Abstract
This paper considers the problem of using information devices in the process of Biology studying in secondary schools. The appropriateness of moving to a mixed form of learning that involves the creation of a polysubjective educational environment (teacher, student, information devices) has been justified. It has been examined how well the scientific problem is developed in pedagogical theory and educational practice. The methodology of using information devices in the process of Biology studying in a basic school, which involves the use of the Play Market server applications, Smart technologies and a website, has been created. After the analyses of the Play Market server content, there have been found several free of charge applications, which can be used while studying Biology in a basic school. Among them are the following: «Anatomy 4D», «Animal 4D+», «Augmented Reality Dinosaurs – my ARgalaxy», «BioInc – Biomedical Plague, BioInc», «Plan+Net».
Their choice is caused by the specifics of the object of biological cognition (life in all its manifestations) and the concept of bio(eco)centrism, which recognizes the life of any living system as the highest value. The paper suggests the original approach for homework checking, which involves besides computer control of students’ learning outcomes, the use of Miracast wireless technology. This demands the owning of a smartphone, a multimedia projector, and a Google Chromecast type adapter. The methodology of conducting a mobile front-line survey at the lesson on the learned or current material in Biology in the test form, with the help of the free Plickers application, has been presented. The expediency of using the website builder Ucoz.ru for creation of a training website in Biology has been substantiated. The methodology of organizing the educational process in Biology in a basic school using the training website has been developed. Recommendations for using a Biology training website have been summarized. According to the results of the forming experiment, the effectiveness of the proposed methodology of using information devices in the process of Biology studying in a basic school has been substantiated.
References
Бонч-Бруєвич Г. Ф., Абрамов В. О., Косенко Т. І. Методика застосування технології SMART Board у навчальному процесі. К: КМПУ імені Б.Д. Грінченка, 2007. 102 с.
Горбатюк Р. М., Тулашвілі Ю. Й. Мобільне навчання як нова технологія вищої освіти. Науковий вісник Ужгородського національного університету. 2013. №27. С. 31-34.
Дорошенко Ю., Семенюк Н., Семко Л. Бiологiя та екологiя з комп’ютером. К.: Вид. дiм «Шкiльний свiт»: Вид. Л. Галiцина, 2005. 128 с.
Косик В. М. Використання мобільних пристроїв та планшетів на базі ОС Android в навчальному процесі. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2014. № 4. С. 19-21.
Матяш Н. Ю. Погляд на проблему комп’ютеризації навчального процесу. Біологія та хімія. 2004. № 4. С. 55-56.
Міронець Л. П., Степанюк А. В. Методика використання веб-сайту у процесі навчання біології в основній школі Актуальні питання природничо- математичної освіти : зб. наук. пр. № 1 (13). Сум. держ. пед. ун-т ім. А.С. Макаренка. Суми: СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2019. С. 137-144.
Неведомська Є. Комп’ютерні технології під час навчання біології. Біологія і хімія в школі. 2007. № 4. С. 10-14.
Нікітченко Л. О., Баюрко Н. В. Організація дистанційного навчання учнів на уроках біології. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук. № 2. 2022. С.7-17.
Скрипник Г. В. Використання мобільних додатків для проведення навчальних досліджень під час вивчення предметів природничо-математичного циклу. Комп’ютер у школі та сім’ї. 2015. №3. С. 28-31.
Степанюк А. В. Використання комп’ютерних засобів навчання в методичній підготовці майбутніх учителів біології. Педагогічний альманах. Херсон, 2011. Вип.12. Частина 1. С. 58-64
Цесарська Г. Роздуми про користь та шкоду комп’ютерної павутини. Бібліотека. 2002. №5. С. 36-37.
Щербаков А.Г. Комп’ютерне тестування важливий методичний iнструмент сучасного вчителя. Комп’ютер у школi та сiм’ї . 2006. № 4. С. 30-31.
Stepanyuk, A., Mironets, L., Tsidylo, I., Olendr, T. and Kormer, M. Integrated Use of the LearningApps.org Resourse and Information Devices in the Process of Biology School Course Studying. In Proceedings of the 1st Symposium on Advances in Educational Technology (AET 2020). Volume 2. P. 452-465. Copyright 2022 by SCITEPRESS. Science and Technology Publications, Lda.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Алла Степанюк, Людмила Миронець