Анотація
Метою статті є з’ясувати можливості використання проєктної технології в освітньому процесі на компетентністній основі здобувачами вищої освіти. У статті з’ясовано сутність та завдання застосування методів проєктів у професійній педагогічній підготовці. Розкрито особливості та практичну цінність методу проєктів для формування професійних компетенцій майбутніх учителів хімії. Проаналізовано літературні джерела щодо використання методів проєктів у навчальних закладах різних рівнів. Зазначено етапи створення практико-орієнтованих проєктів: підготовчий (теоретичний), адаптаційний, пошуковий, діяльнісний (практичний), підсумковий. Показано взаємозв’язок проєктної діяльності бакалаврів з формуванням у них професійної компетентності. Наведено орієнтовний розширений план методичного проєкту. Окреслено роль педагогічної практики в набутті професійно-методичних компетентностей при застосуванні розробленого студентами-практикантами проєкту «Методика та технологія вивчення теми «Будова атома. Періодичний закон та періодична система хімічних елементів» у 8 класі. Значна увага надається захисту педагогічної практики, на якій розглядаються результати втілення розробленого проєкту в освітній процес майбутніми вчителями хімії. Враховано вимоги щодо готовності майбутніх учителів до здійснення освітнього процесу з хімії під час звітування про проходження педагогічної практики. З’ясовано, що проєктна технологія є інваріантною складовою в освітньому процесі при підготовці фахівців зі спеціальності Середня освіта (Хімія) та забезпечує інтеграцію науково-теоретичної і практичної (набуття досвіду) підготовки майбутнього вчителя хімії. Залучення студентів до розробки довготривалих і особистісних проєктів забезпечує повноцінне формування професійних компетентностей згідно з вимогами освітньо-професійної програми «Середня освіта (Хімія).
Посилання
Блажко О.А. Підготовка майбутніх учителів до профільного навчання хімії учнів загальноосвітніх навчальних закладів: теоретико-методичні засади : монографія. Винниця : ТОВ «Нілан-ЛТД». 2018. 328 с.
Бреславська Г.Б. Проєктна технологія у професійній підготовці майбутніх учителів. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/сgibin/irbis_nbuv/сgiibis. Т. 64. 2014.
Єлькін М.В. Метод проєктів у фаховій підготовці вчителів нової української школи. Педагогіка формування творчої особистості у вищий і загальноосвітній школах. 2020. No68. Т. 1. С. 249-252.
Мирончук Н.М. Застосування методів проєктів у підготовці майбутніх викладачів до самоорганізації в професійній діяльності. Проблеми освіти : збірник наукових праць / Ін-т модернізації змісту освіти МОН України. Житомир : Вид. О.Є. Євенок, 2017. Вип. 87. С. 191-196.
Освітні технології : навч.-метод. посіб. / [О.М. Пєхота, А.З. Кіктенко, О.М. Любарська та ін.] ; за заг. ред. О.М. Пєхота. К.: АСК, 2001. 256 с.
Проєктна діяльність у системі професійної (професійно-технічної) освіти : практичний посібник / В.О. Радкевич, О.В. Гордієнко, Л.П. Пуховська, О.А. Самойленко, О.П. Радкевич, Н.В. Базилюк. Житомир : Полісся, 2020. 236 c.
Самойленко П.В. Методика навчання хімії: навчально-методичний комплект : навчально методичний посібник. Чернігів : Десна Поліграф, 2020. 320 с.
Трофименко А.О. Формування навчальних компетентностей у майбутніх учителів іноземних мов : монографія. Кам’янець-Подільський, 2011. 198 с.
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Авторське право (c) 2024 Павло Самойленко