування.
Мета статті полягає у розкритті особливостей структурування змісту методичної підготовки майбутніх учителів біології та основ здоровʹя в умовах змішаного навчання на основі виокремлення провідної дидактичної одиниці – уроку. Як методи дослідження використано комплексний аналіз науково-методичних джерел, аналіз шкільної практики навчання біології і практики підготовки майбутніх учителів біології та основ здоровʹя у ЗВО, синтез, порівняння, абстрагування.
Аналіз досвіду підготовки майбутніх учителів дає можливість констатувати, що використання технологій змішаного навчання здійснюється як у процесі фахової, так і методичної підготовки. Головним завданням викладача у змішаному навчанні є методичне проєктування освітньої компоненти як послідовності дій та досвіду, які здобувач отримає впродовж її опанування. Виокремлення дидактичних одиниць структурування змісту та на їх основі подальше проєктування процесу методичної підготовки є базовою теоретичною основою розробки сучасної системи методичної підготовки майбутніх вчителів біології та основ здоровʹя. Ключовими для вчителя залишаються методичні уміння проєктувати та проводити уроки. Відповідно до авторського підходу провідною дидактичною одиницею структурування визначено урок як основну форму навчання біології. Розкрито особливості структурування змісту лабораторних занять з методики навчання біології та здоровʹя людини в умовах змішаного навчання.
Посилання
Атаманчук М. Біологія 7 клас. Рептилії. https://www.youtube.com/watch?v=9M57ernuUa4
Балан П. Г., Котик Т. С. Біологія 6 клас. Зошит для практичних робіт, лабораторних досліджень і дослідницького практикуму (з інструкціями щодо виконання практичних дій на уроці та в позаурочний час). Київ : Генеза, 2015. 56с. https://www.geneza.ua/product/355
Біологія 6-9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. http://surl.li/euwf
Гусак П. М. Технологія засвоєння студентами дидактичної теорії. Луцьк : Вид-во ВДУ, 1996. 115 с.
Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 р. № 1392). http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1392-2011-%D0%BF
Загальна методика навчання біології: навч. посіб./ за ред. І.В. Мороза. Київ: Либідь, 2006. 592 с.
Задорожна О. Практична робота №2 Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі. https://www.youtube.com/watch?v=6IR9QxasIG8
Застосування сторітелінгу як чинника формування ключових компетентностей учнів на уроках біології. Майстер-клас. https://youtu.be/4fgpO0W03uA (дата звернення: 23.03.2024).
Календарно-тематичне планування з біології. 7 клас. http://surl.li/ruhtr (дата звернення: 20.03.2024).
Методика навчання біології та здоровʹя людини: методичні рекомендації для організації змішаного навчання / О. А. Цуруль. Київ : УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. 75 с.
Методика навчання біології та природознавства : практикум / за ред. І. В. Мороза. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. 143 с.
Модельні навчальні програми для 5-9 класів нової української школи. Біологія 7-9 кл. http://surl.li/aacbo
Петрова Е. Растеж и развитие на растенията. http://surl.li/rwelo
Покритонасінні рослини. Класи Дводольні та Однодольні. https://www.youtube.com/watch?v=mg5YTvmKmgU
Практична робота № 3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування. http://interactive.ranok.com.ua /course/serednya-ta-starsha-shkola/bologya-7-klas
Рекомендації щодо впровадження змішаного навчання у закладах фахової передвищої та вищої освіти / заг. ред. Є. Стадний, Є. Ніколаєв. http://surl.li/exep
Середенко С. Г. Біологія. Тварини. Дидактичний матеріал. Картки для 8 класу. Навчальна книга - Богдан 64 с. http://surl.li/ruhka
Скрайбінг «Історія картоплі». http://surl.li/rwelk
Скрайбінг «Комахоїдні рослини». http://surl.li/rwell
Створення та використання вікторини Kahoot! для урізноманітнення онлайн-уроків. Майстер-клас. URL: http://surl.li/ruhwx
Сторітелінг «Історія про Карасика або весняні турботи риб». http://surl.li/ruhnm
Сторітелінг «Чи може гуска вийти сухою з води?». https://www.youtube.com/watch?v=-xDmtyAHuvI
Трускавецька І. Технології змішаного навчання як інноваційна форма організації готовності майбутніх учителів біології та основ здоров’я в закладах вищої освіти. Наука і освіта. 2023. № 2. С. 77-82.
Устінова В. Відбір та структурування змісту навчальної інформації. Педагогіка вищої та середної школи. 2015. Вип. 44. С. 276-281.
Утєвська О. М. Біологія. Шкільний визначник рослин. Картки. 7 клас. URL: http://surl.li/rweoh (дата звернення: 23.03.2024).
Цуруль О. А. Збірник завдань для самостійної роботи студентів з методики навчання біології: метод. посіб. Київ : НПУ, 2010. 61 с.
Шакун В. Вивчаємо покритонасінні. Дидактичні матеріали. https://www.facebook.com/100001937348679/videos/5223928331015027/
Як створити вікторину Kahoot. Майстер-клас. http://surl.li/ruhwj
Як створювати вправи LearningApps. Майстер-клас. https://www.youtube.com/ watch?v=BVbzpt5k53Q
Harahap F., Nasution N.E.A. & Manurung B. The Effect of Blended Learning on Student’s Learning Achievement and Science Process Skills in Plant Tissue Culture Course. International Journal of Instruction. 2019, 12(1), 521-538.
Kritzinger A., Lemmens J.C. & Potgieter M. Effectiveness of the blended design of a firstyear biology course. International Journal of Science Education. 2021, 1–19. https://doi.org/ 10.1080/09500693.2021.1950942
LearningApps. https://learningapps.org/index.php?category=8&s=
Mintii I.S. Blended learning for teacher training: benefits, challenges, and recommendations. Educational Dimension [Online]. 2023, 9, pp. 1–12. https://doi.org/10.31812/ed.581
Stepanyuk A. The use of blended learning in the formation of professional-methodological competence of future natural sciences teachers / A. Stepanyuk, H. Zhyrska, N. Mishchuk // Modern Technologies in the Education System : monograph 26. Series of monographs Faculty of Architecture, Civil Engineering and Applied Arts Katowice School of Technology. Katowicach : Copyright by Wyższa Szkoła Techniczna, 2019. P. 313-332.
Yesmakhanova Z., Zhussipova G., Abjapparovna K., Sumatokhin S., Saparova Z. & Assilbekova B. Formation of digital competencies of future teachers of biology in a blended learning environment. World Journal on Educational Technology: Current Issues. 2022. 14(5), 1612–1621. https://doi.org/10.18844/wjet.v14i5.8123.
Yoo H., Kim D. & Lee Y.M. Adaptations in anatomy education during COVID-19. Journal of Korean medical science. 2021. 36(1), https://doi.org/10.3346/jkms.2021.36.e13
клас. Біологія. Різноманітність покритонасінних. Дводольні. Ч. 1. https://www.youtube.com/watch?v=uo7dEy2eQm0&t=688s.
клас. Біологія. Кільчасті черви. Лабораторне дослідження: зовнішня будова та рух кільчастих червів Ч. 1. http://surl.li/ruige
клас. Біологія. Молюски. Лабораторне дослідження: будова черепашки (мушлі) молюсків. Ч. 1. http://surl.li/ruifv
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Авторське право (c) 2024 Olha Tsurul