Integrated multi-level tasks in the PISA format in natural science teaching
pdf (Ukrainian)

Keywords

integrated multi-level tasks, PISA project, natural sciences teacher

How to Cite

Integrated multi-level tasks in the PISA format in natural science teaching. (2024). Scientific Notes of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University Section Theory and Methods of Teaching Natural Sciences, 6, 132-140. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2024-6-132-140

Abstract

У статті розкриваються особливості конструювання і використання інтегрованих різнорівневих завдань для школярів у форматі PISA в процесі підготовки майбутніх учителів природничих наук. Актуальність даного питання пов’язана з необхідністю формування у майбутніх педагогів вміння здійснювати інтегроване навчання, що обумовлено вимогами Нової української школи, орієнтованої на комплексне розуміння природних явищ та їх взаємозв’язків учнями загальної середньої школи. Одним із найефективніших методів формування в учнів цілісної природничо-наукової картини світу є використання інтегрованих різнорівневих завдань як форми реалізації інтегрованого навчання. Метою дослідження є розкриття особливостей розробки й застосування інтегрованих різнорівневих завдань у форматі PISA як методу підготовки майбутніх учителів природничих наук закладів загальної середньої освіти до застосування інтегративного підходу у навчанні.
Для створення таких завдань було використано методологію Міжнародного порівняльного дослідження за проєктом PISA. Базуючись на зазначених підходах, в рамках практичної частини дослідження майбутніми учителями природничих наук були розроблені й застосовані в освітньому процесі середньої школи інтегровані завдання, орієнтовані на визначення здатності учнів використовувати наявні знання та вміння для вирішення проблем і викликів у життєвих ситуаціях, що і є основною метою проєкту PISA. У роботі наведено приклад одного із розроблених завдань під назвою «Гемоглобін». Результати даного дослідження засвідчили, що розробка і впровадження інтегрованих різнорівневих завдань у форматі PISA є дієвим інструментом для розвитку природничо-наукової компетентності здобувачів загальної освіти, а також для формування готовності майбутніх вчителів природничих наук до застосування інтегративних методів навчання. Показано, що використання інтегрованих завдань в навчанні природничих наук дозволяє підвищити мотивацію учнів до навчання, а також сприяє зростанню їх академічної успішності.

pdf (Ukrainian)

References

Засєкіна Т .М. Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика : монографія. Київ: Педагогічна думка, 2020. 400 с.

Збірник завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнів у форматі PISA / Авторський колектив. За заг. ред. професора О. М. Топузова. Укладач: Л. М. Калініна. Київ : Педагогічна думка, 2022. 124 с.

Збірник завдань для розвитку природничо-наукової компетентності учнів у вимогах PISA. Частина 2 / Авторський колектив. За заг. ред. професора О. М. Топузова. Укладачі : проф. Л. М. Калініна і О. Г. Козленко [2-ге електронне видання, доповнене]. Київ : Педагогічна думка, 2023. 107 с. https://doi.org/10.32405/978-966-644-738-1-2023-120

Інтегративний підхід: актуальність, сутність, особливості впровадження в умовах початкової школи: навчально-методичний посібник / уклад.: Н. Б. Ларіонова, Н. М. Стрельцова. Харків: «Друкарня Мадрид», 2018. 76 с.

Концепція Нової української школи: затверджена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988-р. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20 serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Мороз П., Мороз І. Особливості конструювання та використання інтегрованих завдань на уроках інтегрованого курсу «Досліджуємо історію і суспільство. 5–6 класи». Український педагогічний журнал. 2023. № 3. С. 205-216. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-3-205-216

Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» https://www.me.gov.ua/Documents/Detail?lang=uk-UA&id=22469103-4e36-4d41-b1bf-288338b3c7fa&title=RestrProfesiinikhStandartiv

Рамковий документ із природничо-наукової освіти PISA-2025. URL: https://pisa-framework.oecd.org/science-2025/ukr_ukr/

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Viktoriia Peretiatko, Viktoriia Meniailo