Abstract
The purpose of this study is based on many years of experience in secondary and higher education to analyze the main problems that arise in the teaching of geographical disciplines in Ukraine, taking into account global trends in modern education and science. The materials of this article were obtained on the basis of a combination of the results of many years of field research of Ukrainian landscapes and empirical experience of teaching geography in leading secondary and higher education institutions of Vinnytsia, Zhytomyr and Cherkasy regions. Identifying the main problems of teaching geography for schoolchildren and students is based on general scientific systematic, systematic and model paradigms. The main theoretical methods were traditional: analysis, synthesis, generalization and comparison. Among the main problems that hinder the effective teaching of geographical disciplines, the following are highlighted: the dialectic nature of classical concepts in geography, contradictory geographical terminology, disordered and outdated toponymy, onesided coverage of the differentiation of the earth's surface on a geographical map, the incorrectness of «geographical records», coverage of regional studies in Ukraine, excessive digitization of the educational process etc. The novelty of the study is that a comprehensive analysis of the main problems that arise in the teaching of geography in high school and in higher education. The practical value of the obtained results is that the ideas presented by the authors can be useful for representatives of the Ministry of Education and Science of Ukraine and stakeholders
of educational programs to optimize the geographical education of Ukraine.
References
Звіт про діяльність Національної академії наук України у 2020 році. Київ, 2021. 593 с.
Шищенко П., Гавриленко О. Геоекологічна парадигма у вищій освіті України. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія: Географія. Вип. 74, № 1. С. 18–23.
Олійник Я. Б., Шищенко П. Г. Болонський процес і географічна освіта в Україні. Укр. геогр. журн. 2006. № 1. С. 51–53.
Шуйський Ю. Д. Вища освіта в Україні: стан, проблеми, перспективи. Укр. геогр. журн. 2012. № 4. С. 66–69.
Муніч Н. В. Формування ландшафтознавчих понять у шкільній географічній освіті : автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2013. 21 с.
Смаль В. В. Західні географи про вищу географічну освіту: Досвід для України. Укр. геогр. журн. 2013. № 2. С. 67–72.
Руденко Л. Г., Багров М. В., Палієнко В. П., Черваньов І. Г. Участь географів в інноваційному розвитку України. Укр. геогр. журн. 2011. № 2. С. 3–10.
Руденко Л. Г., Маруняк Є. О., Черваньов І. Г. «Come On!» Географія: актуалізація на тлі світових трендів. Укр. геогр. журн. 2018. № 2. С. 17–25.
Багров Н. В. Парадигма современной географии: от ретроспекции к соционоосферному направлению. Укр. геогр. журн. 2011. № 2. С. 10–15.
Багров Н. В., Руденко Л. Г., Черванѐв И. Г. «Новая» география в украинских реалиях: миссия и тренды развития. Укр. геогр. журн. 2012. № 3. С. 11–18.
Сінна О. І., Черваньов І. Г. «Нова» географія в інформаційно-технологічну еру цивілізації (онлайн-роздуми на ГІС-форумі-2017 у Харкові). Укр. геогр. журн. 2017. № 2. С. 65–68.
Сонько С. П. Концепція стійкого розвитку та зміна парадигм у суспільній географії. Вісник Харків. нац. ун-ту ім. В. Н. Каразіна. Серія: Геологія, географія, екологія. 2004. № 620. С. 110–119.
Багров М. В., Боков В. О., Черваньов І. Г. Землезнавство / за ред. П. Г. Шищенка. Київ, 2000. 464 с.
Географія. 6–9 кл. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Київ, 2017. 77 с.
Половка С. Г. Від мобілізму через фіксизм до неомобілізму. Вісник Дніпропетровського університету. Серія: Геологія. Географія. 2012. Т. 20, № 3/2. С. 108–113.
Свинко Й. М., Сивий М. Я. Геологія. Київ, 2003. 480 с.
Олійник Я. Б., Федорищак Р. П., Шищенко П. Г. Загальне землезнавство. Київ, 2008. 342 с.
Вернадский В. И. Биосфера и ноосфера. Москва, 2004. 576 с.
