Методичні аспекти вивчення астрофізичних явищ у процесі викладання природничих наук
pdf

Ключові слова

природничо-наукові дисципліни, методи навчання, закони розподілу Больцмана та Максвелла, фізична природа силового поля, стійкість атмосфери планет Сонячної системи

Як цитувати

Методичні аспекти вивчення астрофізичних явищ у процесі викладання природничих наук. (2023). Scientific Notes of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University Section Theory and Methods of Teaching Natural Sciences, 4, 67-78. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2023-4-67-78

Анотація

Стаття присвячена методичним особливостям вивчення астрофізичних явищ під час викладання природничих наук, які полягали в інтерпретації даних спостережень з теоретично передбаченими, спираючись на фундаментальні теорії силового поля, розподілу молекул за законами Больцмана та Максвелла, статистичного тлумачення стійкості атмосфери на планетах Сонячної системи.

Під час фундаментального вивчення об‟єктів із галузі природознавства, що мають різну природу, якісно нового характеру набувають інтеграційні зв‟язки, які об‟єднують різні галузі природничо-наукових знань шляхом застосування фундаментальних законів, понять та методів дослідження.

Розглядаючи більш детально проблему стійкості атмосфери на різних планетах, зазначимо, що безперервні процеси розпаду і дисипації енергії можуть підтримуватися, якщо існує приплив енергії до системи від іншого упорядкованого процесу, наприклад від зовнішнього середовища. Для планет Сонячної системи зовнішнім джерелом енергії є випромінювання Сонця. Клімат на поверхні планет Сонячної системи визначається середнім розподілом сонячної енергії за різними макроскопічними процесами, генерованими нею з урахуванням багатьох видів і частот усіх можливих флуктуацій, які є причиною деградації початкових станів природних систем на планетах.

Точний розрахунок часу розсіяння атмосфери планети вимагає врахування параметрів верхніх шарів атмосфери та процесів, які в них відбуваються. Водночас, розсіяння планетних атмосфер безпосередньо визначається лише умовами і процесами у верхніх шарах атмосфери. Проте такий розрахунок наразі навряд чи можливий, навіть за наявності даних про верхню межу атмосфери Землі, отриманих за допомогою автоматичних станцій та штучних супутників. Оцінка часу розсіяння ідеалізованої

ізотермічної атмосфери, яку ми розглядаємо, може мати результат, який відрізнятиметься на порядок і навіть більше від дійсного часу розсіяння. Проте така оцінка все ж дає уявлення про значення величини цього часу.

Установлено доцільність та важливість використання не лише теоретичних узагальнень, але й результатів сучасних наукових досліджень для вивчення і розуміння явищ природи, які полягають у врахуванні різноманітності та взаємозв‟язків природничих наук, що складають єдину систему набутих природничо-наукових знань у майбутніх учителів природознавства.

pdf

Посилання

Андрієвський С. М., Кузьменков С. Г., Захожай В. А., Климишин I. А. Загальна астрономія : підручник. Харків : ПромАрт, 2019. 524 с.

Барабаш М.Б., Ткач Л.О. Сценарії режиму температури повітря в перші три десятиріччя ХХІ ст. за фізико-географічними зонами України. Водне господарство України. 2005. №3. С. 47-54.

Дущенко В. П., Кучерук І. М. Загальна фізика. Фізичні основи механіки. Молекулярна фізики і термодинаміка. Київ : Вища школа, 1987. 431 с.

Зведений річний огляд стихійних гідрометеорологічних, які спостерігалися на території України у 1966 – 2000 рр. Київ : Держкомгідромет, 2001. 86 с.

Клімат України: у минулому … і майбутньому? : монографія / [М. І. Кульбіда, М. Б. Барабаш, Л. О. Єлістратова, Т. І. Адаменко, Н. П. Гребенюк, О. Г. Татарчук, Т. В. Корж]; за редакцією М. І. Кульбіди, М. Б. Барабаш. Київ : Сталь, 2009. 234 с.

Краснобокий Ю. М., Ткаченко І. А. Метод моделювання як засіб вивчення природничих дисциплін. Сучасні тенденції розвитку освіти й науки: проблеми та перспективи: зб. наук. праць [гол. ред. Ю. І. Колісник-Гуменюк]. Київ–Львів–Бережани–Гомель, 2020. Вип. 7. С. 21–27.

Краснобокий Ю. М., Ткаченко І. А., Ільніцька К. С. Інтегративний підхід до вивчення елементарної астрофізичної теорії явища припливів на поверхні Землі. Наукові записки. 2021. Випуск 201. С. 90–98.

Краснобокий Ю. М., Ткаченко І. А., Ільніцька К. С. Методичні особливості використання системно-інтегративного підходу до викладання окремих тем фундаментальних наук. Фізико-математична освіта. 2021. Випуск 3(29). С. 81-92.

Польовий А. М., Божко Л. Ю., Адаменко Т. І. Агрометеорологічні прогнози: Підручник. Одеса, ТЕС, 2017. 508 с.

Ткаченко І. А., Краснобокий Ю. М. Роль інтеграційних процесів у фаховій підготовці майбутніх учителів освітньої галузі «Природознавство». Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук. № 2 (2022). С. 78-88.

Arne Dоssing, Morten S Riishuus, Conall Mac Niocaill, Adrian R Muxworthy, John MacLennan. Late miocene to late pleistocene geomagnetic secular variation at high-northern latitudes. Geophysical Journal International. 2020. Volume 222. Issue 1. P. 86–102. DOI: https://doi.org/10.1093/gji/ggaa148.

IPCC, 2001: Climate Change 2001: Synthesis Report. A Contribution of Working Groups I, II, and III to the Third Assessment Report of the Integovernmental Panel on Climate Change / editors : Watson R.T. and the Core Writing Team. Cambridge, United Kingdom and New York, USA : Cambridge University Press, 2001. 398 p.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2023 Ігор Ткаченко, Юрій Краснобокий, Катерина Ільніцька