Abstract
The process of development of the educational field involves the development and development of a separate theory of social and pedagogical activity of the subject teacher. This is ensured through the involvement of available socio-pedagogical knowledge and practical experience with the implementation of the experience of scientists-specialists in the field of professional activity and social pedagogues. Special attention should be paid to the formation of the organizational abilities of future teachers, which is determined by the level of independence, the development of initiative, and in turn contributes to the increase of the adaptive potential of the students of education. In this regard, an important task of professional education is to determine the main strategies of training future specialists - teachers of biology and the basics of health for the effective implementation of socio-pedagogical activities in institutions of general secondary education.
The purpose of the article. To analyze the conditions of training future teachers for socio- pedagogical activities in institutions of general secondary education.
Research methods. A complex of the following methods was used during the research: theoretical - analysis, synthesis, generalization, systematization, specification, comparison, theoretical modeling; empirical - observations, conversations, analysis of the results of students' activities.
Research results. The process of training future teachers of biology and the basics of health for socio-pedagogical activity must be considered as a complex integrative phenomenon that exists as a social, pedagogical and psychological phenomenon. Traditional approaches to the professional training of future specialists-pedagogues in biology and the basics of health do not always ensure the proper level of formation of an individual's focus on socio-pedagogical activity, his motivation for success. Three main pedagogical conditions have been established that ensure the implementation of the created training system: creation of an appropriate educational environment; introduction into the educational process of specially developed educational and methodological support; systematic monitoring of the state of formation of the readiness of future teachers of biology and the basics of health for socio-pedagogical activities.
References
Безпалько О. В. Соціальна педагогіка: схеми, таблиці, коментарі : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 208 с.
Будник О. Б. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів до соціально-педагогічної діяльності : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04. Житомир, 2015. 552 с.
Будник О. Соціально-педагогічна діяльність учителя: філософський аспект. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, 2013. Vol. 3. C. 42–46.
Васянович Г. П. Вибрані твори : в 5.ти т. Т. 4 : Психологія і педагогіка : лекції. Львів : Сполом, 2010. 420 с.
Гончаренко С. У. Методологія. Енциклопедія освіти. Київ : Юрінком Інтер, 2008. С. 498–500.
Звєрєва І. Д. Сучасні парадигми соціальної педагогіки. Педагогічна і психологічна науки в Україні : збірник наукових праць до 15-річчя АПН України у 5 томах. Т. 1. Теорія та історія педагогіки. Київ : Педагогічна думка, 2007. С. 87–95.
Зязюн І. Педагогічна психологія чи психологічна педагогіка?! Естетика і етика педагогічної дії : збірник наукових праць. Вип. 3. Київ–Полтава, 2012. С. 20–37.
Іванців О. Я. Підготовка студентів біологічних факультетів університетів до педагогічної діяльності в процесі вивчення фахових дисциплін : автореф. дис. канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2000. 18 с.
Капська А. Й., Безпалько О. В., Вайнола Р. Х. Актуальні проблеми соціально-педагогічної роботи : модульний курс дистанційного навчання. Київ, 2002. 164 с.
Лавриченко Н. М. Педагогіка соціалізації: європейські абриси. Київ : ВіРА ІНСАЙТ, 2000. 444 с.
Мехед Д. Б., Мехед О. Б., Швидкий А. Л. Роль інформаційно-комунікаційних технологій у мотивації навчальної діяльності студентів. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Збірник наукових праць. Київ-Вінниця : Планер, 2012. Вип. 31. С. 417–422.
Мехед О. Б., Рябченко С. В., Гарига М. М. Основні компоненти соціально-педагогічної діяльності вчителя біології та основ здоров‘я. Витоки педагогічної майстерності. Полтава, 2021. Випуск 27. С. 176-180.
Носко М., Мехед О. Науково-дослідницька робота студентів як складова частина підготовки до соціально-педагогічної діяльності. Наука і освіта. 2022. №2. С. 39-43. DOI:https://doi.org/10.24195/2414-4665-2022-2-6
Носко М. О., Мехед О. Б. Система критеріального оцінювання підготовки майбутніх учителів до соціально-педагогічної діяльності в закладах освіти. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Г. Шевченка. Чернігів : НУЧК, 2022. Вип. 18 (174) С. 33-38.
Роменець В. А. Психологія творчості : навчальний посібник. Київ : Либідь, 2004. 288 с.
Харченко С. Я. Соціалізація дітей і молоді в контексті соціально-педагогічної діяльності. Педагогічна і психологічна науки в Україні : збірник наукових праць до 15-річчя АПН України. Т. 1. Теорія та історія педагогіки. Київ : Педагогічна думка, 2007. С. 339–349.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Микола Носко, Ольга Мехед