Abstract
The article examines the actual issues of training future teachers of science subjects in the context of the reform of the New Ukrainian School. Special attention is paid to the role of STEM education, environmental awareness, inclusive teaching methods, and teacher training to work in a multilingual environment. The purpose of the article is to study the peculiarities of the training of future teachers of science subjects in the conditions of the reform of the National Academy of Sciences. Research methods. A complex of the following methods was used during the research: theoretical - analysis, synthesis, generalization, systematization, specification, comparison, theoretical modeling; empirical - questionnaires, interviews, analysis of the results of students' activities. Research results. The training of future teachers of natural sciences takes place in the context of the modernization of the educational system. Strengthening practical skills also becomes a priority, in particular through laboratory classes and work in the field. In addition, the role of digital technologies in the educational process is growing. Teachers must be able to use a variety of online resources and virtual labs to improve teaching effectiveness. In particular, this concerns the use of platforms for distance learning, which is becoming relevant in the conditions of modern challenges. Particular attention should be paid to the formation of competencies in the field of STEM, which are becoming more and more in demand. Taking into account modern environmental challenges, teachers should be ready to educate schoolchildren in environmental awareness. Also, during the reform, the value of inclusive education increases, which requires teachers to be able to adapt teaching methods for children with different educational needs.
References
Безуглий В. В. Методика навчання фізичної географії України засобами комп‘ютерних технологій : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02. Харків, 2003. 19 с
Браславська О. В., Озерова Л. А. Формування цифрової компетентності майбутніх педагогів у закладах вищої освіти. Проблеми підготовки сучасного вчителя. Умань: Візаві, 2022. Вип. 1(125). С. 126–136.
Браславська О. В. Особливості відкритого навчання в сучасній освіті. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. Умань: Візаві, 2020. Вип. 1. С. 30–38
Кобернік С. Г. Особливості використання інформаційно-комунікаційних технологій у процесі навчання географії в загальноосвітній школі. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2015. No 2. С. 36– 39.
Криловець М. Сучасні технології економіко-географічної підготовки майбутніх учителів географії. Проблеми підготовки сучасного вчителя. Умань: Візаві, 2010. No 2. С. 65–72.
Крицька Г. А., Крицький І. О., Загричук Г. Я. Перспективи та труднощі ефективного використання інноваційних технологій для забезпечення професійної підготовки студентів-медиків при вивченні клінічних дисциплін. Медична освіта. 2017. No 2 (74). С. 33–36.
Кучеренко Н. Дистанційне навчання як виклик сучасної університетської освіти: філософсько-правовий вимір. Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Юридичні науки. 2018. 20: 34—40.
Кущ О. Г., Омельянчик В. М., Бессараб Г. І. Дистанційне навчання в системі медичної освіти (перший досвід кафедри нормальної фізіології ЗДМУ). Медична освіта. 2017. 4: 85—89.
Мехед Д. Б., Мехед О. Б. Оцінювання навчальних досягнень студентів в умовах дистанційної освіти. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Вип. 120. Серія: Педагогічні науки: Збірник. Чернігів : ЧНПУ імені Т. Г. Шевченка, 2014. С. 83 - 86.
Мехед О. Б., Дейкун М. П. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі вищої школи. Проблеми та інновації в математичній, цифровій, природничій і професійній освіті Кропивницький: РВВ ЦДУ ім. В. Винниченка, 2023. С. 46-47
Морзе Н. В., Нанаєва Т., Омельченко Н. О. STEM в освіті : навч. посіб. Київ, ACCORD GROUP. 2018. 116 c.
Сисоєва С. О., Осадча К. П. Стан, технології та перспективи дистанційного навчання у вищій освіті України. Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання, 2019, 70.2: С. 271-284.
Смульсон М. Л., Машбиць Ю. І., Жалдак М. І. Дистанційне навчання: психологічні засади. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2012. 240 с.
Топузов М. О. Розробка змісту освітніх послуг інформаційних технологій у процесі реалізації організаційно-економічного механізму інформатизації вищої школи. Вісник Київського національного університету технологій та дизайну. Київ: КНУ, 2013. No 4. С. 186–190.
Третяк О. П., Мехед О. Б., Тюпіна Н. В. Організація самостійної роботи студентів за допомогою хмарної технології збереження інформації (хмара Google). Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Київ- Вінниця, 2015. No43. С. 14 – 16.
Chystiakova, I. A., Ivanii, O. M., Mekhed, O. B., Nosko, Y. M., Khrapatyi, S. PhD Training Under Martial Law in Ukraine Journal of Higher Education Theory and Practice, 2022. 22(15), pp. 151–163
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Ольга Мехед, Надія Тюпіна