Abstract
This study aimed to investigate to content and structure of distance course «Methods of organizing and conducting trainings in the teaching biology». We believe that distance course is a modern form of teacher training for the implementation of training technologies for teaching biology. The distance course «Methods of organizing and conducting trainings in the teaching biology» is a small online course at the educational platform «Vseosvita» (30 training hours). Theoretical research methods such as analysis, synthesis, comparison, modeling, and generalization were used in the process of designing the content of the distance course. The basis of creating a course is authorial educational support of methodical training of future teachers of biology at the National Pedagogical Dragomanov University. This course provides a unique opportunity to study the innovative means of education and methods of implementation of training technologies for teaching biology. Modern information and communication technologies create opportunities to choose the most effective pace and program for each student. On the basis of competence-based approach carried out the design of the educational process. The peculiarities of realization of course content in different forms of methodical training (lectures and practical classes) are substantiated. The leading competences and methodical system of knowledge and skills are determined. The analysis of first results of introduction of this distance course is made. All the sections of the authorial course (objectives, contents, evaluation, etc.) were favourably evaluated by biology teachers. The article emphasizes that small online course is a new approach to teachers‟ professional development and promising form of modern methodical training of students-future teachers of biology.
References
Біологія 6-9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas (дата звернення: 27.01.2023).
Ботузова Ю.В. Використання потижневої структури дистанційного курсу при змішаній формі навчання. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology. 2015. Vol. 1, No 1. С. 17–24.
Волобуєва Т. Б. Самовчитель з організації дистанційної освіти. Харків: Основа, 2010. 256 с.
Годованюк Т. Л. Дистанційний курс навчання методики математики. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Сер. 3. Фізика і математика у вищій і середній школі. 2016. Вип. 17. С 54–60.
Грицай Н. Б. Методика позакласної роботи з біології. Дистанційний курс : навч. посіб. Рівне: МЕГУ імені академіка Степана Дем‘янчука, 2010. 164 с.
Гусарук Н. Олена Десятник: шлях до тренінгових технологій. Біологія. Шкільний світ. 2012. № 3(687). С. 23–34.
Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: навч. посіб. Київ: Академвидав, 2004. 352 с.
Катасонова Ю. Упровадження дистанційного курсу з методики навчання математики у професійну підготовку майбутніх учителів початкової школи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2017. № 2 (66). С. 92–103.
Колєснікова І.В. Тренінг як форма навчання біології учнів 9 класів. Формування компетентностей у учнів основної і старшої школи під час вивчення природничо-математичних дисциплін: зб. матеріалів доп. учасн. Всеукр. студ. наук-практ. конф. (Херсон, 23–24 квіт. 2010 р.). Херсон: ПП Вишемирський, 2010. С. 173–174.
Навчання в дії: Метод. рек. для тренерів. Як організувати та провести семінар для вчителів з інтерактивних технологій навчання / Авт.-уклад.: А. Панченков, Т. Ремех; за ред. О. Пометун. Київ: А.П.Н., 2003. 72 с.
Організація дистанційного навчання. Створення електронних навчальних курсів та електронних тестів: навч. посіб. / Вишнівський В.В., Гніденко М.П., Гайдур Г.І., Ільїн О.О. Київ: ДУТ, 2014. 140 с.
Сухенко О.В. Методика організації та проведення тренінгів у навчанні біології учнів основної школи. Наукові досягнення, відкриття та шляхи розвитку педагогічної науки : зб. матеріалів доп. учасн. Всеукр. наук-практ. конф. (Запоріжжя, 26–27 трав. 2017 р.). Запоріжжя: КПУ, 2017. С. 85–90.
Теорія та практика змішаного навчання : монографія / Кухаренко В.М. та ін.; за ред. В.М. Кухаренка. Харків: Міськдрук, НТУ «ХПІ», 2016. 284 с.
Технологія розробки дистанційного курсу / Биков В.Ю. та ін.; за ред. В.Ю. Бикова та В.М. Кухаренка. Київ: Міленіум, 2008. 324 с.
Чиженко Я.М. Методика використання тренінгу в навчанні біології учнів старшої школи. Актуальні проблеми природничо-математичної освіти в середній і вищій школі: зб. матеріалів доп. учасн. Всеукр. студ. наук-практ. конф. (Херсон, 24–25 квіт. 2014 р.). Херсон: ПП Вишемирський, 2014. С. 139–141.
Цуруль О.А. Зміст та структура дистанційного курсу «Методика формування в учнів мотивації до вивчення біології». Педагогічні науки: теорія та практика. 2021. Вип. 2. С. 59–65. DOI: https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-2-09
Цуруль О.А. Дистанційний курс «Методика навчання біології»: досвід розробки та впровадження. Збірник наукових праць Тернопільського НПУ ім. Володимира Гнатюка. Сер. Педагогіка. 2017. Вип. 1. С. 167–177.
Цуруль О.А. Методика організації та проведення тренінгів: особливості підготовки майбутніх учителів біології. Збірник наукових праць «Педагогічні науки». 2017. Вип. 79. Т.1. С. 192– 198.
Цуруль О.А. Методика організації та проведення тренінгів у процесі вивчення біології. Дистанційний курс. URL: https://vseosvita.ua/course/metodyka-orhanizatsii-ta-provedennia-treninhiv-u-protsesi-vyvchennia-biolohii-97.html (дата звернення: 27.01.2023).
Цуруль О.А. Методика формування біологічних понять. Дистанційний курс. URL: https://vseosvita.ua/course/metodyka-formuvannia-biolohichnykh-poniat-111.html (дата звернення: 27.01.2023).
Шарко В. Д., Коробова І. В., Гончаренко Т. Л. Нові технології в шкільний і вузівській дидактиці фізики: монографія / за ред. В.Д. Шарко. Херсон: ФОП Грінь Д.С., 2015. 258 с.
Ruiz-Palmero J., Fernández-Lacorte JM., Sánchez-Rivas E. et al. The implementation of Small Private Online Courses (SPOC) as a new approach to education. Int J Educ Technol High Educ. 2020. 17, 27. DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-020-00206-1.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Ольга Цуруль