Баландин Р. К. Ноосфера или техносфера. Вопросы философии. 2005. № 6. С. 107–116
Про ратифікацію Протоколу про збереження і стале використання біологічного та ландшафтного різноманіття до Рамкової конвенції про охорону та сталий розвиток Карпат, підписаної у м. Києві 22 травня 2003 року: Закон України від 04.09.2009 р. № 1621-VI. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1621-17#Text]
Міхелі С. В. Основи ландшафтознавства. Київ, 2002. 184 с.
Шищенко П. Г., Муніч Н. В. Фізична географія України. 8 кл. Київ, 2008. 240 с.
Пестушко В. Ю., Уварова Г. Ш., Довгань А. І. Географія. 8 кл. Харків, 2021. 304 с.
Гродзинський М. Д., Савицька О. В. Ландшафтознавство. Київ, 2008. 319 с.
Мильков Ф. Н. Общее землеведение. Москва, 1990. 335 с.
Денисик Г. І. Антропогенні ландшафти Правобережної України. Вінниця, 1998. 242 с.
Денисик Г. І., Кізюн А. Г. Селитебні ландшафти: терміни і поняття, їх суть та правомірне використання. Наукові записки Вінниц. держ. пед. ун‐т ім. М. Коцюбинського. Серія : Географія. 2011. Вип. 22. С. 4–9.
Денисик Г. І. Антропогенне ландшафтознавство. Частина І. Глобальне антропогенне ландшафтознавство. Вінниця, 2012. 306 с.
Денисик Г. І., Лаврик О. Д. Сучасні гідроніми Правобережної України та топонімічне значення долинно-річкових ландшафтно-технічних систем. Наукові записки Терноп. нац. пед. ун-ту ім. В. Гнатюка. Серія: Географія. 2018. № 2. С. 4–15.
Ель Фадлі К.І. та ін. Оцінка всесвітньої метеорологічної організації передбачуваного світового рекорду екстремальної температури 58 С0 в Ель-Азізії, Лівія (13.09.1922 р.). Бюлетень Американського метеорологічного товариства 94 (2). 199–204.
Пестушко В. Ю., Уварова Г. Ш. Географія. 7 кл. Київ, 2015. 272 с.
Шульц А.Р., Парсонс Дж. Дж., Кріст Р.Е. (2021). Річка Амазонка. Британська енциклопедія URL: https://www.britannica.com/place/Amazon-River.
Біщоп В.С. та інші. Еверест. Британська енциклопедія. URL: https://www.britannica.com/place/Mount-Everest
Географія материків і океанів. 7 кл. Атлас. Київ, 2005. 48 с.
Бардах Дж. Е. Морган Дж. Р., Коттер Ч.Х. Тихий океан. Британська енциклопедія URL: https://www.britannica.com/place/Pacific-Ocean
Гарднер Дж. В., Армстронг А.А., Колдер Б.Р., Бодуан Дж. Отже, наскільки глибока Маріанська западина? Морська геодезія. 2014. 37 (1). 1–13.
ЗНО онлайн з географії. ЗНО-ОНЛАЙН. URL: https://zno.osvita.ua/geography/476/
Щодо уточненого місцезнаходження географічного центру України: Наказ Державного комітету природних ресурсів України від 20.05.2005 р. № 9. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0095617-05#Text]
Адаменко Т. Зміна клімату та сільське господарство в Україні: що варто знати фермерам? / за ред. Ю. Огаренко. Київ, 2019. 36 с.
Денисик Г. І. Лісополе України. Вінниця, 2001. 284 с.
Денисик Г.І. Сучасні природні зони України. Наукові записки Вінниц. держ. пед. ун‐т ім. М. Коцюбинського. Серія : Географія. 2016. Вип. 28, № 1-2. С.5-9.
Денисик Г. І. Природнича географія Поділля. Вінниця, 2006. 180 с.
Маринич О.М., Шищенко П.Г. Фізична географія України. Київ, 2006. 511с.
Ігнатчук М., Христосова О. Українське географічне товариство у ЖДУ. Універсум. 2021. № 8. С. 2. URL: http://eprints.zu.edu.ua/33299/1/167_universum.pdf
Преображенский В. С. Новые вехи советской физической географии. Природа. 1967. № 8. С. 51–59.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Григорій Денисик, Олександр Лаврик, Валентина Цимбалюк