Підвищення якості навчання фізики як традиційно актуальна і багатопланова освітня проблема
pdf

Ключові слова

інтегроване навчання, природознавство, модельна програма, діяльнісний підхід, спостереження, класифікація

Як цитувати

Підвищення якості навчання фізики як традиційно актуальна і багатопланова освітня проблема. (2023). Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Теорія та методика навчання природничих наук», 4, 79-87. https://doi.org/10.31652/2786-5754-2023-4-79-87

Анотація

У статті наведено аналіз ситуації, що склалася під час воєнного стану в системі освіти України загалом та у фізичній освіті зокрема. Наголошено, що розв'язання освітніх проблем не може бути ефективно виконаним на даному етапі, а також завершеним на довготривалий період, оскільки найближчим часом у суспільстві буде переосмислено багато підходів до освітньої дійсності, а держава в силу об‟єктивних причин змінить вимоги до якості освіти. Тому освітня система нашої країни перебуватиме у стані відродження і розвитку на основі збереження своїх традиції і надбань, але з формуванням нового комплексу національних освітніх цінностей. Визначено, що основним завданням вищої школи на сьогодні є збереження студентського складу та виконання навчальних планів і освітніх програм у межах об‟єктивних можливостей, а найважливішого значення набуває індивідуальний підхід до кожного студента, надання йому допомоги у виборі особистої освітньої траєкторії, усвідомленні ціннісно-смислових орієнтацій. Зроблено акцент на тому, що на нинішньому етапі будь-які перетворення в освіті, які не є в достатній мірі обдуманими і обґрунтованими, стануть для неї шкідливими. Окремо визначено конкретні проблеми навчання фізики, зокрема катастрофічне зменшення набору студентів на спеціальності, у яких фахова підготовка ґрунтується на фізиці як базовій дисципліні, хоча на сьогодні роль фізики як лідера природознавства залишається провідною. Наголошено, що відновлення і поповнення науково-технічного потенціалу України слід починати з приділення першочергової уваги підготовці вчителів фізики. Запропоновано першочергові заходи з відродження підготовки вчителя фізики в Україні та підвищення престижності цього фаху. Доведено, що вимагає перегляду перелік напрямків підготовки і спеціальностей фізико- технічного спрямування з урахуванням потреб науки і техніки, оскільки найближчим часом країні будуть необхідні фахівці сучасного рівня, що вимагає навчання в умовах варіативних освітніх моделей. Запропоновано конкретні шляхи підвищення якості навчання фізики на основі перегляду структури та змісту фізичної освіти, забезпечення її відкритості, взаємовпливу різних освітніх систем.

pdf

Посилання

Шут М., Благодаренко Л., Січкар Т. Інноваційний потенціал наукових досліджень на базі педагогічних університетів в освітньому процесі з фізики. Серія : Педагогічні науки: зб. наук. пр. Вип. 2, 2021. С. 350-357. https://doi.org/10.31494/2412-9208-2021-1-2-350-357

Шут М.І., Благодаренко Л.Ю. Проблеми підготовки компетентного вчителя фізики в рамках реалізації проекту «Нова українська школа». Серія: Педагогічні науки. Вип.3. БДПУ. Бердянськ, 2019. 453 с.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2023 Микола Шут, Людмила Благодаренко, Тарас Січкар, Сергій Василенко