Didactic principles of using competence-oriented tasks in education of chemistry students in general secondary education institutions
pdf (Ukrainian)

Keywords

competence-oriented tasks, institutions of general secondary education, chemistry, Program for International Student Assessmen

How to Cite

Didactic principles of using competence-oriented tasks in education of chemistry students in general secondary education institutions. (2023). Scientific Notes of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University Section Theory and Methods of Teaching Natural Sciences, 4, 95-107. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2023-4-95-107

Abstract

The purpose of the article is the didactic substantiation of competency-oriented tasks as a means of implementing a competency-based approach in teaching chemistry students in general secondary education institutions.

General scientific methods applied at the theoretical and empirical levels of research are used − abstraction, elementary-theoretical analysis and synthesis, structural-genetic analysis and synthesis, induction and deduction, modeling, as well as empirical methods − surveys.

A comparative analysis of different structures of competence-oriented tasks was carried out, their structural and functional features were formulated. In order to develop the terminological apparatus of didactics, it is proposed: to consider the contextual task (assignment) as an educational task, the plot of which has different topics, but is necessarily contained only in part of its condition; a competency-oriented task − as an educational task, the plot of which has different topics and can be contained either in its full condition, or in its requirement, or both there and there at the same time.

It is recommended to use B. Bloom's taxonomy of educational goals as a basis for the construction of competence-oriented tasks, the cognitive levels of which can ensure the formation of all components (knowledge, activity, value) of subject competence.

Competence-oriented tasks are defined as one of the important didactic factors of the organization of the educational process in modern conditions, since these tasks allow the development of epistemological, praxeological and axiological components of students' competence, in particular, in natural sciences and tec The development of a system of competence- oriented tasks and the design of a methodology for their implementation in the educational process remains an urgent issue of domestic pedagogy, especially given the need to prepare Ukraine for participation in the comparative international study PISA-2025.hnologies.

pdf (Ukrainian)

References

Блажко А. В. Методика професійно орієнтованого навчання хімії учнів професійно- технічних навчальних закладів кулінарного профілю: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. / Ін-т вищої освіти НАПН України. Київ, 2015. 232 с.

Блажко А. В. Класифікація професійно орієнтованих завдань для навчання хімії учнів ПТНЗ кулінарного профілю. Підготовка майбутнього вчителя хімії до впровадження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти : збірник матеріалів Всеукраїнської науково- практичної Інтернет-конференції / за заг. ред. О. А. Блажка. Вінниця : ТОВ «Нілан-ЛТД», 2014. С. 103-107.

Величко Л. Використання контекстних завдань на основі синхроністичної таблиці. URL: https://lib.iitta.gov.ua/720722/1/%D0%92%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D1%87%D0%BA%D0%BE%20

%D0%9B.%D0%9F.%20%D1%96%D0%B7%20tezy_internet_konf_05_03_2020-1.pdf (дата звернення: 12.02.2023).

Величко Л., Вороненко Т. Вивчення хімії в загальноосвітніх навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році з урахуванням змін у навчальних програмах. Хімія: методичні рекомендації МОН України щодо організації навчального процесу в 2017/2018 навчальному році. Київ: УОВЦ «Оріон», 2017. С. 92-109.

Григорович О. В. Хімія: підруч. для 8 кл. закл. загал. серед. освіти. 2-ге вид., перероб. Харків : Вид-во «Ранок», 2021. 240 с.

Гриневич Л. Завдяки PISA-2018 ми зможемо порівняти нашу освітню систему з освітніми системами світу. URL: http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2016/06/30/%E2%80%9 Czavdyaki-pisa- 2018-mi-zmozhemo-porivnyati-nashu-osvitnyu-sistemu-osvitnimi-sistemami-svitu%E2% 80%9D/ (дата звернення: 12.02.2023).

Збірник завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнів у форматі PISA / Авторський колектив. За заг. ред. Професора О.М. Топузова. Укладач: Л.М. Калініна. Київ : Педагогічна думка, 2022. 124 с.

Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2021/2022 навчальному році. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/shodo- metodichnih-rekomendacij-pro-vikladannya-navchalnih-predmetiv-u-zakladah-zagalnoyi-serednoyi-osviti-u- 20212022-navchalnomu-roci (дата звернення: 12.02.2023).

Компетентнісно-орієнтовані завдання до уроків природничих дисциплін: Збірник матеріалів. Укладач:Л.М. Мосійчук. Рівне: НМЦ ПТО, 2017. 46 с.

Навчання хімії учнів основної школи: методичний посібник / Величко Л.П., Вороненко Т.І., Нетрибійчук О.С. Київ: «КОНВІ ПРІНТ», 2019. 192 с.

Національна стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року (схвалена Указом Президента України від 25 червня 2013 року № 344/2013. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/344/2013 (дата звернення: 12.02.2023).

Пономарьова К. Компетентнісно орієнтовані завдання з української мови: особливості конструювання та застосування. URL: https://lib.iitta.gov.ua/714221/1/%D0%9F%D0%BE% D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%80%D1%8C%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%9A.%2 0%D0%86.%20%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82

%D0%BD%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%BE%20%D0%BE%D1%80.pdf (дата звернення: 15.02.2023).

Попель П.П., Крикля Л.С. Хімія: підруч. для 8 кл. закл. загал. серед. освіти. 2-ге вид., перероб. Київ: Видавничий центр «Академія», 2021. 232 с.

Про затвердження Плану заходів із реалізації у 2023 році міжнародного дослідження якості освіти PISA-2022 та міжнародного дослідження якості освіти PISA-2025: Наказ міністерства освіти і науки України від 20.02.2023 року № 178. URL: https://testportal.gov.ua//wp-content/uploads/2023/02/Nakaz_PISA_20_02_2023_178.pdf (дата звернення: 12.02.2023).

PISA-2022, PISA-2025: робимо все для майбутнього освіти. URL: https://testportal.gov.ua/ pisa-2022-pisa-2025-robymo-vse-dlya-majbutnogo-osvity/#more-28309 (дата звернення: 12.02.2023).

РІSА-2018 як індикатор стану загальної середньої освіти в Україні. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2020/03/pisa.pdf (дата звернення: 12.02.2023).

PISA-2018: основні результати та висновки. URL: http://pisa.testportal.gov.ua/wpcontent/uploads/2020/07/National_report_short_PISA_2018.pdf (дата звернення: 12.02.2023).

Савчин М.М. Хімія: підруч. для 8 кл. закл. загал. серед. освіти. 2-ге вид., перероб. Київ: Вид-во «Грамота», 2021. 209 с.

Уроки PISA-2018: методичні рекомендації / кол.авт. : Васильєва Д.В., Головко М.В., Жук Ю.О., Козленко О.Г., Ляшенко О.І., Науменко С.О., Новосьолова В.І. / Інститут педагогіки НАПН України. Київ : Педагогічна думка, 2020. 96 с.

Ярошенко О. Г. Хімія: підруч. для 8 кл. закл. загал. серед. освіти. 2-ге вид., перероб. Київ: УОВЦ «Оріон», 2021. 240 с.

Krathwohl D. R. A revision of Bloom ‘s taxonomy: an overview. Theory into Practice. 2002. Vol. 41. № 4. Р. 212–218.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Аліна Блажко, Ольга Худоярова