Components and levels of teachers' readiness to use a biological experiment in biology lessons
pdf (Ukrainian)

Keywords

subject competence, biological experiment, establishments of universal middle education, teacher of biology, studies of biology

How to Cite

Components and levels of teachers’ readiness to use a biological experiment in biology lessons. (2023). Scientific Notes of Vinnytsia Mykhailo Kotsiubynskyi State Pedagogical University Section Theory and Methods of Teaching Natural Sciences, 5, 74-80. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2023-5-74-80

Abstract

The leading activity for schoolchildren in the New Ukrainian School is practical learning, so it is necessary to look for opportunities to implement practical work methods for the formation of subject competence of students in this process, which will contribute not only to improving the quality of general education of students, but also to the formation of subject competence. This approach to the organization of education actualizes the problem of forming students' practical abilities and skills, which cannot be formed without thorough theoretical training and without methodically correctly organized work on the part of the teacher.

The purpose of the article is to theoretically substantiate the components and levels of readiness of biology teachers to use a biological experiment in general secondary education institutions.

The article also discusses the structure of the formation of subject competence of students during the use of biological experiments in biology lessons in general secondary education institutions. It is represented by the unity of interconnected and interdependent components: motivational; cognitive; practical; evaluator. The motivational component covers the teacher's orientation to the desire to conduct lessons using a biological experiment. Includes motives based on one's own views and beliefs. The cognitive component is expressed in a set of general biological knowledge and interdisciplinary knowledge. The practical component reflects the process of practical application of knowledge, the goal of which is to achieve a certain level of knowledge and practical skills during biological experiments. The assessment component is expressed in the teacher's ability to adequately assess his level of biological knowledge and practical abilities and skills.

The levels of formation of subject competence of students in biology lessons using a biological experiment were determined: high, medium and low.

pdf (Ukrainian)

References

Баюрко Н. В., Нікітченко Л. О. Формування інтелектуальних умінь учнів на уроках біології за допомогою сучасних інформаційно-комунікаційних технологій. Актуальні питання сучасної біологічної науки та методики її викладання: збірник наукових праць звітної наукової конференції викладачів за 2021-2022 н. р. Вінниця, 2022. С. 98-108

Грицай Н. Б. Методика навчання біології : навчальний посібник. Рівне : ТзОВ «Дока центр», 2016. 272 с.

Грицай Н. Б. Професійний портрет сучасного вчителя біології. Педагогіка і психологія професійної освіти : науково-методичний журнал. 2014. № 3. С. 39–48.

Грицай Н. Б. Мотивація навчальної діяльності учнів на уроках біології та основ здоров'я. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Методика навчання природничих дисциплін у середній та вищій школі» (XXIX КАРИШИНСЬКІ ЧИТАННЯ), присвяченої розробкам моделей підготовки майбутнього вчителя до педагогічної діяльності в Новій українській школі (м. Полтава, 26-27 травня 2022 р.) / За заг. ред. проф. М. В. Гриньової. Полтава : Астрая, 2022. 279 с.

Загальна методика навчання біології: Навч. посіб. для студ. ВНЗ / [І. В. Мороз, А. В. Степанюк, О. Д. Гончар та ін.]; за ред.. І. В. Мороза. Київ: Либідь, 2006. 592 с.

Концепція розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/960-2020-%D1%80#n8

Маковецька О. С., Цуруль О. А. Формування мотивації до вивчення біології в учнів основної школи. Педагогіка: традиції та інновації. Матеріали II Міжнародної науково-практичної конференції (м. Харків, 15-16 травня 2015 р.). Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2015. С. 55–58.

Матяш Н. Ю., Коршевнюк Т. В., Рибалко Л. М., Козленко О. Г. Навчання біології учнів основної школи: методичний посібник. Київ: КОНВІ ПРІНТ, 2019. 208 с.

Цуруль O. A. Формування в учнів біологічних понять: психолого-педагогічні засади та методичні особливості. Навчально-методичний посібник. Київ: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2004. 247 с.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Лілія Нікітченко