Анотація
Дослідження проведене з метою розкриття шляхів, методів та засобів ІКТ для формування природничо-наукової компетентності у процесі навчання хімії в старшій школі. Проаналізовано стан проблеми у національній системі освіти, розглянуто поняття «компетентність», «природничо-наукова компетентність» і «компетентності у природничих науках і технологіях» з точки зору концепції Нової української школи. Для досягнення цілей дослідження застосовано методи науково-педагогічного дослідження: педагогічного моделювання; аналізу сучасних засобів ІКТ, результатів
діяльності учнів, статистичних даних та науково-методичної літератури.
Показаний аналіз проблеми на міжнародному рівні, зокрема результати участі українських учнів у міжнародному дослідженні якості освіти PISA. Розглянуто складники міжнародного дослідження PISA, природничо-наукову
грамотність, її складові та компетенції. Відзначено компетентнісний характер дослідження PISA, що проявляється у тестових завданнях, для вирішення яких необхідно не репродуктивне відтворення набутих знань та умінь, а здатність ефективно застосовувати їх у нових, нестандартних ситуаціях. Проаналізовано результати показників рівня сформованості природничо-наукової грамотності на міжнародному дослідженні PISA-2018. Автори акцентують увагу на тому, що однією з причин низьких результатів України є недостатня увага до проблем становлення компетентнісної освіти.
Аргументовано доцільність формування природничо-наукової компетентності під час вивчення хімії за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема навчально-моделюючих електронних навчальних посібників, програмно-методичних комплексів та пакетів програм; віртуальних хімічних лабораторій, спроможних моделювати хімічні явища і процеси. Розглянуто програмно-методичні мультимедійні засоби, які використовуються на уроках хімії у старшій школі та уможливлюють наочне зображення будови атомів й електронних оболонок, складу і просторової будови молекул, хімічних властивостей та способів добування речовин.
Результатом дослідження є визначення основних умов для успішної організації й проведення ефективного навчання хімії з використанням ІКТ; розробка ІКТ з хімії для 10-х класів, що навчаються за науково-педагогічним проєктом «Інтелект України»; аналіз застосування мобільних додатків в освітньому процесі з хімії. Авторами наголошено на позитивних результатах використання засобів ІКТ на уроках хімії з метою формування природничо-
наукової компетентності.
Посилання
Бєлявцева Т. В., Грановська Т. Я. Особливості навчання інформатики майбутніх учителів хімії до проведення хімічного експерименту. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2014. Вип. 34. С. 32-35
Блажко О. А. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі підготовки студентів до профільного навчання хімії. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2012. Вип. 33. С. 226-230
Вакуленко Т. С., Ломакович С. В., Терещенко В. М. та ін. PISA: природничо-наукова грамотність. Київ: УЦОЯО, 2018. 119 с.
Валюк В. Особливості використання комп’ютерних технологій при вивченні хімічних дисциплін. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. 2011. Вип. 3. С. 24-29
Головко М. В., Науменко С.О. РІSА-2018 як індикатор стану загальної середньої освіти в Україні. Український педагогічний журнал. 2017. № 2. С. 8-20
Грановська Т. Я. Застосування засобів мобільних технологій для навчання учнів предметам циклу точних і природничих наук. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Запоріжжя, 2018. Вип. 61. Т. 1. С. 49–52
Козленко О. Уроки PISA-2018: природничо-наукова грамотність і як її розвивати. Біологія і хімія в рідній школі. 2020. № 1. С. 2-11
Ляшенко О.І., Жук Ю.О. Теоретико-методичні засади побудови моніторингових систем оцінювання якості загальної середньої освіти: монографія. Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 2018. 160 с.
Макєєв С.Ю., Свєчнікова О.М. Розробка й упровадження ІКТ до уроків хімії у навчальний процес старшої школи. Хімічна та екологічна освіта: стан і перспективи розвитку: зб. матеріалів ІІ міжнар. наук.-практ. конф. Вінниця: ВДПУ імені Михайла Коцюбинського, 2020. С. 54-56
Навчальна програма з хімії (рівень стандарту) для 10-11 класів ЗНЗ. URL: https://osvita.ua/school/program/program-10-11/58907/
Нечипуренко П.П. Інформаційно-комунікаційні технології як засіб формування дослідницьких компетентностей старшокласників у профільному навчанні хімії: дис. канд. пед. наук: 13.00.10. Кривий Ріг, 2017. 417 с.
Нова українська школа. Концептуальні засади реформуваннясередньої школи. Київ: МОН України, 2016. 40 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkolacompressed.pdf
Тукало М.Д. Використання сучасних освітніх засобів для оптимізації шкільного навчального хімічного експерименту. Новости передовой науки: матеріали 9-ї міжнародної наук.-практ. конф. Софія: «Бял ГРАД-БГ» ООД, 2013. С. 40-43
Харченко О.Г. Інформаційно-комунікаційні технології на уроках хімії. Наукові записки екологічної лабораторії УДПУ. 2013. № 16. C.141-147
LiCo. Organic. Google Play. URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.LiCo.Organic
Organic Reactions. Google Play. URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.turvy.organicreaction
Org Chem Adventure. Google Play. URL: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nindemo.orgchemadv
Programme for International Student Assessment (PISA). Results from PISA 2018. Ukraine. OECD, 2019. Volumes I-III. 9 P. URL: https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_UKR.pdf
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Авторське право (c) 2021 Сергій Макєєв, Тетяна Грановська, Ольга Сидоренко