Підготовка майбутнього вчителя фізики до формування дослідницької компетентності учнів із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій
pdf (Ukrainian)

Keywords

competence-based approach, information and communication technologies, physics teachers, structure of methodological competence, content of the methodological system

How to Cite

Підготовка майбутнього вчителя фізики до формування дослідницької компетентності учнів із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій. (2023). Scientific Notes of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University Section Theory and Methods of Teaching Natural Sciences, 5, 60-73. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2023-5-60-73

Abstract

The article discusses the topical issue of developing the research abilities of primary and high school students in the context of implementing a conceptual pedagogical model aimed at training physics teachers. The article analyzes the development of physical education and the possibilities of using information and communication technologies to achieve didactic goals, in particular the use of ICT tools, computer equipment, digital and cloud technologies, digital measuring complexes and systems, electronic resources, STEM technologies, and others. It is analyzed and found that «e-learning» is becoming an increasingly important component of the higher education system due to innovative technologies that expand its scope and significance. This leads to the introduction of a hybrid model of education, where the main emphasis is on e-learning, and traditional learning is gradually decreasing. In this regard, the article proposes a methodological system for the development of information and communication competencies in students studying physics in pedagogical institutions of higher education. The main purpose of this system is to develop methodological competencies of future physics teachers. Among the functions of the system are methodological, which promotes the use of professional concepts and theoretical knowledge of physics in the educational process; professionally oriented, which implements the content of physical knowledge in the practical side of learning; integrative, which promotes a systematic understanding of physical aspects; developmental, aimed at developing students' thinking, activity and creativity; prognostic, which focuses on the further development of the methodological system. The article proposes the content of the methodological system, which takes into account the content components of general physics, theoretical physics, methods of teaching physics and special courses. The possibility and feasibility of implementing the developed methodological system in the educational process, taking into account pedagogical, organizational and methodological conditions, are discussed.

pdf (Ukrainian)

References

Оцінювання ризиків функціонування системи управління якістю (ДСТУ ISO 9001:2015) вищих навчальних закладів // Р. М. Тріщ, Г. С. Кіпоренко, Н. І. Кім, А. М. Денисенко. Системи управління, навігації та зв'язку, 2016, 2(38). С. 133.

Грінченко Г.С., Тріщ Ю.В., Грінченко В.В., Багаєв І.О., Фатєєва Л.Ю. Підходи щодо оцінювання ризиків функціонування систем об’єктів різного призначення. Машинобудування: Збірник наукових праць. 2022. №29. С. 70 -79. https://doi.org/10.32820/2079-1747-2022-29-70-79

Кіпоренко Г. С. Імплементація європейських стандартів вищої освіти при викладанні технічних дисциплін для майбутніх інженерів-педагогів. Проблеми інженерно-педагогічної освіти, 2016, №№ 52-53, 45-53.

Hrinchenko, H., Kovtun, O., Mykolaiko, V. Implementation in the educational process a systematic approach to teaching the principles of sustainable development. Monograph “Modern approaches to ensuring sustainable development”, The University of Technology in Katowice Press, 2023, pp.33-42. https://doi.org/10.54264/M020

Кіпоренко Г.С. Особливості викладання дисциплін екологічної спрямованості для майбутніх інженерів-педагогів. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2013. № 38-39, 241-246. https://nbuv. gov.ua/j-pdf/Pipo_2013_38-39_38.pdf

Ковтун О. А., Ігнатенко Н. В., Муковіз О. П. Вибір системи управління дистанційним навчанням для педагогічного закладу вищої освіти. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. Спецвипуск «Нові педагогічні підходи в STEAM освіті». 2019 р. С. 215-221.

Бондаренко Т. С., Кожевніков Г. К. Методи і моделі формування готовності майбутніх інженерів-педагогів до розробки та використання комп’ютерних навчальних систем: монографія. Харків: УІПА, 2013. 342 с.

Брюханова Н. О. Компетентний фахівець – цільовий орієнтир сучасної професійної освіти. Професійна освіта: методологія, теорія та технології. 2015. Вип. 1. С. 16–25.

Гриценчук О. О. Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності вчителя у галузі середньої освіти Нідерландів: підходи, моделі, досвід. Інформаційні технології і засоби навчання. 2015. № 5, т. 49. С. 71-81.

Фурман О. А., Костюченко А. М. Формування інформаційно-комунікаційної компетентності засобами ІКТ у професійній підготовці вчителів-предметників. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди». Педагогіка. Психологія. Філософія. 2013. Вип. 28(1). С. 298–303.

Ящун Т. В., Громов Є. В., Сажко Г. І. Формування віртуального інформаційно-освітнього середовища на базі хмарних технологій: стан проблеми. Проблеми інженерно-педагогічної освіти (УІПА). Харків, 2015. Вип. 47. С. 110-116.

Dudar, V. L., Riznyk, V. V., Kotsur, V. V., Pechenizka , S. S., & Kovtun, O. A. (2021). Use of modern technologies and digital tools in the context of distance and mixed learning. Linguistics and Culture Review, 5(S2), 733-750. https://lingcure.org/index.php/journal/article/view/1416

Mykolaiko V., Honcharuk V., Gudmanian A., Kharkova Y., Kovalenko S., Byedakova S. Modern Problems And Prospects Of Distance Educational Technologies. International journal of computer science and network security. Vol. 22, No. 9., 2022. P. 300-306. https://doi.org/10.22937/IJCSNS.2022.22.9.40

Миколайко В. В. Продуктивне навчання фізики в контексті сучасної педагогічної думки. Наукові записки КДПУ. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Кіровоград : РВВ КДПУ ім В. Винниченка, 2016. Вип. 9. Частина 2. С. 159–168.

Миколайко В. В. Продуктивний урок в контексті організації освітнього процесу зі шкільної фізики. Збірник наукових праць УДПУ імені Павла Тичини. Умань : ВПЦ «Візаві», 2016. Вип. 2. С. 209–217.

Миколайко В. В. Формування продуктивної навчально-пізнавальної діяльності учнів засобами позаурочної роботи з фізики. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи. Умань: ВПЦ «Візаві», 2018. Вип. 58. С. 146–153.

Mykolaiko V. Informational and communicational technologies of support in a productive teaching of physics in the secondary school. Вісник Черкаського Університету: педагогічні науки. Черкаси, 2018. Вип. 4. С. 39–47.

Миколайко В. В. Використання елементів інтерактивної технології в продуктивному навчанні фізики. Науковий вісник НУБіП України. Серія: Педагогіка, психологія, філософія. К., 2018. С. 160–167.

Миколайко В.В., Жмуд О.В. Розвиток пізнавального інтересу учнів до навчання фізики у позакласній роботі. Наукові інновації та передові технології. № 9(11) 2022. С. 149-158.

Миколайко В. В., Жмуд О. В. Використання ІКТ у процесі підготовки майбутніх учителів фізики. Наука і техніка сьогодні. № 11(11). 2022. С.183-194. https://doi.org/10.52058/2786-6025-2022-11(11)-183-193

Миколайко В. В., Кравченко О. О. Scientific internships as a form of improving the professional skill of the scientific and pedagogical employee of the higher education institution. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2022. Вип. 4. С. 42-51. https://doi.org/10.31499/2307-4906.4.2022.269295

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Володимир Миколайко