Зв'язок між емоційним інтелектом та стресостійкістю особистості
pdf (Англійська)

Ключові слова

емоційний інтелект, стрес, ситуація невизначеності, подолання стресу, тривога, напруження, дистрес, копінг-стратегії

Як цитувати

Юрчук, С., & Лящ, Я. (2024). Зв’язок між емоційним інтелектом та стресостійкістю особистості. Personality and Environmental Issues, 3(1), 44-49. https://doi.org/10.31652/2786-6033-2024-3(1)-44-49

Анотація

У статті розглядається взаємозв’язок емоційного інтелекту та стресостійкості особистості. Сучасний світ динамічний, мінливий і сповнений невизначеності. Це призводить до підвищення психоемоційного напруження, що робить актуальним вивчення факторів, які допомагають людині успішно адаптуватися до стресових умов. Одним із таких факторів є емоційний інтелект розвиток якого дозволяє легше розуміти власні емоції, навчитися контролювати власну поведінку, набути вміння конструктивного виходу із проблемних ситуацій та вміти будувати конструктивні стосунки у суспільстві на основі емпатії. Здатність людини адаптуватися до стресових умов стає все більш важливою в сучасних умовах, де психоемоційного напруження стрімко зростає. Стресостійкість – психологічна характеристика особистості, яка дозволяє їй успішно справлятися з труднощами, не втрачаючи самовладання та працездатності. Розвиток емоційного інтелекту сприяє покращенню соціальної адаптації, логічного мислення, емпатії, ефективної комунікації та набуття навичок розв’язання конфліктів, що позитивно впливає на формування стресостійкості. Емоційний інтелект можна характеризувати як здатність відслідковувати власні емоції та емоції інших людей, диференціювати їх та користуватися отриманою інформацією для врегулювання стресових ситуації та конфліктних питань. Дослідження вчених доводять, що розвиток емоційного інтелекту впливає на успішність людини у різних сферах життя та уміння успішно долати ситуації стресу. Даніель Гоудман, який популяризує поняття ЕІ у своїй книзі «Емоційний інтелект», розкриває п’ять його складових: самосвідомість, саморегуляція, мотивація, емпатія та соціальні навички. Він вивчає взаємозв’язок емоційного інтелекту з успіхом у різних сферах життя включаючи психічне здоров’я, особисті стосунки та роботу. Ключовим фактором успіху у будь якій сфері є уміння адаптуватися до мінливості умов. Стресостійкі люди більш гнучкі та відкриті до нових ідей, що дозволяє їм знаходити нестандартні рішення та використовувати нові можливості. Американські психологи Джон Майер та Пітер Саловей, які спеціалізуються на емоційному інтелекті, психології особистості та соціальній психології. Їхні роботи зробили значний внесок у розуміння того, що таке емоційний інтелект, як він впливає на наше життя, і як його можна розвивати. Вчені розробили та описали першу модель емоційного інтелекту, яка включає в себе чотири компоненти сприйняття емоцій, розуміння емоцій, використання емоцій та управління емоціями. Ще одна американська дослідниця Сьюзен Коулман вивчала вплив емоційного інтелекту на навчання, стосунки, психічне здоров’я у дітей та підлітків та виявила, що він є важливим фактором для розвитку здорових стосунків, успішного навчання та подолання труднощів. Мартін Селігман, який досліджує позитивну психологію Розробив концепцію "навченої безпорадності", яка пояснює, як люди можуть втрачати стійкість перед стресом. Дана концепція описує стан при якому людина втрачає мотивацію та здається, коли стикаються з труднощами. Цей стан може виникнути, коли є відчуття втрати контролю над ситуацією, затрачені зусилля не приносять очікуваного результату, ситуацій невдач стає врази більше ніж ситуацій успіху. І як наслідок проявляються ознаки апатії,втрачається інтерес дот життя та будь якої діяльності, мотивація до діяльності та самооцінка знижуються виникає песимізм та підвищена тривожність. Основними його ідеєю в подоланні стресу є навчання людей, як брати на себе відповідальність справлятися із труднощами, розвивати позитивне мислення та ЕІ. Уміння долати стрес з допомогою розвитку емоційного інтелекту допоможе стати людині у будь якому віці успішнішою та адаптивною у ситуаціях невизначеності, які можуть виникати, як у повсякденному житті так і у професійній сфері діяльності. Незважаючи на те, що існує ряд досліджень, присвячених вивченню взаємозв'язку емоційного інтелекту та стресостійкості, залишається багато питань, які потребують поглиблення вивчення даної теми. Оскільки наша країна перебуває в умовах війни суспільство відчуває безліч негативних наслідків. Вплив посттравматичного стресу відслідковуються у всіх верствах населення, тому актуальність дослідження емоційного інтелекту та стресостійкості значно зростає та є життєвою необхідністю.

pdf (Англійська)

Посилання

Goleman, D. (2001). Emotional'nyj intellekt. Pochemu on mozhet met' bol'she znacheniya, chem IQ / D. Goleman. – Kiev: Sofia, 2001. – 480 s.

Lyashch, O. P. (2014). Determinanty ta mozhlyvosti formuvannya emotsiynoho intellektu osobysti. – Vinnytsia: Vinnyts'kyj derzhavnyj pedahohichnyj universytet imeni Mykhaila Kotsyubyns'koho, 2014. – 214 s.

Maksymenko, S. D. (2016). Vikova psykholohiia: Navchal'nyj posibnyk / S. D. Maksymenko. – Kiev: Tsentr navchal'noi literatury, 2016. – 432 s.

Moroz, O. V. (2018). Influentia motus intelligentiae in strategiis iuvenum strategiis. Nomenclator psychologicus Taras Shevchenko Luhansk National University, 3(2), 16-21.

Nosenko, E. L. (2004). Emotsiynyj intellekt yak sotsial'no znachushcha integral'na vlastyvist' osobysti / E. L. Nosenko // Psykholohiia i suspilstvo. – №4. – S. 95 – 109.

Shapovalova, V. A. (2018). Psykholohiia rozvytku lyudyny: Navchal'nyj posibnyk dlia studentiv vyshchykh navchal'nykh zakladiv / V. A. Shapovalova. – Kiev: Academiydav, 2018. – 416 s.

Brackett, M. A., Mayer, J. D., & Warner, R. M. (2004). Emotional intelligence and its role in educational and career success. Psychological Science in the Public Interest, 5(1), 3-10.

Cohn, L. D., & Davila, J. (2009). Helping adolescents develop emotional intelligence. New Directions for Youth Development, 2009(124), 83-96.

Durlak, J. A., Weissberg, R. P., & Pachan, M. (2010). Vplyv emotsiynoho intellektu na prosocial'nu ta antisocial'nu povedinku. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 39(1), 125-134.

Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality, 9(3), 185-211.

Creative Commons License

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Авторське право (c) 2024 Svitlana Yurchuk, Yaroslav Lyashch

Завантаження

##plugins.themes.healthSciences.displayStats.noStats##