Анотація
Стаття присвячена пошуку можливостей впровадження емерджентно-інтегративного підходу до підготовки майбутніх учителів природничих наук у процесі опанування ними циклу фундаментальних наук: фізики, астрономії, астрофізики, космології, космогонії.
Обґрунтовується можливість одного з варіантів системно-інтегративного підходу щодо структурування і вивчення навчального матеріалу про фундаментальні взаємодії в природі та сучасний стан процесу об’єднання фізичних теорій, що їх описують.
У якості методів дослідження використовувалися комплексний аналіз науково- методичних джерел, в яких репрезентується уніфікований підхід до вирішення педагогічних проблемам, та синтез відповідних результатів досліджень, опублікованих у науково- педагогічних виданнях, з результатами авторських наробок щодо експериментального їх впровадження в освітню практику. Інтегративність змісту матеріалу про фундаментальні взаємодії в природі практикуємо викладати послідовно у формі кількох етапів. Спершу розглядається природа всіх фундаментальних взаємодій, їх загальна характеристика, порівняльні дані за величиною чисельних значень, прояв фундаментальних взаємодій (сил) у фізиці, астрономії, хімії тощо. Наступний етап полягає у визначенні впливу зміни чисельних значень світових констант на еволюцію Всесвіту. Після цього на якісному рівні розглядаються сучасні теорії, які намагаються об’єднати в єдину систему (наукову картину світу) всі фундаментальні взаємодії.
Внаслідок проведеного дослідження з’ясовано можливості інтегративного вивчення матеріалу про фундаментальні взаємодії у природі та їх квантово-статистичний характер. Визначено їх фундаментально протилежні властивості (далекодіючий характер гравітаційної і електромагнітної взаємодій та близькодіючий – слабкої і сильної), які в поєднанні й визначають структурну єдність і еволюцію нашого Всесвіту, можливість існування множинності інших всесвітів, властивість невичерпного «дроблення» матерії на все менші і менші частинки, підтверджуючи тим самим діалектику єдності і боротьби протилежностей.
Посилання
Арцишевська М.Р. Суспільствознавча картина світу як теоретична основа інтеграції змісту шкільної освіти. Шлях освіти. 2000. №3. С. 16-20.
Арцишевський Р.А., Шоломицька Т.Я. Необхідність і можливість вироблення сучасної картини світу. Збірник наукових праць. Суми, 2004. Вип. 3. С.7-10.
Бiлий М. У., Охрименко Б. А. Атомна фiзика : пiдруч. / за заг. ред. Л. А. Булавiна. Київ: Знання, 2009. 559 с.
Бекетов Ю. О. Інтеграція профільної, фундаментальної і гуманітарної підготовок у структурі факультету транспортних систем. Проблеми модернізації змісту і організації освіти на засадах компетентнісного підходу : матер. Міжнар. наук.-метод. конф. Харків : ХНАДУ, 2014. С.3-6.
Засєкіна Т. М. Концепція інтегрованого підручника з фізики й астрономії. Проблеми сучасного підручника: зб.наук.праць. Київ : Педагогічна думка, 2017. Вип. 6. С. 112-118.
Ільніцька К. С., Краснобокий Ю. М., Ткаченко І. А. Внутрішньопредметна інтеграція навчального матеріалу загального курсу фізики як чинник підвищення ефективності засвоєння знань студентами. Актуальні питання у сучасній науці (Серія «Педагогіка», Серія «Право», Серія Економіка», Серія «Державне управління», Серія «Техніка», Серія «Історія та археологія»). 2023. № 8(14). С. 828–843. https://doi.org/10.52058/2786-6300-2023-8(14)-828-842
Ільніцька К. С., Краснобокий Ю. М., Ткаченко І. А. Системно-інтегративний підхід до викладання фундаментальних наук у процесі підготовки учителів природничих дисциплін освітнього ступеня магістр. Розвиток сучасної освіти і науки: результати, проблеми, перспективи. Том V: Динаміка наукових та освітніх досліджень в умовах пандемії [колективна монографія] / [Наукова редакція: Я. Ґжесяк, І. Зимомря, В. Ільницький]. Конін – Ужгород – Херсон : Посвіт, 2021. С. 395–415.
Ільченко В. Р., Гуз К. Ж. Інтегрований курс як умова підвищення ефективності природничо- наукової освіти в старшій школі. Український педагогічний журнал. 2015. №3. С. 116-125.
Інтегративний функціонально-галузевий підхід як чинник прогнозування і побудови моделей педагогічної природничо-наукової освіти: монографія / за ред. М.Т. Мартинюка, М.В. Декарчук. Умань : ФОП Жовтий О.О., 2013. 174 с.
Краснобокий Ю. М., Ткаченко І. А. Інтеграція наукового знання і формування сучасної синергетико-інформаційної картини світу. Розвиток сучасної освіти і науки: результати,проблеми, перспективи: колект. моногр. Т.ІІІ / за ред. Я. Гжесяк та ін. Конін-Ужгород-Київ-Херсон : Посвіт, 2020. С. 188-197.
Краснобокий Ю. М., Ткаченко І. А. Методологічні засади формування змісту підручника інтегрованого характеру. Збірник наукових праць Камянець-Подільського нац. ун-ту. Серія педагогічна. 2018. Вип. 24. С.11-14.
Краснобокий Ю. М., Ткаченко І. А., Ільніцька К. С. Методичні особливості використання системно-інтегративного підходу до викладання окремих тем фундаментальних наук. Фізико- математична освіта. 2021. Випуск 3(29). С. 81–92.
Мартинюк М. Т. Вивчення фізики і астрономії в основній школі. Теоретичні і методичні засади: монографія. Київ, 1988. 274 с.
Ткаченко І. А., Краснобокий Ю.М. Інтеграція знань з циклу природничо-наукових дисциплін у процесі підготовки майбутніх учителів фізики (теоретичний аспект). Фізико-математична освіта. Суми, 2017. Вип. 3 (13). С.155-159.
Ткаченко І. А., Краснобокий Ю. М. Критерії та принципи конструювання змістової складової інтегративних підручників освітньої галузі «Природознавство». Гуманітарний вісник Полтавського НТУ. Полтава, 2019. Вип. 5-6. С.18-27.
Ткаченко І. А., Краснобокий Ю. М. Роль і місце астрофізичних знань в ОПП підготовки магістрів освітньої галузі «Природознавство». Perspectives of world science and education : proceedings of the 4th international scientific and practical conference (Deсember 25-27, 2019). Osaka, Japan : CPN Publishing Group, 2019. P. 860-868.
Ткаченко І. А., Краснобокий Ю. М. Системно-синергетичний підхід у фаховій підготовці майбутнього вчителя природничих наук. Фізико-математична освіта. Суми, 2020. Вип.4 (26). С. 112-118. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2020-026-4-019
Dirak P. A. The Evolution of Physicist’s Picture of Nature. Scientific American. 1963. V. 208. P. 45-53
Rozental' I. L. Physical laws and the numerical values of fundamental constants. Physics–Uspekhi. 1980. Vol. 23, issue 6. P. 296-305.
Perlmutter S. Supernovae, Dark Energy and the Accelerating Universe. Physics Today. 2003. № 4. Р. 15-24.
Goriely S., Dimitriou P., Wiedekinget M. et al. Reference database for photon strength functions. European Physical Journal A. 2019. 55(10). 172
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Авторське право (c) 2023 Ihor Tkachenko, Yurii Krasnobokyi, Kateryna Ilnitska