Анотація
Метою статті є виявлення та порівняння поглядів студентів біологічних спеціальностей щодо використання дистанційного навчання в умовах державного вищого навчального закладу «Ужгородський національний університет» під час пандемії Covid-19. Методи дослідження: теоретичні (аналіз і синтез, порівняння, узагальнення та ін.) з метою висвітлення застосування засобів дистанційного навчання у вітчизняній та зарубіжній вищій школі, формулювання висновків проведеного дослідження тощо; емпіричні (електронне опитування, педагогічне спостереження) – для розробки питань опитувальника, виявлення поглядів студентів; математичні – для обробки отриманих результатів із використанням комп’ютерної програми IBM SPSS Statistics 23. Результати дослідження: під час пандемії Covid-19 найбільше використання для основної частини навчальних дисциплін (50-100%) виявлено у випадку системи Moodle на сайті е-навчання університету (89% студентів біологічного факультету), біля 77% – використання месенджерів (Viber тощо) і електронної пошти, 64% – інших платформ дистанційного навчання (Google Classroom, Zoom тощо). Соціальні мережі (YouTube, Facebook тощо), е-ресурс наукової бібліотеки УжНУ та персональні сайти викладачів мають менше поширення під час дистанційного навчання студентів біологічного факультету. Не виявлено статистично значущої різниці, згідно c2-критерію (p ≤0,05) у використанні системи Moodle та месенджерів для основної частини навчальних дисциплін (50-100%) за ознаками: освітньо- професійний рівень (бакалаврат/магістратура), спеціальність (педагогічна/інша). У випадку завершення теперішньої пандемії Covid-19 86% студентів бакалаврату та 89% магістратури виявили бажання вивчати більшість навчальних дисциплін (50-100%) у системі Moodle.
Посилання
Височина І.Л., Авраменко І.В., Башкірова Н.С. Дистанційне навчання на кафедрі сімейної медицини ДЗ «Дніпропетровська медична академія МОЗ України» очима студентів-медиків другого курсу (аналіз результатів анонімного анкетування). Медична освіта. 2020. N 4. С. 5-9
Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. К.: Либідь. 1997. 376 с.
Кадемія М.Ю., Шахіна І.Ю. Інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі: Навчальний посібник. Вінниця, ТОВ «Планер». 2011. 220 с.
Новиков А.Д. Статистические методы в педагогических исследованиях (типовые случаи). М. : МЗ-Пресс. 2004. 67 с.
Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. N 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 15.04.2021)
Про затвердження Положення про дистанційне навчання : наказ МОН України [зі змінами, внесеними наказом МОН України від 14.07.2015 р. N 761] URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13 (дата звернення: 15.04.2021)
Про організаційні заходи для запобігання поширенню коронавірусу СОVID-19: Наказ Міністерства освіти і науки України від 16.03.2020 № 406. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-organizacijni-zahodi-dlya-zapobigannya-poshirennyu-koronavirusu-s-ovid-19 (дата звернення: 15.04.2021)
Сисоєва С.О., Осадча К.П. Стан, технології та перспективи дистанційного навчання у вищій освіті України. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Вип. 70. N 2. С. 271-284. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v70i2.2907
Староста В.І. Moodle до, під час і після пандемії Covid-19: використання студентами бакалаврату та магістратури. Електронне наукове фахове видання «Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету». 2021. Вип. 10, С. 216-230. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2021.1018
Староста В.І. Використання комп’ютерно орієнтованих засобів дистанційного навчання у вищій школі (в умовах карантину 2020 р. в Україні). Неперервна освіта нового сторіччя: досягнення та перспективи: Матеріали VI Міжнародної науково-практичної конференції, 12-18 травня 2020 р. Електронний збірник наукових праць Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Запоріжжя, 2020. №3(40)/2020. ISSN 2223- 4551.
URL: https://drive.google.com/file/d/1DtVaVZ0aZIEBa8f9l8MV2-w0igAkGs_2/view (дата звернення: 15.04.2021)
Abbas Z., Umer M., Odeh M., McClatchey R., Ali A., Farooq A. A semantic grid-based e-learning framework (SELF). In Proceedings of the CCGrid 2005. IEEE International Symposium on Cluster Computing and the Grid 2005, CWL, UK, 9–12 May 2005. Vol. 1. P. 11-18. Retrieved from: URL: https://arxiv.org/ftp/cs/papers/0502/0502051.pdf (accessed on 15.03.2021)
Al-Fraihat Dimah, Joy M., Masa'deh R., Sinclair J. Evaluating E- learning systems success: An empirical study. Computers in human behavior. 2020. Vol. 102. P. 67-86. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.08.004
Alqahtani A.Y., Rajkhan A.A. E-Learning Critical Success Factors during the COVID-19 Pandemic: A Comprehensive Analysis of E-Learning Managerial Perspectives. Education Sciences. 2020. Vol. 10. N 9:216. 16 pages. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci10090216
El Firdoussi S., Lachgar M., Kabaili H., Rochdi A., Goujdami D., and El Firdoussi L. Assessing Distance Learning in Higher Education during the COVID-19 Pandemic. Education Research International. 2020. Vol. 2020, Article ID 8890633, 13 pages. DOI: https://doi.org/10.1155/2020/8890633
Ghouname, N. Moodle or Social Networks: What Alternative Refuge is Appropriate to Algerian EFL Students to Learn during Covid-19 Pandemic. Arab World English Journal. 2020. Vol. 11. N 3. Р. 21-41. DOI: https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol11no3.2
Olivares, S.T.; Vazquez, A.M.; Toledano, R.M. La Docencia Virtual o e- Learning como Solución a la Enseñanza de la Física y Química de los Futuros Maestros en tiempos de COVID-19/Virtual Teaching or e-Learning as a Solution to the Teaching of Physics and Chemistry of Future Teachers in times of COVID-19. Revista Española de Educación Comparada. 2021, Vol. 38, Р. 190-210. DOI: https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.28853
Voronova, E., Lapshova, A., Bystrova, N., Smirnova, Z., & Bulaeva, M. Organization of virtual interaction in the context of the coronavirus pandemic. Propósitos y Representaciones. 2020. Vol. 9 (SPE1). e820. 8 pages. DOI: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9nSPE1.820
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Авторське право (c) 2021 Ярослава Гасинець, Володимир Староста